Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump eller fjärrvärme  (läst 6495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #15 skrivet: 14 november 2004, 21:04:55 »
ok, då är jag med. finns det nån annan håll hake, typ att du inte får insalera en kamin eller så?

Hur länge har du det låga priset?

Fjärvärme instalation i min komun kostar 40 000:-

(jag vill inte vara elak på någe vis, vill bara att trådförfattaren ska få fram så mycke info som möjligt så att han själv kan ta beslut om vilken lösning som är bäst för honnom)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #16 skrivet: 14 november 2004, 21:11:11 »
Jag redovisade iofs precis vad som gällde för min installation, redan i första inlägget, nämligen installationskostnaden och kWh-priset.  Kommer inte ihÃ¥g hur länge priset är bundet, om det var 3 eller 5 Ã¥r, sedan är man garanterad en diff mot deras "officiella" pris även i fortsättningen, för att man varit med och betalat installationen.  Tyvärr kommer jag inte in pÃ¥ www.goteborgenergi.se just nu, sÃ¥ jag kan  inte kolla vad som gäller nu.

HÃ¥llhake, typ att man inte fÃ¥r installera kamin osv, finns har jag för mig.  Man fÃ¥r naturligtvis installera luftburen kamin, men jag har för mig att man inte fÃ¥r installera nÃ¥got annat värmesystem pÃ¥ radiatorkretsen, men jag har ocksÃ¥ för mig att detta villkor har bedömts som oskäligt/ogiltigt av nÃ¥gon domstol, sÃ¥ jag vet inte riktigt vad som gäller.  Har inte haft nÃ¥got intresse av att installera nÃ¥got annat parallellt värmesystem.
« Senast ändrad: 14 november 2004, 21:14:39 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #17 skrivet: 14 november 2004, 21:45:01 »

Mycket intressant läsning CarMan.

Jag bor i mitten av Skåne så priset på fjärrvärmen här skulle ligga på 80öre/kw vilket pris jag tycker e högt.
El priset ligger ungefär på hälften.
Alla kommuner här nere verkar det vara dyrt med fjärrvärme både anslutnings avgift och kw priset.
Skall kolla upp mer vad som gäller med utrustningen  och service.  

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #18 skrivet: 14 november 2004, 21:52:29 »
Tror knappast att du har ett elpris pÃ¥ 40 öre/kWh inkl. skatter, certifikat, leverans m.m.  Elen brukar hamna runt 1:-.  För 40 öre sÃ¥ fÃ¥r du väl skattefuska och hämta elen i Norge och bära hem den själv?  :D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #19 skrivet: 14 november 2004, 22:17:24 »

Elverket här har som policy om att vara billigast i Sverige.  Men 40öre var utan avgifter och sÃ¥nt  ;D ;D

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #20 skrivet: 14 november 2004, 22:32:20 »
Varför inte fjärrvärme och värmepump?
Att inte få installera kamin eller dylikt för att man dragit in fjärrvärme i huset verkar nästan vara ett oskäligt villkor. Men det är kanske möjligt att man måste avtala bort sånt och att det är ok.
Ta reda pÃ¥ hur det förhÃ¥ller sig med det och om det  Ã¤r möjligt att installera AC med möjlighet till värme, dvs en luft-luftvärmepump?
Då finns bekvämligheten och tryggheten med fjärrvärmen samt möjligheten till att reducera den rörliga kostnaden för energin.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #21 skrivet: 15 november 2004, 16:51:47 »
skulle vara kanska ball att ha en bergvärme pump som körde tilskott & tappvatten med fjärvärme, en fjärvärme anläggning har ju genomströmningsberadare = inget värme spill.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #22 skrivet: 16 november 2004, 00:04:42 »
I nÃ¥got nummer vv tidningen GP undet nov 2004 presenterades kostnader för fjärrvärme. Den rörliga kostnaden varierar mycket  kraftigt mellan olika kommuner, beroende pÃ¥ avskrivningsstruktur och bränslepolicy.

Mölndal ligger i botten. Men kommmer inte inom överskÃ¥dlig tid att installera i vÃ¥r stadsdel. SÃ¥ det blev investeringsintensiv bergvärme som ska klara ner till minus 13 utan patrontid .  Luft - vatten hade kanske varit ett  alternativ. Nöjda är vi än sÃ¥ länge. Om 10 Ã¥r vet vi mera.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!