Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftfickor i kollektorslang  (läst 14689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Många värmepumpar blir det!!
Luftfickor i kollektorslang
« skrivet: 29 juni 2004, 10:40:45 »
Jag har installerat en värmepump i mitt föräldrahem. Just för tillfället så kör jag den på el  :( men skall gräva ner kollektorslang så fort grannen slagit sitt hö på ängen där jag skall gräva.   :)
Planlösningen i huset är så att panrummet ligger i entréplanet. Från pannrumet så är det en lucka ner i en jordkällare där jag tänker komma in med kollektorslangen.
Problemet är bara att källarväggen är 130 cm av murad sten. Jag har knackat med en slägga och inset det näst intill omöjligt att ta sig igenom den väg(g)en.   ???
I jordkällaren så är det inget "riktikt" golv.
Det jag nu funderar på är att gräva under väggen. Problemet blir då att på utsidan av väggen så måste jag "gå upp" till den nivå under marken som slangen skall ligga på (ca 90 cm djup).
Min fundering kring detta är:
Kommer jag att få problem med luftfickor om jag gör en "U-sväng" neråt innan jag forsätter med slangen ut på tomtem på rätt djup.  :o

Någon som gjort någon liknande lösning?


« Senast ändrad: 01 juli 2004, 10:29:45 av golar »
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2004, 12:00:34 »
Det kan vara lite trickigt att få igång cirkulationen. Men det är inte omöjligt.
Om du installerar en luftavskiljare, www.beulcoarmatur.se, på inkommande ledning, så håller denna rent för luft sedan cirkulationen kommit igång.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Många värmepumpar blir det!!
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2004, 13:57:38 »

Verkar vara en bra lösning då slangen kommer att gå lite "upp och ner" i nívå.

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Många värmepumpar blir det!!
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2004, 10:20:45 »
Har nu tagit mod till mig och knackat lite till på källarväggen. Till min stora glädje  ;D så är väggen kontruerad så att det är ca 30 cm murad sten på insidan och lika mycket mot ytterväggen. Därimellan så är det ett tomrum i marknivå på ca 30 cm i höjd.
Jag kan alltså gå in med kollektorslangen genom ytterväggen och sedan upp i marknivå för att sedan gå in i källaren.
När kollektorslangen går mellan ytterväggen och innerväggen i källaren så kommer den att gå i "luften" i ca 2 m.

En frågeställning blir då, räcker det att isolera slangen med tex Armaflex rörisolering??

Tänker för övrigt använda Armaflex rörisolering första metrarna utanför husväggen, är detta Ok?
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2004, 15:06:19 »
Det går att få ut luften utan avluftare.
Det är rätt vanligt att man får högpunkter i kollektorslangen.
Sätt två avstick med ventiler på brineledningen på lämplig ställe samt en ventil i mellan avstickena.
skaffa en dränkbar pump samt ett stort kärl.

Fyll kärlet med färdigblandad sprit, ställ pumpen i kärlet och anslut den med en slang till ena avsticket. Det andra avsticket ansluter du en slang på och leder ned i kärlet.

Stänger du nu ventilen mellan avstickena och startar dränkpumpen så forcerar du ut luften ner i kärlet där den kan separera från spriten.

Ibland så orkar inte dränkpumpen dra runt cirkulationen i början, då kan man prova byta håll.

Det tar tid att få ut luften räkna med att pumpa en hel dag.

Armaflex isolering passar bäst inomhus, den är lite för mjuk att gräva ned.
Det finns rörisolering anpassad för mark som är lite hårdare.


Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2004, 15:52:42 »
Jocke!
Skulle detta vara en enklare lösning?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2004, 18:40:56 »
Det är standardlösningen faktiskt ;)

Titta på systemskisserna så ser du en sån ventilkombination på kb.kretsen på samtliga fabrikat.

En dränkpump kan man säkert låna nånstans.
Annars så är dom ju inte särskilt dyra och kan användas till annat.

Automatluftare på kb.kretsen skulle jag försöka undvika.
Dom kan börja läcka efter en tid trots att vissa ska tåla sprit och glykolblandningar.
Sätt en ventil i så fall mellan automatluftare och stam i sånt fall så man kan skilja i från den.

Har du inte systemtryck på kbkretsen så får du undertryck på inkommande ledning vilket kan resultera att automatluftaren suger in luft istället.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #7 skrivet: 14 juli 2004, 08:43:04 »
Luftavskiljaren arbetar oförtrutet, så länge pumpen är igång.
Du har säkert rätt i att automatluftaren är den känsliga prylen, men det sitter en kulventil under densamma. Ingenting kan hända med själva luftavskiljaren, såvitt jag förstår. Den ser ut som en förstorad bit rostfritt rör.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #8 skrivet: 14 juli 2004, 12:08:13 »
Har du kollat vad en sån kostar?

admin

  • Gäst
admin
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #9 skrivet: 15 juli 2004, 09:02:20 »
Du skall inte sätta in en automatisk avluftare för att bli av med luftfickorna i kollektorslangen, för det fungerar inte!

Den luft som samlas på högpunkterna i slangen måste forceras ut med en pump som ger högre flöde än den inbyggda cirkulationspumpen.

Kör du enbart med den inbyggda pumpen kommer du inte att bli av med den luft som ligger på högpunkterna, utan den luften kommer istället att ge dig minskad värmeöverföringsyta och ökat tryckfall i köldbärarkretsen.

Det är viktigt att köra ur luften som det beskevs ovan av Jocke, av den anledningen har samtliga fabrikat de påsticken som behövs med i sin VVS-instruktion.

/Rickard

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #10 skrivet: 15 juli 2004, 09:30:25 »
Det som beulcoarmatur.se visar är en microbubbleseparator, som sitter som en rördel i ledningen. Den automatiska avluftaren sitter monterad ovanpå denna. Enligt Beulco ”avlägsnar automatiskt all luft, även s.k. microbubblor, ur vattnet i värme- och kylsystem”.

Jag har inte lyckats få fram något pris. Beulco handlar inte med privatpersoner och hovleverantören har den inte i sitt sortiment.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #11 skrivet: 15 juli 2004, 16:19:33 »
Det som beulcoarmatur.se visar är en microbubbleseparator, som sitter som en rördel i ledningen. Den automatiska avluftaren sitter monterad ovanpå denna. Enligt Beulco ”avlägsnar automatiskt all luft, även s.k. microbubblor, ur vattnet i värme- och kylsystem”.

Enklaste sättet att bli av med "microbublor" är att trycksätta kb-systemet met ett par bar. Stora luftfickor blir man av med genom att "spola" ur dom. Med ett rätt monterat expansionskärl är luften inget problem. Kärlet ska sitta lodrät mot huvudledningen, inte på ett vågrät avstick. Då fungerar det inte som avluftare.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #12 skrivet: 15 juli 2004, 16:36:08 »
När jag under hösten(?) installerar min värmepump, skall jag prova Beulcos lösning både på KB och VB sidan. Jag tycker att den verkar vederhäftig.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #13 skrivet: 15 juli 2004, 21:06:39 »
När jag under hösten(?) installerar min värmepump, skall jag prova Beulcos lösning både på KB och VB sidan. Jag tycker att den verkar vederhäftig.

Ett expansionskärl monterat uppåt på KB-ledningen avluftar alla microbubblor.

Att köpa nogot annat jox går också, men det behövs inte.

De stora luftansamlingarna måste forceras ut för att anläggningen skall fungera optimalt.

Tror du mer på reklamen än på erfarenhet?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Luftfickor i kollektorslang
« Svar #14 skrivet: 15 juli 2004, 23:49:49 »
Det här gäller både kalla o varma sidan
Vi har olika sorters luft att handskas med, dels luft som är bundet i vattnet (ungefär som kolsyran när du öppnar en drickaflsaka), den tar tid innan all sån luft "omvandlas" till synliga bubblor. Den kan stressas fram genom temphöjning på varma sidan.
På kalla sidan kan trycksättning som nämnts användas. Även att tvångsköra cirkpumpen och stänga en ventil på kalla sidan nån sekund o sen öppna då hör man det kommer luft.
Sen har du det elakaste, luftfickorna på kalla sidan, dom kommer man endast åt genom att öka flödet så dom tvingas ut.

Försök låna en pump och det ska helst va ventiler och rörkoppel så att du kan ändra flödesriktningen oxå.
Kör med rejält flöde en/två dar då brukar fickorna ge sig.

Sen ska man ha exp.kärlet rakt över stigarledninen då luftas stigen "spontant"
En luftningsnippel på returen. Där får man ur den "bundna" luften lite vartefter tex kolla en/nån gång i veckan(kan ta flera veckor).
När det är klart då blir det ingen mer luft.  ;D

Microluftare är fina grejor men  overkill i villasystem!

Jag hade en fil från nåt håll om lufting, men den har fått vingar tyvärr!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!