Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pÃ¥ luftvärmepump nÃ¥gra frÃ¥gor  (läst 1026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny på luftvärmepump några frågor
« skrivet: 07 december 2020, 21:12:26 »
Hej

Vi har under året köpt ny luftvärmepump till vårt fritidshus blev en Panasonic cz35wke. Tack för köpråd här i forumet, vi är supernöjda med den. Nu några nybörjarfrågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med
1. När vi under vintern inte är i stugan vilken temperatur skulle ni rekommendera att ha som underhållsvärme, kan tillägga att vi är i stugan varje helg?
2. Vilken fläkthastighet är mest energisnålt att välja dvs som blir billigast i längden att köra på när vi inte är i stugan? Finns 6 fasta lägen och 1 automatiskt läge.
3. Vi har även el radiatorer/element, ska dem vara på samtidigt som värmepumpen eller är det bäst att ha dem helt avstängda?

Tack på förhand

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny på luftvärmepump några frågor
« Svar #1 skrivet: 08 december 2020, 10:07:40 »
Hej! När ni är i stugan så ofta skulle jag använda 15°-funktionen för underhållsvärme. Då går det ganska snabbt att få upp temperaturen till 20°-21°. I läge underhållsvärme går fläkten automatiskt på något av de högsta lägena för att sprida värmen bra i hela huset. När man är på plats får man sätta el-radiatorerna så de värmer i de rum dit värmen från luftluftvärmepumpen inte når. När man inte är på plats kan radiatorerna stå på +5° som frostskydd i fall det skulle bli något fel på LLVP.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!