Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 52 kWh pÃ¥ 8 timmar  (läst 17002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
52 kWh på 8 timmar
« skrivet: 04 maj 2011, 17:36:53 »
Min installatör drog igång värmepumpen igår, en Eviheat Geosun II. Till detta är det 6 kvm solpaneler kopplade och ett hål på ca 120 m. I systemet finns en ren acktank på 500 liter och en på 380 liter acktank + 120 liter varmvattenberedare. Värmepumpen är på 6 kW och enligt manualen ska de ha en elpatron som har två lägen, 3 kW och 6 kW. Igårkväll kollade jag tempen på acktankarna i toppen och de var på ca 48 grader (osäker om exakt när jag kollade tempen) och imorse kl 8.00 var de uppe i 60 grader. Det var uppskattningsvis ca -5 grader inatt.

Jag gjorde en avläsning av elmätaren 00.00 och sen 07.45. Jag hade lite värme på och det var 20 grader inne kl 7.45.

Enligt elmätaren hade det under dessa knappa 8 timmar gått åt 52 kWh. Räknar man baklänges så innebär det att en effekt på 6 kW stått på med full sula hela natten, dvs de inbyggda elpatronerna(s) effekt.

Jag stängde av värmen i huset när jag såg detta och mellan 8.00 till 16.20 hade det gått åt 5 kWh.

Med mina begränsade kunskaper kommer jag till slutsatsen att VP inte kan ha gett en enda watt från borrhålet. Är det en korrekt slutsats?

Under tiden jag skrev detta inlägg dök ett larm upp på displayen om att köldbärare var för varm ...

/rob
« Senast ändrad: 04 maj 2011, 18:50:23 av rob314159 »

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: 52 kWh på 8 timmar
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2011, 20:53:47 »
Det är väl iaf troligt att din slutsats är korrekt. Du borde kunna hitta driftsinfo på värmepumpen någonstans så du ser hur många timmar och starter den haft så ser du svart på vitt om den jobbat eller inte.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 52 kWh på 8 timmar
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2011, 01:07:15 »
20 grader är kallt.

Och så låter det som om något inte fungerar
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En liten fråga till
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2011, 09:58:31 »
Hallå igen!

Är det normalt att kompressorn i VP går igång och sen stänger av efter 10 sekunder?

Finns det nåt läge där de kör såna korta stötar av någon anledning?

Röris har snackat med Evi Heat och de misstänker styrkortet. Ett nytt är på väg.

/rob

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 52 kWh på 8 timmar
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2011, 10:01:01 »
20 grader är kallt.

Hehe, när vi eldade med ved i vÃ¥r gamla ved/olje-kombipanna sÃ¥ hände det att det var 14 ºC pÃ¥ morgonen. SÃ¥ att vakna, titta ner pÃ¥ sitt ben som hamnat utanför täcket och det inte antagit en blÃ¥aktig ton ser jag som lyx.  :D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 52 kWh på 8 timmar
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2011, 10:18:25 »
Hallå igen!

Är det normalt att kompressorn i VP går igång och sen stänger av efter 10 sekunder?

Finns det nåt läge där de kör såna korta stötar av någon anledning?

Röris har snackat med Evi Heat och de misstänker styrkortet. Ett nytt är på väg.

/rob


Fel fasföljd eller utlöst motorskydd... Finns det några larm i styrenheten? Blir utgående rör från kompressorn varmt när den går?
10s är iofs lite väl kort tid för fasföljdsfel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 52 kWh på 8 timmar
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2011, 10:39:44 »
Fel fasföljd eller utlöst motorskydd... Finns det några larm i styrenheten? Blir utgående rör från kompressorn varmt när den går?
10s är iofs lite väl kort tid för fasföljdsfel...

Den har en snajsig touchskärm som man styr allt från. Ett par fel har kommit upp, ett där den gnällde om för lågt tryck i kompressorn (som berodde på nån ventil som inte stod rätt efter påfyllning/luftning). Sen kom ett till där jag tror det stod att köldbärare var för varm. Utgående rör kommer jag inte åt, vill inte öppna den med risk för att Evi Heat påstår att garantin är förverkad om jag pillar själv. Utgående rör från kompressorn, är det vad som kallas "köldbärare ut" eller "hetgas"? Finns massa tempgivare som man kan kolla från displayen. Iofs händer väl inte mycket på 10 sekunder.

Förhoppningsvis får vi in ett nytt styrkort på sön eller mån. Återkommer med rapport om resultatet.

/rob

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: En liten fråga till
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2011, 11:03:59 »
Hallå igen!

Är det normalt att kompressorn i VP går igång och sen stänger av efter 10 sekunder?

Finns det nåt läge där de kör såna korta stötar av någon anledning?

Röris har snackat med Evi Heat och de misstänker styrkortet. Ett nytt är på väg.

/rob


Detta hände när förångaren frös ihop i Niben, endera på grund av klent flöde, luft eller felaktig blandning, men då larmade den för låg KB-temp ut.

Eftersom jag har strypventiler med flödesindikatorer kunde jag enkelt se att det inte fanns något flöde.

Kolla om du har något flöde på kalla sidan.

Det tog ca ett dygn innan förångaren hade tinat så att det gick att få flöde genom den igen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppdatering
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2011, 19:46:11 »
Det visade sig att rörjböjarn hade frågat en på Evi Heat om en givare till varmvattnet behövs eftersom jag inte hade Evi Heats acctank och min acktanken inte hade nåt hål i botten för placering för givare. Senare pratade vi (eller mest jag) med en på Evi Heat och när jag läste upp "Varmvatten: N/A" hajade han till. Visa sig att det värdet var ytterst centralt för styrningen av pumpen.

Rörböjarn for iväg hem för att leta efter givaren som hade blivit "över" monterade den och jag tänkte "NU! Äntligen!". På vägen hem från jobbtripp till östdanmark (Skåne) ringer fru. Vattnet är pungvarmt och den säger "Varmvatten: N/A" igen. Kommer hem skruvar av frontpanel och konstaterar att kablarna glappar i givarens kontakt som går in i styrkortet.

För övrigt fick jag ny firmware till styrkort och panel-dator och efter den funkade kopiering av loggar till USB-minnet.

För ännu övrigare så funkade det nya styrkortet ännu sämre. Evil Heat mailade kopplinggsschema för touchdisplay och display (man kan ha en display i huset om man har vp i t.ex. garaget). Visa sig att originalstyrkortet inte hade terminatorn för CAN-bussen aktiverad från fabrik ...

Undrar om man ska be rörböjarn dra av 20 timmars felsökning som jag utfört på sista räkningen ...

/rob
« Senast ändrad: 12 maj 2011, 19:50:20 av rob314159 »

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Linux ARM, nätverksporten
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2011, 22:01:55 »
Pillat lite. Panelen på min Eviheat Geosun II är en Linux-baserad dator som vad jag tror kör en ARM-baserad Linux-dist. Grafiken är byggd med QT. Pluggat in mig på nätverkskontakten och skannat som en liten blå men inte fått nån kontakt. Nån som meckat via nätverksporten med framgång?

Även de som inte meckar/hackar/pillar, skriv nåt, vore intressant att utbyta erfarenheter kring pumpen rent allmänt.

Evil Heat Geosun II alltså

/rob
« Senast ändrad: 14 maj 2011, 01:40:36 av rob314159 »

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Horror on Sun Street
« Svar #10 skrivet: 14 maj 2011, 01:30:11 »
Läs i omvänd ordning:

Skruva skruva, vv-givare funka inte, fick knappt isär fanstyget efter Mr Rörböj tappat bort ytterligare en skruv och satt i en för lång och med fel gänga. Fiska fram originalskruv, gömde cp-skruv.
Varmvattengivare behövdes. Den var kritisk för styrning. En på Eviheat hade sagt att den inte behövdes, enligt Mr Rörböj.
Larm för hög temp i köldbärare.
52 kWh på 8 h vid igångsättning. Elpatron 1 hade drifttid på 7h, patron 2 på 8h. Kompressor 4h.
Försök till svetsning av rökröret på plats. Gasen tog slut.
För högt tryck i exp.kärl som löste ur berodde på att påfyllningskranen för systemet hade glömts i öppet läge (jag har inte rört den kranen).
Reläutgång från reglerdator (ESBE 90C) ej inkopplad, 230V i sockerbit som hängde lös. Kopplade in den till cirkulationspumpen.
Reglerdator inte kalibrerad, autokalibrering funkar inte. Monterade av, ställde shunten på noll och monterade tillbaka. Autokalibrering funkar fortfarande inte.
Solpaneler transportskadade.
Koppling/rörbit till solpanelernas evakuerings saknades i första leveransen. Efter påtalande missades den även i andra leveransen.
Nödkylning vedpanna stod och skvalade när jag kom hem en kväll. Den andre rörmokaren var tillbaka på lördagen och fixade temporärt.
Givare för nödkylning vedpanna saknades. Extrakostnad.
Miss i planering av expansionskärl vedpanna, en mycket större behövdes. Extrakostnad.
Mek. verkstad svetsar rökröret fel.
Den rena ackumulatortanken (500 liter) gick inte att köra ihop med solpanelerna. Misstänker att trycket från pumpar i Eviheat fick nödventilen vid exp.kärl för vedpannan att lösa ut. Löses kanske med en extra ventil för att koppla bort trycket mot vedpanneslingan. Visade sig att det var Mr Rörböjs kollega hade glömt påfyllningskranen från kallvaten på full sula. *Psssschhhhh* Gratis snabbdusch, alltid trevligt.
Den externa USB-kontakten för att läsa ut loggar ur Eviheat funkar inte. Satte USB-minnet direkt i paneldatorn och där hittade den minnet men kopieringen verkade inte funka (kanske handhavandefel).
Bergvärmen funkar inte, larmar och för lågt tryck i kompressor.

 >:D
« Senast ändrad: 14 maj 2011, 01:38:37 av rob314159 »

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 52 kWh på 8 timmar
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2011, 02:48:12 »
"Ska man inte ha en innegivare?"
"Nä det är onödigt, du kommer få så bra värme"
*läser manual* "4 ggr mer solvärme med innegivare"
"Jag vill ha en innegivare"
"Ok"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 52 kWh på 8 timmar
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2011, 10:56:28 »
Har för mej att man läst om flera med riktigt strulig installation av evi heat samma rörkrökare eller dÃ¥lig manual dÃ¥liga grejer  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: 52 kWh på 8 timmar
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2011, 01:49:21 »
Känner tyvärr igen dina problem.
När jag installerade bergvärme och konverterade till vattenburet 2005 så hade VVS-installatören i offerten specificerat exakt vilka radiatorer som skulle användas och vi hade kommit överens om hur alla rör skulle dras.
Konvertering skulle ta en arbetsvecka. Då hade jag efter VVS-installatörens anvisningar utfört all håltagning i trossbottnar och väggar samt monterat alla radiatorer pga att installatören hade mycket att göra.
Konverteringen tog ändock 3 veckor pga att VVS-installatören inte visade sej speciellt ofta.
Förstår att han hade mycket att göra, men då tycker jag det är bättre att köra med öppna kort.

När det sedan kom till inkoppling av bergvärmepumpen tog det också ca en vecka innan det var klart. Skulle enligt muntliga uppgifter kunna ske på en arbetsdag. Vet ej om det är rimligt.

Min slutsats. Välj in installatör med goda referenser. Jag fick sådana och tittade på 2 jobb han gjort tidigare som såg väldigt prydliga ut, men problemet är att man aldrig vet vad man får.
Enda sättet är att hålla inne med delar av pengarna och kräva att felen åtgärdas.
Men jag vet att det inte är kul när man sitter mitt i smeten :(

Fick köra min vp på enbart tillsats nästan en månad pga fel i elektroniken, men det kan jag inte lasta installatören för mer än att hans kontakter med Nibe var väldigt sporadiska.
« Senast ändrad: 15 maj 2011, 01:51:09 av Elmer »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 52 kWh på 8 timmar
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2011, 19:47:09 »
Välj in installatör med goda referenser. Jag fick sådana och tittade på 2 jobb han gjort tidigare som såg väldigt prydliga ut, men problemet är att man aldrig vet vad man får.

Begärde en referens, var och kollade. Såg prydligt ut. Men vad hjälpte det. Var väl den kunden som han haft mest tur hos. För det är mycket tur och otur med den här gubben. Jaja, han bryr sig och har inte slutat svara i telefon iallafall. Kan bero på att jag håller på sista räkningen på 70 papp.

/rob

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!