Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245-8 MÃ¥nga "antal starter"?  (läst 3535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad L Nitram

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Nibe 1245-8 MÃ¥nga "antal starter"?
« skrivet: 21 december 2011, 19:00:15 »
Hej,

Bott i vår nybyggda villa i skaraborg sedan Juni månad. Huset är sutteräng på 82+80 kvm med golvvärme på båda plan. Till detta har vi bergvärme med en Nibe 1245-8 + FLM.

Vi behövde enl. Nibe ingen extra tank.

Haft ganska kyligt nu, trots max -5 grader ute så jag har förutom stängt lite "Fresh 90" ventiler kollat på pumpen och den är ju för mig rena grekiskan.

Blev lite fundersam över antal starter:

Antal starter: 3192 st
Tot. drifttid: 734 h
varav VV: 162 h
Elförbrukning: 2189 kw

Detta på strax över 6 mån. Läser om andra som har 4000 på ett år.

Är något fel?

Övrig info som jag heller inte förstår är ex:

köld in: 5,29
köld ut: 0,89

framled: 38,8
returled: 31,1

kollektor in: 5,5
kollektor ut: 10,5

Vad betyder det? Finns det någon info att få i menyerna om borrhålet på 192 M verkar fungera?



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245-8 MÃ¥nga "antal starter"?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2011, 19:07:28 »
Har du alla termostaterna pÃ¥ slingorna öppna tycker 38 grader framledning lät högt i ett nytt hus med golvvärme. Man kan ändra när kompressorn ska starta den stÃ¥r frÃ¥n fabrik pÃ¥ -60 gradminuter men prova att minska till -100 eller ev ännu mindre som tex -150 blir det för litet kommer golvtempen att bli svajig men det är nog liten risk men minska även gradmin till start av tillsats till minst 5 gÃ¥nger sÃ¥ lÃ¥gt värde. Det gÃ¥r att logga vp med hjälp av ett usb minne prova det nÃ¥n dag och skicka in filen pÃ¥ forumet sÃ¥ fÃ¥r du mer hjälp  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad L Nitram

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245-8 MÃ¥nga "antal starter"?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2011, 19:19:52 »
Alla termostater står fullt öppna.

ytterligare info:

måltemp i pumpen = 20,5 grader

ytterligare fråga: ska man ända på F90 ventilerna efter årstid eller ska de alltid vara öppna för luftkvalitén?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245-8 MÃ¥nga "antal starter"?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2011, 19:24:48 »
Huset behöver luft även på vintern men drar det kallt kan du säkert stänga dom lite eller dra ner fläkten något.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245-8 MÃ¥nga "antal starter"?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2011, 21:45:53 »
Om huset är nybyggt med värme i betonggolv så kan det behöva lite mer värme första året innan plattan blivit helt torr.
Och är det betonggolv så är det tillräckligt trögt för att tåla en ökning av startvärde kompressor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1245-8 MÃ¥nga "antal starter"?
« Svar #5 skrivet: 22 december 2011, 13:36:19 »
köld in: 5,29
köld ut: 0,89

framled: 38,8
returled: 31,1

kollektor in: 5,5
kollektor ut: 10,5

Vad betyder det? Finns det någon info att få i menyerna om borrhålet på 192 M verkar fungera?
Ovanstående siffror, är de avlästa i slutet av en körning när kompressorn går? (om inte posta nya siffror)

Du ser att borrhålet fungerar eftersom köldbäraren ut är drygt 4 grader kallare än in. Dvs värme tas från hålet.

Hur länge går din pump ungefär per gång nu?

Vad menar du när du skriver "måltemp i pumpen = 20,5 grader" ? Kan ju inte vara beräknad framledningstemperatur ?

Vad har du för kurva inställd och eventuell förskjutning, och har du en rumsgivare installerad och konfigurerad för att att styra innetemperaturen?

Ett tips är att läsa användarhandbok och installatörshandbok, där stÃ¥r mycket bra saker!  b00k http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1245/#tab-4

(Nu blir det lite överkurs: :) Kollektor in och ut tror jag är din fråluftsmoduls siffror; dvs den värmer upp kollektorn från 5,5 til 10,5 grader, men det avser bara den del av KB-flödet som den tar upp, en viss del går direkt till värmepumpen - merparten skulle jag tro att döma av dina siffror. Så jag tror du kan optimera din FLM lite grand. Till att börja med se till att den går intermittent (dvs bara när VPs kompressor går - inte hela tiden) och sedan öka flödet av KB över den. Läs den här postningen som jag gjorde förut för mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37630.msg424189#msg424189 ).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

LNitram

  • Gäst
LNitram
SV: Nibe 1245-8 MÃ¥nga "antal starter"?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2012, 11:22:37 »
Ska kontrollera siffrorna att de är efter en kompressorkörning. Är det alternativ att köra med en USB istället och posta? (tips på hur man gör i så fall)

Huset har betong på sutterängplan och träbjälklag på entreplan.

Måltempen är det jag ställer in under inomhustemp som önskad temp, men ska kolla det och kurva igen. Om ni med rumsgivare menar de vita rattarna på väggen så ja, det har jag i varje rum som är kopplade till systemet och alla står fullt öppna.

Men som sagt, är det en USB logg som krävs ?

Antalet starter är fortsatt många (för många?) och pumpen går väl några minuter varje gång men det kanske en logg visar ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!