Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Den ständiga frÃ¥gan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?  (läst 17815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
Står nu med en hög offerter och är rådvill.

I april i år flyttade vi in i ett hus byggt -65, lättbetong och putsfasad. Två plan på totalt 140 kvm och platta på mark samt ett garage på ca 20 kvm till. Gamla tvåglasfönster men rätt ok vindsisolering med kutterspån. Föregående ägare förbrukade ca 37 000 kWh el per år, men grannarna förbrukar ca 26 000 kWh. Husen är i det närmaste likadana så vi lär inte komma upp i så hög förbrukning som föregående ägare vilken hade väldigt varmt inne och dessutom ställt in värmesystemet helt galet!

Befintligt värmesystem är enrörsystem med panelradiatorer (1-3 paneler per radiator), elpanna och varmvattenberedare. FrÃ¥n början oljeeldning. Badrummet har elgolvvärme. Jag planerar att sätta in en spiskassett i den öppna spisen för mys (och spetsvärme de gÃ¥nger jag av snÃ¥lhet orkar göra upp eld  ;) ).

Jag tror mer på Niben om man tittar på tillförlitlighet och verkningsgrad/års-COP. Men då räknar jag med att en volymtank måste till och den får jag inte plats med om jag inte offrar värdefull yta i huset. Den extra cirkulationspumpen i arbetstanken förbrukar ju lite extra el och ger också extra ljud.

CTC:n behöver inte volymtank men enligt en Nibe-installatör är CTC:n sämre och bygger på äldre teknik. Jag har fått uppfattningen att CTC:n är den tystaste maskinen. Samtidigt har firman som offererat CTC:n även Niben i sitt sortiment så den bör ju inte vara så mycket sämre än Niben.

Jag är löjligt ljudkänslig med tinnitus i kombination med, ja faktiskt, riktigt bra hörsel. En jävulsk kombination!  >:( SÃ¥ ljudet har stor betydelse!

Har hittat installatörer som verkar väldigt seriösa både när det gäller Nibe och CTC.

Hjälp! Råd och tips mottages tacksamt!
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2013, 23:22:42 »
Du kommer snart bli överöst med allehanda lösningar kring att montera saker sÃ¥ ljudlöst som möjligt (flexibla anslutningar, kuddar under VP etc etc), sÃ¥ fundera mer pÃ¥ vilken pump-lösning du önskar med avseende pÃ¥ arbetstank, volymtank, byte av element till större till lÃ¥gtemp etc etc etc etc.  Optimeringar i form av medvetna val för systemlösningar (och injusteringar pÃ¥ egen hand) dänger COP med hästlängder när allt väl kommer omkring.   .,;-

Men 1245:an är en riktigt trevlig VP!  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2013, 05:50:23 »
är ljudet ett kriterie som du håller högt när valet av märke ska spela in bör du titta på en 333 g viessmann
och se om den tilltalar dig.
enligt Broschyren är det 38 db (A) vid 0-35
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2013, 07:11:17 »
Mmm, kolla på energimyndighetens test av bergvärmepumpar.
Nibe, IVT och Viessmann får anses vara de bästa pumparna där, och Viessmann utmärker sig som klart tystare även där.

Personligen anser jag att CTC:s värmepumpar är ett dåligt val om man har ett radiatorsystem som kräver höga temperaturer.
Utan radikala ingrepp i styrningen är risken stor att man får onödigt mycket eltillskott när kravet på framledningstemp blir hög, detta på grund av tankens och styrningens konstruktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2013, 11:46:21 »
Tack för era tankar!

Energimyndighetens test har jag kollat. Men hur skulle det testets utfall vara i enrörssystem med volymtank? Det är såklart svårt att spekulera i men är ändå en intressant fråga.

En annan intressant frÃ¥ga är varför CTC valt just den lösning de valt. MÃ¥nga klankar ju ned pÃ¥ den och de är ensamma om den lösningen.  Är de pionjärer eller bakÃ¥tsträvare?  :)
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2013, 13:47:25 »
Tjena Tozem

Jag var i precis samma sits för ett halvår sedan!
Också enrörssystem... 140kvm och 35kvm garage.

För min del vart det CTC 308, men det berodde mest på att den firman jag hade mest förtroende för tyckte att CTC passade mitt hus bäst (dom sålde Nibe också).
Är väldigt nöjd än så länge! (sen om man skulle va nöjdare med Nibe eller inte är omöjligt att säga?).
Upplever den som överlag väldigt tyst!
Visst, man kan höra att den går ibland, men bara i närliggande badrummet.
Det som låter mest för min del är faktiskt den externa cirkulationspumpen.
Iom att det är så smala rör så blir hastigheten hög om man ska kunna få igenom vettigt flöde. Vilket gör att det i första elementet i slingan så "sjunger" det en del.

Har du några ytterligare funderingar, så är det bara att fråga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2013, 06:45:55 »
Tack för era tankar!

Energimyndighetens test har jag kollat. Men hur skulle det testets utfall vara i enrörssystem med volymtank? Det är såklart svårt att spekulera i men är ändå en intressant fråga.

En annan intressant frÃ¥ga är varför CTC valt just den lösning de valt. MÃ¥nga klankar ju ned pÃ¥ den och de är ensamma om den lösningen.  Är de pionjärer eller bakÃ¥tsträvare?  :)

Tanken med deras konstruktion är väl i och för sig helt rätt, men styrningen av temperaturerna anser jag inte vara helt genomtänkt, om man inte ändrar inställningarna i styren så riskerar man att få en väl fungerande anläggning, som dock förbrukar avsevärt mycket mer el än de andra tillverkarnas lösning.
Dessutom är volymtanken väl liten, och det är kanske främst detta som gör att det går mer eltillskott än i de flesta andra värmepumparna.
Jag misstänker dessutom att CTC i energimyndighetens test får relativt bra värden p.g.a. deras testprocedur som inte på ett bra sätt sätter CTC:s konstruktion på prov.

En fördel med deras värmepump är att det är enkelt att få det att fungera i alla olika typer av värmesystem, även om installatör och fastighetsägare är okunnig.
Priset man kan få betala är dock avsevärt sämre årsmedel-COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2013, 10:10:10 »
Rickard: nu får du precisera dig lite mer.
Exakt vad är det som måste ändras för att den inte ska gå in och stötta onödigt mycket med el?

Det enda jag har ändrat på min än så länge är tempnivån för till/frånslag av värme. Från 20 till 16-17 grader.
Samt satt vattendelen på ekonomi, får se hur länge det funkar.

Det som däremot är kasst är att CTC vill ha 10k för deras internetanslutning! Helt vansinnigt.

ps, har köpt en separat elmätare som ska monteras in före pumpen innan vintern drar igång.
Så jag kan hålla ett extra öga på hur mkt el den verkligen förbrukar (köpt en extra Eliq sändare också).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2013, 10:46:43 »
Jag är inte helt uppdaterad på om och vilka ändringar som gjorts sedan värmepumpen lanserades förra året.
Men rent generellt så ligger CTC alltid lite för högt med temperaturen i tanken, jämför med vad som de facto krävs i radiatorkretsen, detta ger sämre COP, och gör att deras värmepumpar fortare än andra blir till rena elpannor om man t.ex. har pumpen i ett klent radiatorsystem som kräver höga framledningstemperaturer när det blir kallt ute.
Om börvärdet blir högre än vad kompressorn tillåts göra kommer elpatronerna att stå för all värme vid kall väderlek.

Det är inte helt lätt att förklara "alla" missar som finns i CTC:s styr, och ännu svårare att förklara varför bristerna finns där, men du kan få en rätt bra bild av det hela om du läser ett hundratal inlägg i detta ämne, läs inlägg från och med det inlägg som jag länkar till:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.msg439188#msg439188

CTC:s fördelar är:
"Fungerar" som regel bra.
Liten risk för knäppningar i rörsystem
Volymtanken gör att man kan låta termostater strypa bort flöde, den gör det även möjligt att köra värme t.ex. i en källare eller i ett badrumsgolv även sommartid utan att det resulterar i extremt många start och stopp.

Nackdelarna:
Gör alltid onödigt varmt vatten = sämre COP
Trycker ned hett vatten från övre delen av tanken efter att den gjort tappvarmvatten färdigt, i praktiken innebär detta att den under en rätt stor del av året i princip aldrig gör husvärme med hög COP, det heta vatten som trycks ned i nedre delen av tanken räcker som regel till för att värma huset tills det är dags för nästa tappvarmvattenkörning, då sedan hett vatten från övre delen av tanken åter trycks ned i den nedre delen...
P.g.a. att värmepumpen alltid gör lite varmare vatten än vad som krävs så klarar den inte att värme ett hus som har stora krav på hög temp vid kall väderlek utan att den blir till en "Elpanna", d.v.s. kompressorn står still, och elpatron sköter all värmeproduktion.

Om man är bra insatt i sitt system, förstår hur värmepumpen fungerar, och vet vilka ändringar man kan/bör/ska göra för att optimera ekonomin så kan det fungera helt OK i ett värmesystem som inte behöver höga vattentemperaturer för att hålla huset varmt.

Om man INTE är bra insatt i sitt system, inte förstår hur värmepumpen fungerar, och har ett värmeystem som kräver höga framledningstemperaturer vid kall väderlek kan det i princip bli katastrof.
MEN... det fungerar - bara oerhört mycket mer oekonomiskt än många andra alternativ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2013, 15:23:58 »
P.g.a. att värmepumpen alltid gör lite varmare vatten än vad som krävs så klarar den inte att värme ett hus som har stora krav på hög temp vid kall väderlek utan att den blir till en "Elpanna", d.v.s. kompressorn står still, och elpatron sköter all värmeproduktion.

Jag har en CTC 310 och där har kompressorn aldrig stått still och bara gått på elpatron. Jag har använt 25kwh elpatron på ett helt år och då har det bara varit för extra vv vid fyllning av badkar. Pumpen klarar att producera 65 gradigt till övre pannan och shunten tar därifrån när det blir svinkallt, skulle det behövas mer effekt för att hålla tempen i övre pannan så går elpatronen in, men kompressorn stannar aldrig. Han får visserligen in lte för varmt vatten till kompressorn än andra tillverkare men samtidigt behöver han inte höja tempen så mycket och kan producera mer vv/min så det kanske går på ett ut?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2013, 15:37:22 »
Största problemet är väl just det att den undre pannan värms av tappvattenvärmningarna så att den i princip aldrig jobbar med värmesystemstemperatur utan alltid med tappvattentemperatur. Har man radiatorer som kräver runt 50 grader under värmesäsong så spelar det inte så jättestor roll, det är ju ändå ganska få timmar under vår/höst som man skulle spara pengar... Har man däremot golvvärme så förlorar man ganska mycket i årsverkningsgrad på den aktuella lösningen.

Problemet med 'elpannesyndromet' får man när värmesystemet kräver högre temp än vad kompressorn klarar av - När elpatronen går in för att höja de sista graderna blir returen för varm så att kompressorn stannar helt. Det är iofs inget unikt problem för CTC, men eftersom dom jobbar med ett par grader varmare i tanken än vad värmesystemet behöver så är det sannolikt att fenomenet inträffar vid ett par grader lägre framledningstemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

CTC310

  • Gäst
CTC310
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2013, 22:28:51 »
Intressant det här med ljud och CTC. De skriver överallt att de är tystast, men de redovisar inte någonstans hur mycket den låter....

Det är alltid lätt att säga något om man inte lägger fram fakta. Det fick jag själv bittert erfara....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #12 skrivet: 29 augusti 2013, 07:23:11 »
Största problemet är väl just det att den undre pannan värms av tappvattenvärmningarna så att den i princip aldrig jobbar med värmesystemstemperatur utan alltid med tappvattentemperatur. Har man radiatorer som kräver runt 50 grader under värmesäsong så spelar det inte så jättestor roll, det är ju ändå ganska få timmar under vår/höst som man skulle spara pengar... Har man däremot golvvärme så förlorar man ganska mycket i årsverkningsgrad på den aktuella lösningen.

Problemet med 'elpannesyndromet' får man när värmesystemet kräver högre temp än vad kompressorn klarar av - När elpatronen går in för att höja de sista graderna blir returen för varm så att kompressorn stannar helt. Det är iofs inget unikt problem för CTC, men eftersom dom jobbar med ett par grader varmare i tanken än vad värmesystemet behöver så är det sannolikt att fenomenet inträffar vid ett par grader lägre framledningstemp.

Dessutom ser vi ju på bilderna jag länkade till tidigare att börvärdet i övre/mellan och lägre delen av tanken alla ligger flera grader högre än börvärdet på framledningen till radiatorerna, ofta långt högre än de 2.5 grader som borde räcka för att få till en bra funktion.
I detta fall hela 11 grader högre!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #13 skrivet: 29 augusti 2013, 07:28:15 »
Intressant det här med ljud och CTC. De skriver överallt att de är tystast, men de redovisar inte någonstans hur mycket den låter....

Det är alltid lätt att säga något om man inte lägger fram fakta. Det fick jag själv bittert erfara....

Enligt SP:s test ligger dom inte högre än andra, det finns t.o.m de som bullrar avsevärt mer, IVT t.ex.
Se ljuddata här: http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=144&productTypeVersionID=318&productCompareList=1072,1073,1074,1075,1077,1078,1079,1080&PageID=13233
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2013, 09:11:23 »
Intressant! Tror jag förstår vad Rickard mfl. menar.

Ska bli intressant att se hur mycket det där "onödigt mycket" el blir?  Sc:,h
Eftersom jag skulle behövt en extra tank om jag valt Nibe,  sÃ¥ kanske "onödigt mycket" el balanserar ut den extra kostnaden pÃ¥ sikt?
SÃ¥ skillnaden i slutändan är kanske inte sÃ¥ stor??   

Det är lätt att klaga på ett märke eller en tekniklösning, men mycket svårt att jämföra eller bevisa hur det påverkar individuella slutanvändaren ekonomiskt och funktionsmässigt.
Så viss försiktighet bör man kanske ha när man inte rekommenderar vissa märken?

Men det är bra att du/ni flaggar för potentiella problemet så man kan försöka hålla ett öga på det.
Ska som sagt in med en elmätare strax så det går att håll koll på vad pumpen har för hyss för sig i vinter.

(vet inte om det vart nå lättare att välja mellan Nibe och CTC pga detta inlägg, men vilket du än väljer så tror jag att du blir nöjd. Båda är en markant förbättring jmf med tidigare!)





Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #15 skrivet: 29 augusti 2013, 09:38:57 »
Tja, om driften ser ut som i den bild jag bifogade så bör COP bli ca 30% sämre än på de som har en annan reglering, det är stor skillnad i verkningsgrad, men ändå bara runt 1500-2000 kWh högre elförbrukning/år (om man bortser från risken för ökad andel elpatron).
I ett högtempsystem där bristerna som CTC har i sin styr kan påverka andel tillskottsel negativt kan det bli avsevärt sämre resultat, och det är också detta jag menar med att CTC visst går få att fungera bra, och inte så mycket dyrare att driva, men man kan även få en extremt dyr drift, om man inte gör vad som är möjligt genom att optimera inställningarna.

En stor för och nackdel med CTC är just tanken och styrningen som gör att anläggningen i princip alltid fungerar bra, alltså den värmer huset utan att ägaren märker några problem alls, risken är dock stor att den går väldigt oekonomiskt om man inte ställer in parametrarna optimalt, och verkligen håller koll på elpatronerna!

Jag avråder absolut inte från CTC, men jag vill verkligen göra klart för alla som läser att den kräver rätt typ av värmesystem (lågtemp) och att man har koll på elpatronernas aktivitet.
Jag vill naturligvis att alla Svenska producenter skall få sälja massor av värmepumpar, men jag tycker det är obegripligt att de som programmerar styren i CTC inte tar till sig av de tankar som finns i detta forum, att de följer med i detta ämne är ställt utom varje rimligt tvivel, att reglerdatorn går uppgradera på ett enkelt sätt är också ställt utom varje rimligt tvivel, och att det finns pengar att tjäna, och kunder att vinna på att göra om reglerprinciperna anser jag också vara ställt utom varje rimligt tvivel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #16 skrivet: 29 augusti 2013, 10:08:28 »
Jag skulle göra följande förändringar:

1. Valfritt läge, "ackumulatorläge" = börvärde i tank som nu, 5-10 grader över det faktiska behovet, ELLER "flytande läge" där börvärde tank ligger exakt på behovet av framledningstemp, starttemp 2-3 grader (ställbart) under börvärde, och stopptemp 2-3 grader över börvärde (Shunt alltid helt öppen).

2. Ingen extra lång drift när tappvarmvatten (övre tank) värms, man skall INTE trycka ned 65 grader varmt vatten i nedre delen av tanken om kunden inte själv väljer detta för att få extra stor mängd tappvarmvatten.

3. Elpatron skall inte få gå igång innan:
  • Tappvarmvattentemp i utgÃ¥ende vv-ledning understiger av kunden inställt värde, t.ex. 30-50 grader
  • Elpatron i nedre tank skall inte fÃ¥ starta innan temperaturen understiger av kunden inställt värde (i förhÃ¥llande till börvärde pÃ¥ framledning), tidsfördröjning (ställbar) bör ocksÃ¥ finnas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #17 skrivet: 29 augusti 2013, 10:26:53 »
Under 2 års tid har min CTC 308 inte använt el-patronen någon gång. Varken till vv eller till husets värmebehov.
Som högst behövdes en frammatningstemp. på ca 53 °C. Detta klarade den nedre tanken utan problem.
Tempen i nedre tanken ligger alltid mellan några grader under och lika mycket över aktuell frammatningstemp.
Risken med el-panna finns hos alla modeller och märken och inte bara hos CTC:s 300 serie. Därför är inte det viktigaste att välja märke utan installatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #18 skrivet: 29 augusti 2013, 12:30:50 »
Då har du en bugg i styren för den ska värma till den ligger 5 grader över framledningens börvärde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

-

  • Gäst
-
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #19 skrivet: 29 augusti 2013, 13:30:42 »
Jag har inte märkt av några av dom problem som diskuteras i detta forum angående CTC.
Min 308 har förbrukat 7700 kWh för värme och vv under ett Ã¥rs drift. Har ett 140m2 tvÃ¥vÃ¥ningshus med källare byggt 1934 och isolerat med spÃ¥n i väggar/tak. Ca. 300 kWh har gÃ¥tt till elspets. Vi är fyra i familjen. Har endast ändrat kurva och satt vv till ekonomiläge, samt ändrat shuntfördröjning till 240 minuter. Ska till denna vinter prova sänka pannans temp nÃ¥gon grad.  I det stora hela är jag riktigt nöjd med min anläggning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #20 skrivet: 29 augusti 2013, 13:35:54 »
Mmm, 6000 kWh/år är ju rätt normal förbrukning med andra värmepumpar.
Så 7700 låter rimligt.

Skulle vara kul att se en bild på din display visande tanktemperaturer och börvärden just efter en tappvarmvattenvärmning.
Eller att du bifogade en fil från usb-loggen så att någon kan göra ett diagram av värdena.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #21 skrivet: 29 augusti 2013, 17:23:59 »
Jag skulle göra följande förändringar:

1. Valfritt läge, "ackumulatorläge" = börvärde i tank som nu, 5-10 grader över det faktiska behovet, ELLER "flytande läge" där börvärde tank ligger exakt på behovet av framledningstemp, starttemp 2-3 grader (ställbart) under börvärde, och stopptemp 2-3 grader över börvärde (Shunt alltid helt öppen).

2. Ingen extra lång drift när tappvarmvatten (övre tank) värms, man skall INTE trycka ned 65 grader varmt vatten i nedre delen av tanken om kunden inte själv väljer detta för att få extra stor mängd tappvarmvatten.

3. Elpatron skall inte få gå igång innan:
  • Tappvarmvattentemp i utgÃ¥ende vv-ledning understiger av kunden inställt värde, t.ex. 30-50 grader
  • Elpatron i nedre tank skall inte fÃ¥ starta innan temperaturen understiger av kunden inställt värde (i förhÃ¥llande till börvärde pÃ¥ framledning), tidsfördröjning (ställbar) bör ocksÃ¥ finnas.
Om inte det varma vattnet från övre delen ska tryckas ner till värme delen så behövs det en till växelventil eller att övre resp nedre pannan blir helt separata.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #22 skrivet: 30 augusti 2013, 10:34:12 »
Intressant att läsa alla svar!

Men jag funderar på en del av sakerna som skrivs. T.ex. låg- och högtempsystem som nämns. Var kan man säga att brytpunkten går där? Att COP påverkas radikalt av skillnaden mellan kalla (brine) och varma (framledning) sidan gäller för alla pumpar och blir väldigt tydligt om man jämför 0/35 med 0/50 (brinetemp/framledningstemp). Här tycker jag att alla tillverkarna brister och är för snåla med att redovisa COP för högre difftemp. Nibe är nog de enda som faktiskt visar 0/50 och det ska de ha en eloge för!

Sen undrar jag om det inte är att dra på lite väl stora växlar och döma ut en pumpteknik utifrån en enda bild på en skärm? Till och med om man har loggdata för flera år så är det svårt att jämföra eftersom förutsättningarna kan skilja väldigt mycket mellan olika installationer (alla hus och alla värmesystem är unika) och utifrån förbrukningen (det finns nog ingen familj med 2 vuxna och 2 barn som har samma förbrukning och förbrukningskurva som någon annan familj). Men jag är väldigt tacksam för att få höra alla åsikter och framförallt varningarna för vad man ska hålla koll på med CTC-pumpens originalinställningar! Men syftet med skärmdumpen kanske var att exemplifiera och det är ju bra!

Mina tidigare erfarenheter av värmepumpar är rätt begränsade. Det är från en äldre bergvärmepump från IVT (kommer tyvärr inte ihåg modellbeteckning men den installerades 2002 i ett 12-lägenhetershus) och från Nibe Fighter 310P frånluftsvärmepump (92 kvm i ett parhus byggt 96 och pumpen utbytt 11 mot samma pump).

Men åter till valet! Det verkar som att det har blivit mer svårsålt så de håller på och kryddar offerterna lite. Det väger just nu åt CTC:n. Skälen är lägst ljudnivå, jag slipper en utrymmeskrävande installation i det redan begränsade utrymmet och 308:an är numera en 408:a som har bättre isolering.
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #23 skrivet: 30 augusti 2013, 10:40:47 »
Mmm, 6000 kWh/år är ju rätt normal förbrukning med andra värmepumpar.
Så 7700 låter rimligt.

Skulle vara kul att se en bild på din display visande tanktemperaturer och börvärden just efter en tappvarmvattenvärmning.
Eller att du bifogade en fil från usb-loggen så att någon kan göra ett diagram av värdena.

Nu har du helt dribblat bort mig.  Sc:,h Jag förstÃ¥r inte hur en "normal" förbrukning med värmepump ska vara 6000 kWh i det hus som Gäst skriver om. Kan du förklara hur du kommer fram till den slutsatsen att CTC:n dÃ¥ drar 1700 kWh mer per Ã¥r i Gästs fall.

Du fÃ¥r ju tänka pÃ¥ att mÃ¥nga amatörer som jag läser och vi behöver fÃ¥ förklaringar för att hänga med i proffsens slutsatser!  :)
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #24 skrivet: 30 augusti 2013, 17:53:50 »
Om inte det varma vattnet från övre delen ska tryckas ner till värme delen så behövs det en till växelventil eller att övre resp nedre pannan blir helt separata.

Som jag fått förklarat för mig så kör de en stund extra för att "ladda" det nedre magasinet eftersom shunten varit stängd under vv-värmningen.
Det kanske fungerar när det är kallt ute, men under stora delar av året innebär det att man producerar en stor del av husvärmen med extremt dålig COP.
Fast allvarligt talat så tror jag att det är dumt även när det är kallt ute, kompressorn producerar mer energi mot låga temperaturer, så att producera extra varmt vatten till nedre delen av tanken gör bara att man tappar mer energi, och eltillskott (på de pumpar som inte har >100% effekttäckning) kommer att behövas oftare och i större utsträckning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #25 skrivet: 30 augusti 2013, 18:01:57 »
Nu har du helt dribblat bort mig.  Sc:,h Jag förstÃ¥r inte hur en "normal" förbrukning med värmepump ska vara 6000 kWh i det hus som Gäst skriver om. Kan du förklara hur du kommer fram till den slutsatsen att CTC:n dÃ¥ drar 1700 kWh mer per Ã¥r i Gästs fall.

Du fÃ¥r ju tänka pÃ¥ att mÃ¥nga amatörer som jag läser och vi behöver fÃ¥ förklaringar för att hänga med i proffsens slutsatser!  :)

Det bygger på en grov uppskattning av husets energibehov och värmepumpens COP.
Energibehovet för värme och tappvarmvatten i nämnda hus, enligt mina grova uppskattningar, ligger i härandet 23-25 000 kWh/år med direktverkande el eller vattenburen elvärme (elpanna).
En modern värmepump idag har runt 4.0 i COP.
I detta fall har det använts 7700 kWh = 30800 kWh producerad energi om COP är 4.0
Om COP hade varit 4.0 och  energibehovet stämmer med mina grova uppskattningar sÃ¥ borde förbrukningen ha varit ca 6000 kWh.

Min slutsats är att (om min uppskattning av energibehovet stämmer) är att COP ligger på ca 3.11, i nivå med andra tillverkares pumpar för 10-15 år sedan.

Jag kan naturligtvis ha fel när det gäller huset bruttoenergibehov, och då faller alla mina argument.
Jag tvivlar dock på att så är fallet, men alla som vill får gärna granska allt som skrivits och lägga fram sina siffror.
Jag vill som sagt naturligtvis att alla Svenska tillverkare skall göra så bra prylar som möjligt, och sälja så mycket som bara går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #26 skrivet: 30 augusti 2013, 19:08:49 »
Fantastiskt!
Att man pga lämnade uppgifter, modell, märke samt årsförbrukning, kan räkna fram hur mycket andra märken skulle ha i årsförbrukning.

-

  • Gäst
-
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #27 skrivet: 30 augusti 2013, 19:17:24 »
Det bygger på en grov uppskattning av husets energibehov och värmepumpens COP.
Energibehovet för värme och tappvarmvatten i nämnda hus, enligt mina grova uppskattningar, ligger i härandet 23-25 000 kWh/år med direktverkande el eller vattenburen elvärme (elpanna).
En modern värmepump idag har runt 4.0 i COP.
I detta fall har det använts 7700 kWh = 30800 kWh producerad energi om COP är 4.0
Om COP hade varit 4.0 och  energibehovet stämmer med mina grova uppskattningar sÃ¥ borde förbrukningen ha varit ca 6000 kWh.

Förmodligen kan det vara så, dock så gjorde jag av med 7 ton pellets tidigare med gammal kombipanna från 60-talet, den hade nog inte så bra verkningsgrad. Men energiinnehållet på pellets ligger runt 5 kWh per kilo, så med min gamla panna låg jag runt 35000kWh i förbrukning. Därför är jag rätt nöjd med resultatet än så länge.

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #28 skrivet: 30 augusti 2013, 20:15:08 »
Tack för förklaringarna! Nu tror jag att jag hängt med pÃ¥ allt...jag hoppas det iaf!  :)

Undrar vad som gått snett i Energimyndighetens test. För IVTs Ecoheat presterar sämre eller lika med CTC:n på COP i flera arbetspunkter för radiatorer, trots att IVT:n då ska ha en betydligt bättre teknik.

Den som sticker ut med högt COP av IVT, Nibe och CTC är ju Niben. Men kan arbetstanken  pÃ¥verka nÃ¥got? Sen är kvadratmetrar rätt dyrt ocksÃ¥ sÃ¥ det är mycket värt att slippa en extra grej i tvättstugan!
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #29 skrivet: 30 augusti 2013, 20:50:53 »
Som jag fått förklarat för mig så kör de en stund extra för att "ladda" det nedre magasinet eftersom shunten varit stängd under vv-värmningen.
Det kanske fungerar när det är kallt ute, men under stora delar av året innebär det att man producerar en stor del av husvärmen med extremt dålig COP.
Fast allvarligt talat så tror jag att det är dumt även när det är kallt ute, kompressorn producerar mer energi mot låga temperaturer, så att producera extra varmt vatten till nedre delen av tanken gör bara att man tappar mer energi, och eltillskott (på de pumpar som inte har >100% effekttäckning) kommer att behövas oftare och i större utsträckning.
Med den konstruktionen Ctc har så går det inte komma ifrån att nedre pannan laddas med vattnet som tidigare legat i övre delen och trycks ner vid vv beredning av det varmare vattnet som går in uppifrån oavsett tid vid vv beredning. Ctc Ecozenith har en bra lösning med dubbla växelventiler så att returen till vp vid vv beredning tas från botten av övre pannan nått liknande hade varit bra på Ecoheat också fast bäst vore nog en skiljeplåt som delar tanken helt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #30 skrivet: 31 augusti 2013, 09:27:37 »
Tack för förklaringarna! Nu tror jag att jag hängt med pÃ¥ allt...jag hoppas det iaf!  :)

Undrar vad som gått snett i Energimyndighetens test. För IVTs Ecoheat presterar sämre eller lika med CTC:n på COP i flera arbetspunkter för radiatorer, trots att IVT:n då ska ha en betydligt bättre teknik.

Den som sticker ut med högt COP av IVT, Nibe och CTC är ju Niben. Men kan arbetstanken  pÃ¥verka nÃ¥got? Sen är kvadratmetrar rätt dyrt ocksÃ¥ sÃ¥ det är mycket värt att slippa en extra grej i tvättstugan!

Testet har inte förklarats i detalj, men jag misstänker starkt att de på något sätt stängt av tappvarmvattentillverkningen när de testat de olika värmepumparnas effektivitet mot radiatorkretsen.
I princip måste du ju göra det för att få "rättvisande" resultat.
På CTC ger detta ett avsevärt bättre resultat än om tappvarmvattentillverkningen varit aktiverad eftersom de vid tappvarmvattentillverkning trycker ned rätt mycket varmt vatten i nedre delen av tanken, varmt vatten som producerats med låg COP, och som sedan används för att värma huset.
På övriga värmepumpar påverkar det inget alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #31 skrivet: 31 augusti 2013, 09:29:32 »
Med den konstruktionen Ctc har så går det inte komma ifrån att nedre pannan laddas med vattnet som tidigare legat i övre delen och trycks ner vid vv beredning av det varmare vattnet som går in uppifrån oavsett tid vid vv beredning. Ctc Ecozenith har en bra lösning med dubbla växelventiler så att returen till vp vid vv beredning tas från botten av övre pannan nått liknande hade varit bra på Ecoheat också fast bäst vore nog en skiljeplåt som delar tanken helt.

Självklart är det så, men utöver att det "kalla varmvattnet" trycks ned så har jag fått förklarat för mig att man låter kompressorn gå ytterligare en tid efter att måltemp nåtts i övre delen av tanken.
Och det är just DET som jag tycker är obegripligt, och borde gå göra aktiva val för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #32 skrivet: 31 augusti 2013, 09:57:15 »
" att man låter kompressorn gå ytterligare en tid efter att måltemp nåtts i övre delen av tanken.
Och det är just DET som jag tycker är obegripligt, och borde gå göra aktiva val"


Den funktionen kan man välja bort. Jag har aldrig använt den.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #33 skrivet: 31 augusti 2013, 11:45:30 »
Vad ska man ha den funktionen till  nedre pannan blir ju automatiskt varm vid vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #34 skrivet: 31 augusti 2013, 11:55:47 »
Det är just detta den INTE blir. Därför finns den funktionen om det skulle behöver en ökning av tempen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #35 skrivet: 31 augusti 2013, 12:22:04 »
Kolla på din vp den tar returen till vp från botten på undre pannan när den fyller på hett vatten i toppen på övre pannan trycks det ganska varma vattnet från övre pannan till nedre pannan efter som det är där returen går till vp. Om huset behöver hög framledning gör det ju inget men har man tex golvvärme eller lågt värmebehov som den här årstiden så är det inte optimalt att behöva shunta ner tempen på för hett vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #36 skrivet: 31 augusti 2013, 16:13:10 »
Jag har kontroll över min vp. Det är därför jag berättar fakta och inga spekulationer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #37 skrivet: 31 augusti 2013, 17:37:24 »
Det kan så vara, men de fysikaliska lagarna är svåra att bortse ifrån.
Om vattentempen i övre delen av tanken är 45 grader när vv-tillverkningen startar kommer 45-gradigt vatten att tryckas ned i nedre delen av tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #38 skrivet: 31 augusti 2013, 20:53:05 »
Är det någon som har schemat/principskiss för hur rören går i CTC:n och var cirkulationspumpar, ventiler m.m. sitter. Jag har hittat sådant för Nibe och då blir det lite lättare att hänga med i på hur det funkar.

Men CTC:n vore intressant att se detta för då den har så annolunda lösning.

För att återknyta till det här med förbrukning för en 140 kvm villa. Förra ägaren förbrukade totalt 37,5 MWh el årligen. Två av gannarna ligger på 25 respektive 26 MWh per år. Husen är byggda samma år, har samma värmesystem och är i stort sett identiska. Så jag har en liten utmaning i att få rätt dimensionering på anläggningen.
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #39 skrivet: 01 september 2013, 13:13:54 »
Jag brukar räkna på ca 50-70 W/m2 för markplanet, och ca 50% på övervåningen.
Det ger runt 7 kW effektbehov i huset.
Garaget vill kanske ha runt 1 kW, så totalt 8 kW borde vara toppeffektbehovet, det tyder också på att grannarnas förbrukning är mer normal, den tidigare ägaren av ditt hus har gjort något som förbrukat mer energi än vad som borde förbrukats.
Hushållselen kan ligga på mellan 5000 och 10 000 kWh/år, i extremfallet ännu högre än så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #40 skrivet: 02 september 2013, 21:13:11 »
Det är bara en enda av firmorna som satt en annan förbrukningssiffra än den jag angav utifrÃ¥n föregÃ¥ende ägares förbrukning. SÃ¥ förutom denna som "av erfarenhet" justerade ner sÃ¥ har de andra svalt siffrorna utan egen tankeverksamhet. Det Ã¥terstÃ¥r att se vad jag kommer hamna pÃ¥.

Är det verkligen inte nÃ¥gon av er som har sÃ¥ bra koll pÃ¥ hur CTC:n är byggd som ocksÃ¥ har tips pÃ¥ var jag hittar schema pÃ¥ kretsar och tank pÃ¥ Ecoheat 308? Det finns nÃ¥gon trÃ¥d om det men den är flera Ã¥r gammal sÃ¥ jag vet inte om det är den aktuella konstruktionslösningen.  dontknow
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #42 skrivet: 02 september 2013, 22:31:21 »
Jag gjorde en liten principskiss tidigare.

Traditionellt sett så kan man säga att CTC är uppbyggda som en gammal oljepanna. Nu med den nya 300 serien så får jag en känsla av att man ville ha en växelventil "precis som alla andra". Dock blev det inget vidare. Den totala volymen på tanken är i minsta laget och eftersom man bara har en växelventil så blir det ofta som så att man värmer hela underdelen av tanken med varmvattenladdning. Från underdelen av tanken tas värme till elementen. 4-vägsshunten kan ta värme från topp med, men det är för att få ut tillsats på värmesystemet. Elpatron sitter i övre delen.

Nu orkar man kanske inte titta igenom hela tråden om hur den "nya" CTC värmepumpen fungerar, men varför inte bläddra igenom någon sida kanske 1/3 från slutet.

Kort sammanfattat så kan man väl säga att en CTC i en normal installation kommer på vår och höst när framledningstempen inte är så hög värmas till större delen av varmvattenladdning. Det ger inte bra COP. Kör du med höga temperaturer vintertid så blir tappet lite mindre då, men kör du golvvärme så blir det aldrig något vidare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #43 skrivet: 03 september 2013, 06:28:05 »
Inte helt lätt att se hur rören går i skissen i manualen, men jag lägger in bilden här ändå.
Finns rätt mycket prylar i tanken i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #44 skrivet: 13 september 2013, 10:13:29 »
Det blir en CTC Ecoheat 408! Jag fick ett bra pris och tror att den maskinen kommer att göra ett bra jobb i min anläggning. CTC har numera också en bra utökad trygghetsförsäkring.

IVT var aldrig riktigt aktuella. Känslan av dem är att de är dyra i förhÃ¥llande till kvalitet och Ã¥rs-COP i det system jag har. Dessutom har de hög ljudnivÃ¥ och ljuger i sin marknadsföring. De annonserar om 10 Ã¥rs garanti. Men pÃ¥ hemsidan ser man efter lite letande att det fortfarande bara är kompressorn och en massa undantag.  ???

Nibe föll på att det behövs en arbetstank och den har jag inte någon bra plats för där anläggningen måste stå. Men jag har ett stort förtroende för Nibes bergvärmepump och de är nog bäst i klassen på års-COP.

Jag kommer Ã¥terkomma senare med utvärdering när jag kört nÃ¥gra mÃ¥nader.  tOOmten
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!