Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria 6, varmvatten försvinner?  (läst 2013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tgmo

  • Gäst
tgmo
Atria 6, varmvatten försvinner?
« skrivet: 15 mars 2019, 19:44:23 »
Hej, har nyligen flyttat in i ett hus där det finns en Thermia Atria 6 model. Den föregående ägaren har haft ett företag som "fixat" x 3 ggr senaste månaden. Första gången kom dom och felsökte, andra gången bytte dom display, 3e gången LP larm där dom bytte CP. Mitt förtroende för denna firman är nu ganska mycket i botten och innan jag behöver tillkalla dom åter och snart är uppe i summan för en ny anläggning tänkte jag höra om någon har något tips.
Jag upplever att elementen inte är tillräckligt varma även om jag höjer rumstemperaturen till 30 grader, elementen och systemet är luftat och filtret (filterball) rensat. Varmvattnet är varmt men tar slut snabbt. En annan sak är att när varmvattnet visar full tank kan jag komma hem efter 24h och då står tanken på 50% utan att någon varit hemma. Har jag en läcka? kan det vara värmeväxelventilen som krånglar?
Som jag förstår det är radiatorerna ett slutet system och varmvattnet för sig.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria 6, varmvatten försvinner?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2019, 09:02:46 »
På 24 h kan nog VV-tanken svalna en del så detta är inget konstigt.
Du kan kolla historiken på varmvattnet under temperatur => varmvatten och högerknappen.
Atrian är mycket känslig för styrkan på brine, skall vara etylenglykol och klara -32 C.
Köldbäraren måste vara luftat och smutsfilter på kalla sidan rensat.

Men läs av lite temperaturer (Framledning, retur, brine in/ut) när den går och värmer huset så kan man se hur den mår?


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria 6, varmvatten försvinner?
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2019, 12:07:01 »
Tänk på att Thermia Atria använder yttermanteln som ligger runt varmvattnet till att avfrosta utedelen.
Så att VVB temperaturen sjunker utan tappning av varmvatten är fullt normalt.

Tgmo

  • Gäst
Tgmo
SV: Atria 6, varmvatten försvinner?
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2019, 13:13:36 »
Hej, temperaturen sjunker med ca 1 grad per mättid minns inte om det är 1 1/2 h man kan se i displayen. Vad indikerar igentligen vattensymbolen med krannen? Den kan gå från full till tom på 4h utan att varmvatten används. Är det så att symbolen visar vattenmängd eller påverkas den av temperaturen också? Körtid för varmvatten är ca 30min per dag .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria 6, varmvatten försvinner?
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2019, 15:59:08 »
VVB är alltid full med vatten, det är temperaturen som anges.
Om du kollar i menyn för temperaturer så finns en siffra i parantesen efter VARMVATTEN, vad är den på?
Om det är en relativt hög siffra så är diffen låg mellan start och stopp på VV-laddning, och det innebär också att det går relativt fort mellan laddningarna.
Men 1 C på 1,5 h låter inte orimligt.
I min min nya 1245-8 sjunker VV-temp 1 C på ca 2,5 h, men då är värmen (och cirkulationen) avstängd mellan VV-laddningarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Tgmo

  • Gäst
Tgmo
SV: Atria 6, varmvatten försvinner?
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2019, 20:58:20 »
Bifogar några bilder på menyerna.
[url]https://imgur.com/a/tH3BJdR/[url]

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!