Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme och Inverter-VP  (läst 87487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #420 skrivet: 01 april 2016, 15:09:06 »
nej inte på dom anläggningar vi satt än sålänge....då värmepump strävar efter att jobba optimalt med både delta och kondensering så har iaf dom jag kikat närmare på inte avgett mer värme än vad huset krävt...men kan säkert skilja märkena åt. Dock hade jag ju ifrågasatt varför man överhuvudtaget skulle ha inverter och tryckstyrda pumpar om man ändå skulle behöva knäpptank känns som att det blir lite grädde på moset då...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #421 skrivet: 01 april 2016, 15:47:07 »
Gäst 999, kan du förklara mer exakt hur de nya CTC-pumparna fungerar, använder de tanken enbart till tappvarmvatten numera, och kör direkt mot radiatorkrets när de kör husvärme?

Hittade en bild men fattar inte riktigt ändå, den där metallbehållaren utanför (eller i?) tanken, är det någon form av antiknäpptank som den tar ifrån just när trevägsventilen växlar eller vad är det?

« Senast ändrad: 01 april 2016, 15:48:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #422 skrivet: 01 april 2016, 16:01:52 »
Vilket DT  har du över kondensor vid  2,5 resp  12  kw effekt   :)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #423 skrivet: 01 april 2016, 16:09:07 »
beror pÃ¥ vad du gör radiatorvärme eller varmvatten vilket  :dt: du fÃ¥r. men brukar ligga runt 3-4 grader vid radiatorkörning.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #424 skrivet: 01 april 2016, 16:55:52 »
Nu är jag inte sÃ¥ hemma pÃ¥ hur gsi:n fungerar men den kan väl knappast köra ut 12 kw vid 4 DT i radiatorsystemet eller  ?

Rikard   metall behÃ¥llaren pÃ¥ toppen är väl exp kärl och den pÃ¥ mitten är elpatron
« Senast ändrad: 01 april 2016, 17:03:04 av ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #425 skrivet: 01 april 2016, 17:07:41 »
Visst, elpatron mÃ¥ste det vara, bara utan kablar i skissen.  tummenupp

Tror nog av även Gsi har varierande deltaT med uteffekten.
Om jag får gissa så tillåter de flesta lite högre deltaT än de egentligen vill vid maxeffekt, och lite längre deltaT vid mineffekt för att det skall funka OK (men inte optimalt) med flödena oavsett uteffekt.

Det skulle även kunna vara så att det passar bra med vad som krävs för att kylprocessen skall fungera bra.
Men just för att vi inte vet skulle det som sagt vara oerhört givande att få se COP vid olika uteffekter och framledningstemperaturer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #426 skrivet: 02 april 2016, 07:14:41 »
Nu är det väl ändÃ¥ sÃ¥ att frekvensstyrningens största nytta är att den ökar effekten efter behovet, den börjar ju inte pÃ¥ 12 kw och minskar utan pÃ¥ 2.6 och ökar sÃ¥ att desto kallare retur   desto mer effekt. Framtidn för bergvärme ligger helt klart pÃ¥ inverter och ihop med elektronisk reglering av köldmediet och tryckstyrda pumpar bÃ¥de pÃ¥ förÃ¥ngning och kondensering sÃ¥ utnyttjas varje stackars uns av energi och förflyttas in i värmesystemet. Det finns säkert system som behöver volymtank för att funka, men när jag skumläste trÃ¥den sÃ¥ fick jag uppfattningen att det var ett stort problem vilket iaf jag inte upplever. Idag är det lördag och den första riktiga vÃ¥rdagen som tillbringas med pojken pÃ¥ närmsta crossbana och dÃ¥ fÃ¥r värmepumparna klara sig själva....trevlig helg pÃ¥ er

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #427 skrivet: 02 april 2016, 10:39:34 »
Att frekvensstyrningen fungerar fint för att justera effekten är ställt utom allt tvivel .
Men det stora flertalet radiatorsystem är byggda för ett flöde och om inte det flödet bibehålls utan justeras via styrda cp, ja då ser inte jag att det kan fungera som aviserat.

Ypperligt fÃ¥ system är byggda för att som i ditt CTC fall ta emot emellan 0,7  :o l/s  och 0,15 l/s   De flsesta vanliga system är ju byggda för runt 0,2 l/ s typ. 

VP:n kommer säkerligen fungera fint.  Flödesbalansen i befintligt system ändras totalt.   Lite grann som att du skulle som du skulle ändar dysa i din exp ventil och öka gasflödet med 300 % . Skulle förÃ¥ngaren, kompressorn,kondensorn fungera lika bra dÃ¥  :)   

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #428 skrivet: 02 april 2016, 16:30:24 »
CTC manual ska dom ha eloge för och tycker dom för det mesta har en bra produktbeskrivning och det är nästan man kan titta i den om man inte hittar i Thermias manual ;).
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #429 skrivet: 02 april 2016, 18:01:42 »
Jag skaffade min BV-VP dec 2008. Fick då en chock när jag insåg att den reglerades on-off och tog upp frågan här på forumet om inte värmepumpsindustrin lärt sig att reglera effekt med varvtalsstyrning?. Jag jobbade i järn och stålverk 1970-2007 med material- och processtyrning etc...där hade vi ju det i det mesta som var styrbart.
Fick svaret att det var en utopi...Nu typ 10år senare verkar det ju som om man börjat vakna upp även inom konsumentmaskintillverkningen.

Ja jag vet, detta inlägg kan man vara utan, ville bara fÃ¥ ur mig "va va de ja sa?"  ;)

Välkomna till verkligheten och Grattis till er som skaffar nytt nu eller byter upp er till Inverter-VP.  tummenupp
Det kommer att bli standard med skilda flödessystem ett för VP och ett för värmeavgivning, tro mig!
Arbetstank, bypass, värmeväxlare...eller nåt.


2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #430 skrivet: 02 april 2016, 18:09:16 »
Farsans 1255 4-16kw går nu på 23 hz, 27 grader i framledning, 24 grader retur, 25 grader framledning bör, 29% värmebärarpumphastighet och har 19L/min i flöde. Jag tror att beräkningen på gv är 600L/timme. Isåfall är det ju alldeles för högt flöde i hans gv?

Kopplades in i september och har nu 2047starter och 3263 timmar kompressordrift.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #431 skrivet: 03 april 2016, 08:39:39 »
Jag skaffade min BV-VP dec 2008. Fick då en chock när jag insåg att den reglerades on-off och tog upp frågan här på forumet om inte värmepumpsindustrin lärt sig att reglera effekt med varvtalsstyrning?. Jag jobbade i järn och stålverk 1970-2007 med material- och processtyrning etc...där hade vi ju det i det mesta som var styrbart.
Fick svaret att det var en utopi...Nu typ 10år senare verkar det ju som om man börjat vakna upp även inom konsumentmaskintillverkningen.

Ja jag vet, detta inlägg kan man vara utan, ville bara fÃ¥ ur mig "va va de ja sa?"  ;)

Välkomna till verkligheten och Grattis till er som skaffar nytt nu eller byter upp er till Inverter-VP.  tummenupp
Det kommer att bli standard med skilda flödessystem ett för VP och ett för värmeavgivning, tro mig!
Arbetstank, bypass, värmeväxlare...eller nåt.

redan 96 va jag i kontakt med frekvensstyrda värmepumpar på Fastighets sidan Bopakoster ,
Mycket problem !  stora förluster pÃ¥ frekvensomvandlarna ,  axlar och packningar som hade svÃ¥rt att hÃ¥lla köldmedium pÃ¥ plats ,  problem med oljesmörningen med mera   ,,   nu har duktiga tekniker hos vÃ¥ra tillverkare
fÃ¥tt labbat i mÃ¥nga Ã¥r och dem släpper produkter som vi ska kunna lita pÃ¥ tummenupp  Dem gör ett toppen jobb , 

Sen Bopakoster  :) jag blev glad när du skrev  dina Ã¥sikter gällande inkopplingen av invertrar
Det kommer att kräva lite mer av vvsaren eller gdsaren som ska montera ,,

Sen finns det 2 sätt att styra överkapacitet frÃ¥n en värmepump   VVS teknik  och med styr ,
ON-OFF värmepumpen  som fÃ¥r optimala förutsättningar kommer att stÃ¥ sig bra i drift resultat om
en erfaren gammal ringräv får trixa lite
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #432 skrivet: 03 april 2016, 09:06:45 »
Farsans 1255 4-16kw går nu på 23 hz, 27 grader i framledning, 24 grader retur, 25 grader framledning bör, 29% värmebärarpumphastighet och har 19L/min i flöde. Jag tror att beräkningen på gv är 600L/timme. Isåfall är det ju alldeles för högt flöde i hans gv?

Kopplades in i september och har nu 2047starter och 3263 timmar kompressordrift.

 :o  om det stämmer med 600 liter timmen ! har farsan din en toppeffekt pÃ¥ 5,57 kw vid DUT
Han hade fått fina resultat med en g3 6 kw och ungefär lika många starter och drift timmar
om han nu velat ha 100% effekttäckning .
Niben lämnar när den går i dina flöden och temperaturer du uppger 3,971kw
och du har nästan 100% för mycket flöde pÃ¥ kretsarna ,,, 
cocacola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #433 skrivet: 03 april 2016, 09:46:02 »
:o  om det stämmer med 600 liter timmen ! har farsan din en toppeffekt pÃ¥ 5,57 kw vid DUT
Han hade fått fina resultat med en g3 6 kw och ungefär lika många starter och drift timmar
om han nu velat ha 100% effekttäckning .
Niben lämnar när den går i dina flöden och temperaturer du uppger 3,971kw
och du har nästan 100% för mycket flöde pÃ¥ kretsarna ,,, 
cocacola
Jo den borde ligga runt 4kw nu, går onoff mest hela tiden nu då det är +5 ute. Hur kom du fram till toppeffekten vid DUT? men även det kan nog stämma ganska bra. Ska kolla i loggen hur det såg ut då det var närmare -30. Tycker mig minnas att den nästan alltid låg mellan 20-30 hz vintertid och gick konstant. Vågar jag säga vad vvsarna rekommenderade för pump till hans hus? Minst 10, helst 12...

I detta fall, vad skulle en arbetstank göra för nytta?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #434 skrivet: 03 april 2016, 09:52:38 »
Flödet vet vi ju  0,166 l/sek   sedan fÃ¥r vi runt DT 8 vid dut  och sedan multiplicerar vi dessa 2 med 4,18 som är vattnets värmeöverföringskoefficient   klart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!