Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luftvärmepumpen lÃ¥ter (inomhus)  (läst 1190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad coril

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
luftvärmepumpen låter (inomhus)
« skrivet: 26 mars 2023, 15:50:39 »
Hej  wave

Min luftvärmepump (inomhusdelen) började nyligen göra ljud som jag inte märkt tidigare. Dessa ljud förekommer ENDAST pÃ¥ värmeinställningen. Det hörs inte pÃ¥ kyl-/fläktinställningen. Jag tror inte heller att det kommer frÃ¥n fläkten (vilket är vad jag först trodde), eftersom bruset till och med verkar uppstÃ¥ ibland när fläkten inte är igÃ¥ng. Det är svÃ¥rt att beskriva ljudet, men det är som ett mjukt skramlande, eller kanske till och med som ett gurglande? PÃ¥minner mig ibland om ljudet som min badrumsfläkt gör när den är inriktad pÃ¥ fel sätt, men som sagt, jag tror inte att det är fläkten. Har du nÃ¥gra idéer om var detta ljud kan komma ifrÃ¥n? Jag kanske ocksÃ¥ ska tillägga att jag tog ut filtren och rengjorde dem ordentligt, det hjälpte ingenting.  :(


p.s. Jag har bifogat en ljudfil, jag vet inte om du kan höra den så bra på den (bäst att lyssna med hörlurar). I förgrunden hör man det surrande ljudet (vilket är normalt tror jag) och i bakgrunden hörs det här "rasslande" ljudet.
« Senast ändrad: 26 mars 2023, 15:57:37 av coril »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: luftvärmepumpen låter (inomhus)
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2023, 16:22:15 »
Lite skrammel lite gurgel , har du rätt tryck, kolla manometern ska vara ca 1 bar

Utloggad coril

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: luftvärmepumpen låter (inomhus)
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2023, 16:38:11 »


Är manometern inbyggd i enheten? Eller måste jag ansluta den externt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: luftvärmepumpen låter (inomhus)
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2023, 16:40:20 »
Finns ingen manometer inbyggd i luftluftvärmepumpar. Det gäller andra vattenburna värmesystem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad coril

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: luftvärmepumpen låter (inomhus)
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2023, 19:26:29 »
Okej tack. Jag måste fråga min hyresvärd om han har en manometer för att kontrollera trycket.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: luftvärmepumpen låter (inomhus)
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2023, 20:42:51 »
När en manometer ska visa 1 bar gäller det inte luft/luft.
Det man kollar med manometerställ kräver certifikat och kunskapen man får på köpet, annars faller ingreppet helt platt, för det säger inte den som håller i manometern någonting.
Har inte din hyresvärd allt detta så är det bara en riktig kyltekniker som gäller.

Läckage kan det vara, läckan behöver identifieras. Sen mäta in rätt gasmängd, inte mer än så.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: luftvärmepumpen låter (inomhus)
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2023, 23:00:19 »
Om ljudet uppstår när fläkten på innerdelen står still är det nog en avfrostning av utedelen som pågår.
Det kan då gurgla/väsa/väsa av köldmediet.
Gå ut till utedelen nästa gång fläkten stannar så bör du höra att kompressorn går och det kommer eventuellt vatten under utedelen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: luftvärmepumpen låter (inomhus)
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2023, 10:16:26 »
Lite skrammel lite gurgel , har du rätt tryck, kolla manometern ska vara ca 1 bar
hoppas verkligen att trycket på R32 ligger runt 30bar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!