Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ComfortZone RX35  (läst 2451 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarandil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ComfortZone RX35
« skrivet: 03 november 2021, 01:19:58 »
Hej, är ute efter en frånluftsvärmepump som är så tyst som möjligt (för att vara frånluftsvärmepump). ComfortZone uppger att deras modell RX35 är marknadens tystaste. Någon som har erfarenhet av den och hur den låter? Några andra intryck av modellen?

Stort tack!

Utloggad Davv888

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone RX35
« Svar #1 skrivet: 05 november 2021, 21:34:42 »
Fick nyss rx50c installerad. Hade en nibe 360p innan och jag är jag riktigt imponerad av ljudnivån jämför med den gamla. Kompressorn tycker jag är extremt tyst och absolut inget jag tänker på. Det högsta ljudet från pumpen är själva fläktljudet men hur högt det blir beror ju givetvis på vilken fläkthastighet du behöver köra på.

Vibrationsljud tvivlar jag också kommer bli ett problem då den står på några extrema vibrationsdämpare som gör att man kan gunga hela pumpen.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone RX35
« Svar #2 skrivet: 06 november 2021, 12:19:36 »
En sån skulle jag vilja ha!!! Då har du kyla oxå, blir skönt nästa sommar...
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Sarandil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone RX35
« Svar #3 skrivet: 06 november 2021, 23:25:18 »
Fick nyss rx50c installerad. Hade en nibe 360p innan och jag är jag riktigt imponerad av ljudnivån jämför med den gamla. Kompressorn tycker jag är extremt tyst och absolut inget jag tänker på. Det högsta ljudet från pumpen är själva fläktljudet men hur högt det blir beror ju givetvis på vilken fläkthastighet du behöver köra på.

Vibrationsljud tvivlar jag också kommer bli ett problem då den står på några extrema vibrationsdämpare som gör att man kan gunga hela pumpen.


Tack för att du delar med dig, väldigt intressant! Jag har just Nibe Fighter 360P i dag.

Har funderat på varianten med kylfunktion men är osäker på hur kraftfull den är. Har du fått intryck av om den kommer att ge tillräcklig effekt i värmebölja?

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone RX35
« Svar #4 skrivet: 07 november 2021, 20:13:22 »
Jag skulle tro att den är mest effektiv om man använder den för att kylla tilluft men det kräver en annan dragning av ventilationskanalerna än vad man kanske har om mna endast har frånluft sedan tidigare. Men det finns ju också möjlighet att istället kyla vattnet i golvslingorna eller i radiatorkretsen. Kan tänka mig att det kan hjälpa en del för komforten eftersom radiator/golvvärmekretsarna annars har rumstemperatur. Jag vet hos oss hur det blir dom sommardagar som är över 30 grader, skulle nog hjälpa lite om radiatorerna kunde komma ner under 10. Fast det skulle ju börja kosta el då naturligtvis men det är ju lika för LLVP om man kör dom för kylning
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Davv888

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone RX35
« Svar #5 skrivet: 07 november 2021, 21:38:15 »
Ang hur effektiv den kommer vara vid en värmebölja är för tidigt att säga. Har bara haft den installerad en vecka men jag kan återkomma på den punkten nästa år. 🙂 

Jag kommet bara köra kyla via ventilationen då jag endast har radiatorer. Man kan köra kyla via golvslingorna också men detta kräver också någon form av kondensskydd. Jag tror inte det går att köra kyla via radiatorkretsen, inget jag hittat någon info om.

Har inte fått själva tilluftaggregatet installerat än då jag håller på att dra ventilationen för detta. Bra att veta är att tilluftskanalen måste kondensisoleras och man bör inte snåla på isoleringen.

Det kräver ganska höga luftflöden vid kyla så man måste även dra en kanal mellan frånluft och uteluft som öppnas med hjälp av ett spjäll vid kyldrift.

Det krävs också att man kopplar på en cirkulationskanal om man som i mitt fall bara kommer köra kyla via ventilationen.

En annan sak som är bra att tänka på om man funderar på den här maskinen är att den kräver större dimension på avluft och frånluft. Det står att ex50c har 160 mm anslutningsstos men tydligen står det fel i nuvarande manual och maskinen levereras med 200mm stos. Går säkert att köra med 160 via en reducering beroende på vilket flöde huset kräver men har man 125 tror jag att man måste byta.

Jag sökte själv efter massa information angående kylmaskinen utan resultat men förhoppningsvis kan detta hjälpa er.


Utloggad Sarandil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone RX35
« Svar #6 skrivet: 09 november 2021, 01:25:02 »
Tack, intressant!

Jag hade en återförsäljare på besök hemma i dag, men han menade att det blir billigare för mig att satsa på en luft-luft-värmepump som komplement till frånluftsvärmepumpen om jag vill få kyla på sommaren. Han menade att det vore billigare än att köpa kylvarianten av ComfortZone, med tanke på att man behöver köpa till det här T15, och att det också vore lättare att få plats med en sådan pump än T15 (bor i bostadsrättsvilla på 90,5 kvm). Han menade också att jag skulle spara pengar på elräkningen på att investera i en luft-luft-värmepump som komplement till frånluftsvärmepumpen och köra båda samtidigt. Jag tror jag avvaktar till nästa sommar för att känna in hur stort mitt behov av kylfunktion egentligen är.

Annars verkar utmaningen vara att det krävs ett kondensisolerat ventilationssystem för ComfortZones frånluftsvärmepump. Förhoppningsvis går det att få till, huset har ett ganska enkelt ventilationssystem som går nästan rakt upp från pumpen och annars bara har en avstickare ut till köket.

Antar att du som från Nibe 360P, samma modell som jag har, inte hade ett kondensisolerat ventilationssystem sedan tidigare. Var det knepigt att lösa?

Utloggad Davv888

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone RX35
« Svar #7 skrivet: 09 november 2021, 14:32:00 »
Jag hade ingen mekanisk tilluft från början så jag fick dra en helt ny tilluftskanal så isoleringen behövdes inte göras om. Jag har en vind så det gick ganska enkelt att dra fram detta. Själva frånluftskanalen behövdes inte isolerad om då den inte kräver någon kondensisolering. Fick dock öka storleken på spiroröret en bit av kanalen för att klara luftflödet.

Jag tror inte din säljare har fel att det blir billigare att installera luft luft istället. Då slipper du fixa med ventilationen också. Nackdelarna jag såg med luft luft var att dels tycker jag inte utedelen eller innedelen är så estetiskt tilltalande och ska man montera en luftvärmepump bör man också tänka på placeringen för spridningens skull. Jag har ingen öppen planlösning.

Kylan sjunker och värme stiger och att få en bra spridningen med kyla i ett helt hus tror jag kan vara svårt utan att ha flera innedelar. Dessutom så som jag förstått det från andra verkar det vara svårt att ha igång en luftvärmepump utan att störas när man ska sova om man placerar en innedel i sovrummet.

Jag hoppas med comfortzones kylning få ett jämnare och bättre klimat inne i samtliga rum och framförallt hoppas kunna ha igång kyldriften varma nätter utan att störras av allt för mycket oljud eller kraftiga luftdrag. Ser också fram emot att plugga mina gamla friskluftsventiler för att slippa kallraset på vintern och få värmt tilluft och även filtrerad tilluft då pollenallergi förkommer här hemma.

Tänker man ekonomiskt bör luftvärmepump ihop med en frånluftvärmepump vara ett bra alternativ. Jag är väl medveten att mycket är ”komfort pengar” i min investering.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone RX35
« Svar #8 skrivet: 09 november 2021, 15:17:24 »
Citera
Jag tror inte det går att köra kyla via radiatorkretsen

Verkar ju konstigt för det är ju samma cirkulationsvatten oavsett!? Risken för kondensutfällning kanske då är större?? Inget vi egentligen behöver gräva i, jag var mest nyfiken om det hade varit möjligt, då skulle jag vara intresserad den dag vår CE50 ger upp, kunde vara skönt med svala radiatorer heta sommardagar. Undra hur kallt vattnet kan bli?

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone RX35
« Svar #9 skrivet: 09 november 2021, 15:23:27 »
Verkar ju konstigt för det är ju samma cirkulationsvatten oavsett!? Risken för kondensutfällning kanske då är större?? Inget vi egentligen behöver gräva i, jag var mest nyfiken om det hade varit möjligt, då skulle jag vara intresserad den dag vår CE50 ger upp, kunde vara skönt med svala radiatorer heta sommardagar. Undra hur kallt vattnet kan bli?
Inget bra att kyla ner radiatorerna, heta sommardagar kan det bli mycken kondens och rinna ner på golvet, ska man ha det så , är nog en burk under ett måste.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone RX35
« Svar #10 skrivet: 09 november 2021, 15:35:10 »
Citera
Inget bra att kyla ner radiatorerna
Ja, det var vad jag tänkte, är nog inte bra, jmfr oisolerad kallvattenledning eller vattenutkastaren en varm sommardag om man låter vattnet rinna ett tag
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Sarandil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone RX35
« Svar #11 skrivet: 10 november 2021, 04:21:32 »
Dessutom så som jag förstått det från andra verkar det vara svårt att ha igång en luftvärmepump utan att störas när man ska sova om man placerar en innedel i sovrummet.

... Ser också fram emot att plugga mina gamla friskluftsventiler för att slippa kallraset på vintern och få värmt tilluft och även filtrerad tilluft då pollenallergi förkommer här hemma.

Tack för intressant info. Ja, den luftvärmepump som vi har på landstället skulle jag inte vilja ha i sovrummet, både på grund av ljud och luftdrag.

Det är kanske en poäng att luften blir mindre pollenstinn med FVP. På landet brukar jag reagera mer än i huset hemma. En väldigt bra åtgärd för min del har varit att köpa luftrenare. Pollen som dras in i den kommer inte ut igen. :)

Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone RX35
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2022, 18:15:45 »
Jag hoppas med comfortzones kylning få ett jämnare och bättre klimat inne i samtliga rum och framförallt hoppas kunna ha igång kyldriften varma nätter utan att störras av allt för mycket oljud eller kraftiga luftdrag. Ser också fram emot att plugga mina gamla friskluftsventiler för att slippa kallraset på vintern och få värmt tilluft och även filtrerad tilluft då pollenallergi förkommer här hemma.

Jag sitter och ska välja värmesystem i mitt nybyggda fritidshus med en stor glasfasad. Kanske det skulle vara bra med kyla? Vad får man räkna med för kostnad för en RXC35 inkl installation?

Innebär systemet med tilluftsaggregat T15 att man tar bort friskluftsventilerna? Hur tar du in friskluften i huset?

Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!