Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rexovent  (läst 13980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sala
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Rexovent
« skrivet: 24 december 2007, 09:59:05 »
Har ett hus från -78 med Rexovent installerat. Fick veta när vi skulle köpa huset att den inte fungerade helt tillfredsställande. På sommaren tar vi luften utifrån och på vintern sätter vi igen röret och tar luften från kallvinden. Har bytt ut köksfläkten till en "vanlig" fläkt och även tagit bort ventilationen på toaletten. Luften som kommer ut från systemet är kallare än temperaturen inne i huset.
Är riktig nybörjare på detta och skulle behöva få lite tips!
Vad kan detta bero på, är inte systemet ok?
MÃ¥ste systemet justeras efter att jag tagit bort delar?

 tomte::
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rexovent
« Svar #1 skrivet: 24 december 2007, 11:06:37 »
Det där med att ta luften från kallvinden tror jag inte är bra. Anledningen är att du får undertryck på vinden och då riskerar att suga upp fuktig inneluft till vinden.

Varför togs ventilationen på toaletten bort? Där behövs väl ventilationen som mest?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Uffe999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sala
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Rexovent
« Svar #2 skrivet: 24 december 2007, 12:22:34 »
Röret som gick in till toaletten gick förbi köket under innertaket och eftersom jag ville ha en separat fläkt fick det inte plats. Därför är det en separat pax-fläkt till toan.
Vad kan jag göra åt att luften tas från vinden?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rexovent
« Svar #3 skrivet: 24 december 2007, 12:49:37 »
i sommarfall tog ni väl luften utifrÃ¥n ??   varför inte köra sÃ¥ pÃ¥ vintern ocksÃ¥ ?
jag förstår inte syftet med att ta luften på vinden....det är väl en ventilerad kallvind = ungefär samma temp som ute.. Sc:,h
det är som gjort för problem, att ta luften på vinden !
när du drog ut badrumsventilationen rakt ut , gick du miste om återvinningen i rexoventen !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rexovent
« Svar #4 skrivet: 24 december 2007, 13:21:49 »
hej
kök å badrums luft brukar dom väl inte vilja ha in i ett återvinnings aggregat
pga fukt å fett i luften ,,,så det ser ja inte som nått större fel

men jag håller med ta luften utifrån vinden hela året,det är nog bäst å medför minst krångel
på långsikt

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Rexovent
« Svar #5 skrivet: 24 december 2007, 14:05:31 »
när du drog ut badrumsventilationen rakt ut , gick du miste om återvinningen i rexoventen !
mvh. ACE

Har en kollega på jobbet som har något liknande system, vet inte ifall det är ett rexovent, men för honom så går det in en elpatron när inluften är kallare än +11C. Han loggade sin frånluftsåtervining ett dygn när det var runt 0C utetemp och då gick elpatronen kontinuerligt på ungefär 1kW.. Han tänker också slå av sin frånluft, montera PAX fläkt och en köksfläkt för att spara energi.. Alternativet är väl en riktig frånluftsvärmepump, men då kostar det en del istället...
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Uffe999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sala
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Rexovent
« Svar #6 skrivet: 24 december 2007, 15:13:27 »
Tack för alla svar men vad göra åt att det kommer kallare luft ut i rummen än den temperatur som är i rummet?
Var kan jag få tag på de metallfilter som som sitter i lådan som finns på vinden?
Alla här i forumet verkar så kunniga, blir lite avundsjuk men man lär sig väl?!
 tomte::

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rexovent
« Svar #7 skrivet: 24 december 2007, 21:24:16 »
Det brukar väl vara lite kallare tilluft än vad det är i huset, upplever du att det drar kallt?

Jag har ingen aning om var man får tag på nya filter men en granne till mig brukar tvätta sitt i diskmaskin (ensamt).

Det ska väl finnas en elektrisk tilluftsvärmare som styrs av en termostat, det ska väl bara vara att vrida upp om det drar kallt? Fast det kostar också...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Curt E

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Nu Bergvärme!!!
SV: Rexovent
« Svar #8 skrivet: 24 december 2007, 23:21:37 »
Har rexovent RDAA i dag det är ingen billig maskin att driva ett el batteri som drar massor med ström om det är kallt ute, men bra luft har vi.Sitter vanliga filter i köper dom pÃ¥ närmaste ventilations firma (Bravida) byter vÃ¥r och höst tvättar ocksÃ¥ upp växlaren dÃ¥.Har satt reostat pÃ¥ mitt aggregat upplever att det drar mindre kallt och mindre ström dÃ¥. 
Men kommer att byta ut det mot ett bättre aggregat. / Curt   
« Senast ändrad: 25 december 2007, 11:34:04 av Curten »
Rockhammars 1pl hus-61 I Västerbottens inland Lycksele 90m2 + 53m2 = 143m2
Evi-heat Split Sun 7  10m2 Evi-heat SolfÃ¥ngare

Ventilation FTX / RDAA

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rexovent
« Svar #9 skrivet: 26 december 2007, 17:41:43 »
när du drog ut badrumsventilationen rakt ut , gick du miste om återvinningen i rexoventen !
mvh. ACE

Har en kollega på jobbet som har något liknande system, vet inte ifall det är ett rexovent, men för honom så går det in en elpatron när inluften är kallare än +11C. Han loggade sin frånluftsåtervining ett dygn när det var runt 0C utetemp och då gick elpatronen kontinuerligt på ungefär 1kW.. Han tänker också slå av sin frånluft, montera PAX fläkt och en köksfläkt för att spara energi.. Alternativet är väl en riktig frånluftsvärmepump, men då kostar det en del istället...

nja..all luft du evakuerar kommer in någon stans . ... garanterat !!
och du måste tillföra den energi du evakuerar på ett eller annat sätt för att upprätthålla önskad temperatur i huset !
och gör du inte det med återvinning och tilluftsbatteri, så får du göra det med ordinaria värmesystem !
så att påstå att det är en energibesparing att montera pax mm, är inte sant...
det skulle möjligen kunna gå ungefär på ett ut ,om du har ett riktigt energieffektivt uppvärmningssystem..men det blir inte nån större förtjänst sålänge vvx:en är ren (bibehållen verkningsgrad).
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Bob Hund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Rexovent
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2008, 21:12:15 »
Har preci tagit hem ett begagnat Woods RDAA med förvärmning.
Funderar på att koppla bort elbatteriet till förvärmningen och sätta ett vattenburet batteri både både vid intag samt tilluft, och även unyttja frikyla med ett kylbatteri på tilluft, kanske även på avluft för att återvinna den sista värmen från huset.
Ser väl väldigt bra ut teoretiskt ialla fall ;)

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Rexovent
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2008, 08:30:38 »
Med värmebatteri vid intag antar jag att du menar s.k. "förvärming". Det används väl bara om det är riktigt, riktigt kallt för att avfrosta om aggregatet har isat igen? Mitt FTX-aggregat har en termostat som stänger av tilluftsfläkten och bara kör frånluftsfläkten tills aggregatet har tinat. Jag har inte dock varit med om att det varit så kallt att den någonsin har behövt användas här i Stockholm. Jag har läst att den typen av funktion kan eventuellt bara behövas i Norrland så om du inte bor där kanske det inte är lönande att byta ut det förvärmingsbatteriet till vattenburet eftersom det kommer användas så sällan. Du får väl också risk för frysning på det batteriet i händelse av strömavbrott eftersom det sitter precis vid uteluftsintaget.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!