Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme och Inverter-VP  (läst 87482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #390 skrivet: 31 mars 2016, 16:44:32 »
Har man inget extra skikt gynnande lull lull inuti tanken utan det bara är en burk bör 3 rörs koppling vara bättre. Finns en del tillverkare som har olika lösningar för att förbättra skiktningen tex heat acc och antar att även UVL tanken har nånting inuti.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #391 skrivet: 31 mars 2016, 17:06:18 »
Rikard.    Källa pÃ¥ testet tack.   Annars finns det inte

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #392 skrivet: 31 mars 2016, 17:24:47 »
Ska vi bena ut Vilka fundamentala
Frågor vi inte är överens om?

Hoppa över den där med att jag alltid skriver installatör på plats .
Det tror jag till och med du skicka pm till mig om
För 4-5 år sen .
Men gärna Teknik . Jag ska så sakligt jag kan besvara
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #393 skrivet: 31 mars 2016, 17:46:38 »
Rikard.    Källa pÃ¥ testet tack.   Annars finns det inte

Jag har ju länkat till SP:s test, vad mer begär du?

Att ifrågasätta (som jag antar är vad du försöker göra nu) är OK om det saknas uppgifter eller så, men mycket mer källsäkert test än de SP utför åt Energimyndigheten är nog svårt att hitta.
Tvivlar du på den källan så har vi ännu en sak som vi inte blir eniga om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #394 skrivet: 31 mars 2016, 17:53:22 »
Ska vi bena ut Vilka fundamentala
Frågor vi inte är överens om?

Hoppa över den där med att jag alltid skriver installatör på plats .
Det tror jag till och med du skicka pm till mig om
För 4-5 år sen .
Men gärna Teknik . Jag ska så sakligt jag kan besvara
Cc

Jag tror inte att det är så mycket som skiljer våra uppfattningar åt.
Om du läser guiden jag skrivit om tankar och bypass sÃ¥ kanske du kan se om det finns  nÃ¥gra större skiljelinjer.
Då skulle det vara bra om du där försökte förklara vad som skiljer oss åt, eller var jag har tänkt eller räknat fel.

Det största som skiljer är väl synen på funktionsansvar, du som leverantör av vara/tjänst har ett ansvar, och du agerar utifrån det i forumet.
Jag har inget sånt ansvar utan kan ge enkla råd som kan göra anläggningen som frågeställarna frågar om lite bättre förutsättningar, även om det inte alltid garanterar (perfekt) funktion.
Tror det är mest detta som skiljer oss.
Sen har jag en annan syn på pengar, jag tror att jag har en större förståelse för att alla kunder inte kan eller vill satsa de där extra 15 000 kr som en tanklösning kostar om de har ett gäng bekanta som satt in värmepump utan tank, och som det fungerar perfekt för.
Detta även om man kan övertyga dem om att de tjänar in det under anläggningens livslängd.

Min tanke med guiden om arbets, volymtankar och bypass har jag gjort för att kunna länka till, för skall man i varje nytt fall dra allt som avhandlar det så blir man tokig.
Alltså om man i detalj skall förklara för och nackdelar med olika tekniska lösningar.
« Senast ändrad: 31 mars 2016, 17:56:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #395 skrivet: 31 mars 2016, 18:02:04 »
Det där är en äldre modell o testet är från 2009.

SÃ¥  källa pÃ¥ testet pÃ¥ MIN   maskin tack  :)

Finns inget.   Men mina siffror förbättras av att min firma är sjukt välisolerad samt sÃ¥ gör jag ju istort sett inget VV  .

Min maskin tappar 2K pÃ¥ evap mot uteluft.    Bättre än din jvvp. Den är 2 m hög och det enda man hör är ett litet tjutande frÃ¥n exp ventilen när den reglerar   annars total tystnad  O du   den stÃ¥r  inte i sthlm  :)  nackdelen är att den är dyr. 

SÃ¥ som vanligt vill du förminska och smuts kasta det man säger  dontknow

Om jag inte talade sanning så vore
 Jag ju inte ett Orakel, tänk pÃ¥ det  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #396 skrivet: 31 mars 2016, 18:11:30 »
Det är du som smutskastar, jag frågade ju i mitt inlägg om det var samma som din (samma beteckning i alla fall) men då vägrar du svara, bara för att i ett senare skede påstå att jag smutskastar dig.
Klassiskt trollande.
Hoppas verkligen att det inte är många som har samma verklighetsuppfattning som du.

Har kollat igenom alla testade pumpar nu, och den bästa hade 3.0 i SCOP (Mitsubishi Electric PUHZ-W85VHA2) i huset med lägst energibehov (15 000 kWh/år), i övrigt ligger de på mellan 2.0 och 2.8 beroende på fabrikat och energibehov på huset.

4.6 är oerhört mycket bättre, och JAG bedömer att det inte är rimligt.
Detta gör att jag fortsättningsvis kommer att ifrågasätta det, om du anför det i forumet, och sedan är det upp till de som läser att bilda sig en egen uppfattning.

Jag hoppas verkligen att du inte säljer luftvattenvärmepumpar med förespeglingen att de skall ha 4.6 i SCOP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #397 skrivet: 31 mars 2016, 18:55:57 »
Nu behöver vi ju inte älta detta mer men, det är helt omöjligt att jämföra en mitsu med en Viessmann 300 A med 4 mm lameller,  som väger 309 kg kontra mitsus 130 kg´s utedel samt som innehÃ¥ller 5,1 kg R407c .   Vet inte hur mkt mitsun har men de flesta vill ju klara 3 kg gränsen.   Viessmannen är sjukt bra men blir lika dyr som en normal BVP i installation sÃ¥ i de allra flesta fall är det svÃ¥rt att motivera den av den anledningen.
SÃ¥ du behöver inte oroa dig för att jag skall lura folk, finns andra som gör det bättre  :)

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #398 skrivet: 31 mars 2016, 19:25:42 »
SW och Purjo_

Jättetack för installations bilderna!
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

/B

  • Gäst
/B
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #399 skrivet: 31 mars 2016, 23:03:39 »
4-rörskoppling är ju inget ovanligt. IVT har den principen på sin arbetstank t ex.
doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdf

Nu tycker jag "ni alla" är lika blinda som Rickard. Titta en gång till på kopplingen av ivt 100, vet dock inte +|- för denna lösning.
Jag har liksom många andra bara enstaka erfarenhet av arbetstank så det känns lite förmätet att tycka något.
30 Ã¥r av industriell automation säjer mej dock att ha respekt för  erfarenhet och välja robusta lösningar sÃ¥ rätta gärna ni som vet.

Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #400 skrivet: 01 april 2016, 06:20:08 »
Sen när blev jag blind?
Och vad menar du är skillnaden mellan det schema som purjo bifogade och IVT:s ritning.
Principen är samma, det är bara sättet att rita som är annorlunda.
IVT ritar sin tank med anslutningar i toppen, och rör ned i botten, purjo ritar med rör i både topp och botten.
Same, same, but different - som man brukar säga.

Håller helt med dig om fördelarna med tank som en robust lösning, det har jag aldrig ifrågasatt, det är andra som påstår att jag ifrågasätter det.

Om alla råd som gavs i detta forum skulle innebära att det mer eller mindre vore "vansinne" att inte sintallera en tank så skulle priset för bergvärme över en natt stiga med i runda slängar 15 000 kr.
Det skulle minska försäljningen, till förmån för direktel, lufvärmepumpar, luft/vattenvärmepumpar och andra sämre lösningar.
Sverige som nation skulle inte minska sin energikonsumtion i samma utsträckning och vi skulle alla bli förlorare.
Man kan få till ett robust system för värmepumpar i många äldre värmesystem byggda för självcirkulation, och för i princip alla system byggda efter 1989 (då kom en lag på vattenburet med 55/45-system).
Många radiatorsystem byggda även tiden mellan självcirkulationssystem och de moderna lågtempsystemen är självklart också lämpliga för värmepumpsdrift utan arbetstank, om man bara säkerställer flödena genom att låta värmepumpen styra temperaturen, inte (i huvudsak) termostater i rummen.
På marginalen kan arbetstanken i dessa system tillföra nytta om gör att den lönar sig, och att anläggningsägaren kanske t.o.m sparar en slant.

I mer komplexa hus - flera våningar, olika system (golvvärme/radiatorer kombinerat) kan tanken vara ett bra alternativ även i villor med i övrigt bra förutsättningar.
Där jag ser den absolut största nyttan för arbetstank är i kommersiella fastigheter med större energibehov, där torde det inte vara någon större tvekan om att en tank blir lönsam för fastighetsägaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #401 skrivet: 01 april 2016, 06:31:51 »
Nu behöver vi ju inte älta detta mer men, det är helt omöjligt att jämföra en mitsu med en Viessmann 300 A med 4 mm lameller,  som väger 309 kg kontra mitsus 130 kg´s utedel samt som innehÃ¥ller 5,1 kg R407c .   Vet inte hur mkt mitsun har men de flesta vill ju klara 3 kg gränsen.   Viessmannen är sjukt bra men blir lika dyr som en normal BVP i installation sÃ¥ i de allra flesta fall är det svÃ¥rt att motivera den av den anledningen.
SÃ¥ du behöver inte oroa dig för att jag skall lura folk, finns andra som gör det bättre  :)

Jag har inte jämfört en mitsu med Viessmann, det är du som gör den kopplingen.
Jag har jämför din "Viessmann Vitocal 300A" från 2011 med den Viessmann Vitocal-300 AW-O som SP testat år 2009.
Så vitt jag kan se har det inte funnits några olika modeller av denna värmepump under årens lopp, det bör alltså vara samma som du har som SP testat med ett bra resultat, dock med under 3.0 i SCOP.

Har du andra datablad som kan påvisa att det finns skillnader på den pump SP testat och den du har vore det ju upplysande om du kunde länka till fakta som jag inte kan hitta, det skulle kunna minska förvirringen som verkar råda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #402 skrivet: 01 april 2016, 07:28:36 »
Det gör du ju visst när du säger, - mitsu har bäst scop i SP test  o du säger nu att din viessmann har ännu mer !! Detta tolkar iaf jag som en jämförelse.

Här rÃ¥der ingen förvirring. Den maskinen jag har har även den fÃ¥tt en efterföljare givetvis, eller trodde du att Viessmann´s produktutveckling inte gjorde nÃ¥nting sen 2009  ???

Runt 2010-2011 fick alla Viessmann maskiner en uppfräschning dÃ¥ Viessmann pÃ¥ allvar började satsa pÃ¥ värmepumpar efter att de köpt upp Schweiziska KWT 2008. Innan sÃ¥ var värmepumpar inte en prioritering.  Efter sammanslagningen sÃ¥ startade satsningen pÃ¥ allvar och tex sÃ¥ var Viessmann med och utvecklade den Digital Scroll kompressor som sitter i min maskinen tillsammans med Copeland  :)   Sedan är Viessmann tyvärr inte sÃ¥ pÃ¥ i Sverige vad ggäller marknadsföring o tester.  Deras 222-s har tex nästan samma COP som atec fast den vid mättillfället inte hade de klass A CP som sitter där idag. Man har även stoppat in exakt samma RCD system ( elektroniskt manometerställ samt samt scop visning ) som finns i tex min betydligt dyrare maskin uta att nÃ¥gonstans tala om det  ???

Men det är väl en lögn eller reklamkampanj frÃ¥n min sida antar jag. :-\   FÃ¥n min sida sÃ¥ försöker jag bara upplysa om vad det finns för fina saker i världen sÃ¥ folk inte missar det, tex Thermias Inverter maskin är jättefin och den väljer jag alla dagar före Nibes dito och dÃ¥ vet du att jag inte är ett Thermia fan direkt  ::)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #403 skrivet: 01 april 2016, 07:50:56 »
Kan vi inte komma tillbaka till ämnet istället och se vad ni tycker är fördel/nackdel men inverter.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme och Inverter-VP
« Svar #404 skrivet: 01 april 2016, 08:03:55 »
Det gör du ju visst när du säger, - mitsu har bäst scop i SP test  o du säger nu att din viessmann har ännu mer !! Detta tolkar iaf jag som en jämförelse.

Här rÃ¥der ingen förvirring. Den maskinen jag har har även den fÃ¥tt en efterföljare givetvis, eller trodde du att Viessmann´s produktutveckling inte gjorde nÃ¥nting sen 2009  ???

Runt 2010-2011 fick alla Viessmann maskiner en uppfräschning dÃ¥ Viessmann pÃ¥ allvar började satsa pÃ¥ värmepumpar efter att de köpt upp Schweiziska KWT 2008. Innan sÃ¥ var värmepumpar inte en prioritering.  Efter sammanslagningen sÃ¥ startade satsningen pÃ¥ allvar och tex sÃ¥ var Viessmann med och utvecklade den Digital Scroll kompressor som sitter i min maskinen tillsammans med Copeland  :)   Sedan är Viessmann tyvärr inte sÃ¥ pÃ¥ i Sverige vad ggäller marknadsföring o tester.  Deras 222-s har tex nästan samma COP som atec fast den vid mättillfället inte hade de klass A CP som sitter där idag. Man har även stoppat in exakt samma RCD system ( elektroniskt manometerställ samt samt scop visning ) som finns i tex min betydligt dyrare maskin uta att nÃ¥gonstans tala om det  ???

Men det är väl en lögn eller reklamkampanj frÃ¥n min sida antar jag. :-\   FÃ¥n min sida sÃ¥ försöker jag bara upplysa om vad det finns för fina saker i världen sÃ¥ folk inte missar det, tex Thermias Inverter maskin är jättefin och den väljer jag alla dagar före Nibes dito och dÃ¥ vet du att jag inte är ett Thermia fan direkt  ::)
Jag har aldrig påstått att din Viessmann har ännu mer, tvärt om, den har bra värden, en av de bättre i testet, men Thermia Atria och mitsu har bättre.
Jag tar inte ställning till vilken maskin som är bäst i test, bara vilken SCOP som SP kommit fram till.

Som vanligt inga bevis för att det du säger stämmer.
Tråkigt.
Det enda jag bad om var en hänvisning till dokument som kan styrka det du hävdar.
Jag ser det inte alls som omöjligt att din 4 år gamla maskin är exakt samma som testades av SP år 2009.
Tvärtom så hittar jag trots att jag sökt ingen skillnad i några datablad hos Viessmann.
Jag påstår inte att de inte finns, jag ber bara om ett bevis för att så är fallet.

Och alldeles oavsett så tror jag inte att det hade gått obemärkt förbi om någon i världen tagit fram en luft/vattenmaskin som går med SCOP på 4.6 i ett klimat med årsmedeltemperatur på 6 grader.

Thermia Atria uppges ha ca 3.6 COP Vid A7/W35 enligt EN14511 (inklusive fläkt, radiator- och köldbärarpumpar)
Din värmepump uppges ha följande data:
Vid A7/W35 enligt EN14511 COP 3.0 till 3.1 (beroende på modell)
Och då skall vi veta att detta gäller vid +7 ute och 35 graders framledning, nåt som inträffar mycket sällan i Sverige.
Länk till datablad: http://www.viessmann.se/content/dam/vi-brands/SE/Datablad/Varmepumpar/Luft-Vatten/3XX/Data%20Vitocal%20300-A%20Rund%20-%2005-2015.pdf/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/Data%20Vitocal%20300-A%20Rund%20-%2005-2015.pdf

Om jag tittar på fel maskin får du mer än gärna säga till.
« Senast ändrad: 01 april 2016, 08:10:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!