Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BlÃ¥sljud i inomhusdel  (läst 1965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3fas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Blåsljud i inomhusdel
« skrivet: 07 september 2009, 23:57:27 »
Jag har en 10 år gammal G93KE och har nyligen också installerat en ny CE9HKEW. Den nya inomhusdelen är ljudlös i jämförelse med den äldre som väsnas ganska mycket. Det är mest blåsljud från fläkten som hörs. Jag har haft isär inomhusdelen och har gjort ren kondensorn med avfettning och vatten och tvättat fläkt-trumman i ett vattenbad. Det var mycket damm som jag fick bort vid rengöringen och visst blev det lite tystare och framförallt varmare men blåsljudet från fläkten kvarstår. Jämfört med den nya inomhusdelen så väsnas den fortfarande rejält. Min egen teori är att blåsljudet i den äldre pumpen uppstår i kondensorn som fortfarande har visst damm i sig och har böjda/skadade värmeflänsar.
 Ã„r det nÃ¥gon som har nÃ¥got tips pÃ¥ vad man kan göra för att minska oljudet?
 
Fläktmotorn vågar jag inte plocka isär eftersom den är så gammal att den slutat tillverkas och det inte går att få tag på någon ny men det är inte från motorn oljudet kommer från.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Blåsljud i inomhusdel
« Svar #1 skrivet: 08 september 2009, 09:32:37 »
Kan komma från kondensorn som du säger, bara köra v den ordentligt med tryckluft så försvinner det om så är fallet.
Kollat upp glidlagret så det inte är skador på/i det?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Blåsljud i inomhusdel
« Svar #2 skrivet: 09 september 2009, 18:38:09 »
Blåsljudet kan bero på att det sitter en fläkt i inomhusdelen, gör det på de flesta pumpar som är tillverkade på 1900-talet. :P
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Blåsljud i inomhusdel
« Svar #3 skrivet: 09 september 2009, 19:13:51 »
Om man antager att trådskaparen känner till att det sitter en fläkt i innerdelen så kan nästa steg bli lagren.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Blåsljud i inomhusdel
« Svar #4 skrivet: 09 september 2009, 19:21:27 »
Blåsljudet kan bero på att det sitter en fläkt i inomhusdelen, gör det på de flesta pumpar som är tillverkade på 1900-talet. :P

Jo, innan dess (1800 och tidigare) hade man ju blåsbälgar och de var ju lite jobbiga att lyssna på i längden.
Det var just därför man uppfann rotationsfläkten på 1900-talet.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!