Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dum idé eller nÃ¥got att grubbla pÃ¥?  (läst 8401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Dum idé eller något att grubbla på?
« skrivet: 02 september 2010, 21:44:00 »
Jag har länge funderat på att ha två stycken snabbkopplingar till kylvattensystemet på bilen, då skulle man när man är hemkommen för dagen kunna trycka i ett par slangar där som via en värmeväxlare skulle ge all restvärme till husets uppvärmningssystem. Tänk kanske 8-10 liter närapå hundragradigt vatten som cirkulerar i en tvåhundrakilos motor som är glödhet. Energi som annars förspills till ingen nytta.

Dessutom kan man medelst timer pÃ¥ växlaren  fÃ¥ en betydligt mer energisnÃ¥l motorvärmare dÃ¥ värmepumpen skulle värma motorn billigare än gängse elpatron.

Känns som en vinst i bägge ändar.

Tankar om detta? något att utveckla, eller skall ide´n stanna vid bara en tanke?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #1 skrivet: 02 september 2010, 21:57:57 »
Värma motorn med vatten är kanske ingen dum ide... Lite svårt och kostsamt kanske att dra ut isolerade anslutningar och slangar till parkeringen.


Det finns ju folk som har testat att ta tillvara på motorns överskottsvärme:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #2 skrivet: 02 september 2010, 22:03:31 »
Parkera invid husväggen :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #3 skrivet: 02 september 2010, 22:05:44 »
Parkerar man i huset så kommer all överskottsvärme huset tillgodo och bilen hålls lagom varm av husets värmesystem.
Mycket enklare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #4 skrivet: 02 september 2010, 22:07:04 »
Ja, eller så kan man bo i bilen. Då blir det mindre volym att värma...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #5 skrivet: 02 september 2010, 22:07:17 »
Kostar nog mer än det smakar men en kul ide.

Möjligen skulle motorvärmardelen kunna ge något men då måste du nog även värma kupen. Den värmare som sitter i blocket är ju inte på många watt. Kostar någon krona varje gång och med kanske 100 dagar om året som den behövs blir det inte så stor besparing
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #6 skrivet: 02 september 2010, 22:11:43 »
Kupe´n kan säkert värmas med bilens egen fläkt och batteri.
 Jag har en värmeväxlare stÃ¥endes som jag funderar pÃ¥ att ha till antingen det här, eller till en slangslinga med glykol under min altan för att kunna värma vid enstaka tillfällen.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #7 skrivet: 02 september 2010, 22:13:05 »
Värma motorn med vatten är kanske ingen dum ide... Lite svårt och kostsamt kanske att dra ut isolerade anslutningar och slangar till parkeringen.


Det finns ju folk som har testat att ta tillvara på motorns överskottsvärme:

Ack ja, fattas bara att de drog en slang från avgasröret till polen också så hade de haft ett bubbelbad.
Utan att räkna tror jag att enegiinnehållet i en stillastående motor är för litet för att det skulle vara värt besväret.
För några år sedan var det en gubbe i norra sveden som byggde en jättetermos som han monterade i serie med bilens kylsystem. När motorn stannades stängde ventiler för termosen. När han sen startade fick motorn varmt vatten direkt. Vill minnas han tog patent på lösningen. Har dock inte hört eller sett något om den sedan dess.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #8 skrivet: 02 september 2010, 22:13:22 »
Värma motorn med vatten är kanske ingen dum ide... Lite svårt och kostsamt kanske att dra ut isolerade anslutningar och slangar till parkeringen.


Det finns ju folk som har testat att ta tillvara på motorns överskottsvärme:



Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #9 skrivet: 02 september 2010, 22:17:45 »
Att köra omkring med en tung termos faller på sin egen oeffektivitet, då tycker jag själv att min tanke verkar bättre. Men det är jag det ;D

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #10 skrivet: 02 september 2010, 22:28:39 »

 Jag har en värmeväxlare stÃ¥endes som jag funderar pÃ¥ att ha till antingen det här, eller till en slangslinga med glykol under min altan för att kunna värma vid enstaka tillfällen.


Slog mig precis att jag skulle kunna ha den till båda två :)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #11 skrivet: 02 september 2010, 22:45:07 »
På 70-talet konstaterade en Tysk professor att en dieseldriven generator var bästa alternativet för uppvärmning. Man fick ju på så sätt både värme och el. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #12 skrivet: 02 september 2010, 22:52:59 »
Där var jag inte riktigt med på relevansen för mina tankar ???

Nåväl, det finns klara brister i min idé, det skulle vara svårt att tömma flera hundra kilo gjutjärn på sin värme under kort tid tror jag. Mest för att det aldrig kan vara bra att returnera betydligt kallare vatten till motorn än vad godset däri är. Jag skall fortsätta grubbla men tar gärna emot andras ideer, även de som kanske har brister. Alltid kan något fragment pusslas ihop med ett annat...

 *vinkar* Men nu skall jag sova

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #13 skrivet: 02 september 2010, 23:20:27 »
Har du en diesel-bil kan du ju koppla dess kylsystem till raddarna. Lägg till en konverter 12v-230v så har du el också om du låter bilen gå på tomgång. Du behöver aldrig sätta dig i en kall bil heller. Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Dum idé eller något att grubbla på?
« Svar #14 skrivet: 02 september 2010, 23:57:49 »
Det är som förgjort, eller vad det heter. Tömma en flera hundra kg gjutjärnsmotor på energi, hur gammal är den då, och vilken verkningsgrad? Om man skall koppla dieselbilen till raddarna, vad är det för dieselmotor då, en gammal med dålig verkningsgrad eller en nyare med bra verkningsgrad, så det knappt räcker med värme till cupen utan tillsatsvärme....? Tror att det är en så dålig ide så tom jag tycker att den är ointressant. Sorry.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 693
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!