Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron  (läst 11661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lojork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elpatron
« skrivet: 26 januari 2014, 11:45:44 »
Hej jag är ny här på forumet och har nyligen 2/12-13 lagt in jordvärme har en bosch 3500 compress 6 lw/m. Tycker att värme och varmvatten är ok men elpatronen kan gå in redan vid -6 tycker det är lite tidigt ? rumsgivaren visar 22grader den står inställd på 21 ändå går elpatronen för elementvärme. Har ett hus byggt -56 1 och 1/2 plan med källare ca 175 kvm å värma upp. Den har dragit ca 250 kw sedan installationen på värme. Min fråga är alltså ska patronen gå in så tidigt och varför ? Tacksam för svar // lojork :-\

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2014, 12:35:08 »
Det beror på hur man har dimensionerat anläggningen. Tillskott från -6 är ingen katastrof i Skåne, men kanske inte så bra i norra Sverige.
Men rent spontant känns 6kW lite klent för ett så stort hus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lojork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2014, 12:56:30 »
Det skulle räcka enligt installatören frågade honom innan installationen . Men det verkar som att tillskottet går in lite när det tycker ibland vid -15 är den inte på och ibland som jag skrev vid -6 går den förfullt ??

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elpatron
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2014, 13:05:55 »
Tillskottet ligger inte till hela tiden utan går in och stöttar en stund för att sedan slå av. Hur länge och ofta det ligger till beror på hur mycket tillskott datorn tycker att det behövs. Så det kan mycket väl vara så att tillskotten "pausar" även om det är riktigt kallt ute.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Elpatron
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2014, 11:34:06 »
Lånar en gammal lina för en fråga inom samma område dvs. elvärme.
Såg en, vad jag misstänker är en vedkasset, häromdagen. Den hade två reglage, bägge med temperaturangivelser.
Varför? ???
Styr bägge reglagen var sin elpatron så man bara använder den ena som tillskott i det fall den andra inte räcker till?
Eller handlar det om någon hysteresinställning där man ex. väljer att värma upp vattnet till 60 grader C och sedan slår patronen av tills ex. vattentempen nått 50 grader C (dvs. man ställer in 50 resp 60 på reglagen).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2014, 15:57:27 »
Vedkassett? I min gamla anläggning hade jag två effektsteg på elpatronen och två separata termostater.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Elpatron
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2014, 16:11:55 »
Elkassett skulle det stå. Skämspådig

Varför har man två separata termostater?
Räcker det inte med en termostat dvs. att man vill ha ex. 65 grader ?
Klarar inte anläggningen det sÃ¥ bör den väl själv koppla in den andra patronen.  Sc:,h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elpatron
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2014, 19:13:05 »
För att få en "mjukare" gång och en snällare belastning vill man ha flera steg. Och man kanske inte vill använda all effekt som kassetten kan ge och tillverkarna vill inte göra en mängd olika varianter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Elpatron
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2014, 19:31:51 »
Ok. Då är jag med på noterna.
Kan man se vilken effekt som respektive termostat reglerar?
Tänkte om en ex. klarar 6kW och nästa 4kW.

Samt vilken bör man i så fall börja med... Gissar det hänger ihop med effektbehovet på huset?
Säg att man bor i ett 7kW hus och denna aktuella period är effektbehovet ca 2-3kW när det är som kallast.  DÃ¥ kanske man börjar med den lägre?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elpatron
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2014, 21:40:48 »
Har man en elkassett har man även normalt ett shuntat värmesystem som sköter om att man får jämn värme. Då brukar man vilja ha minst samma temperatur på vattnet som det högsta man behöver (för att slippa kuta och ställa om hela tiden). Oftast blockerar man effekten och ställer in termostaterna så att effekten stegas in med någon/några graders differens. Hur stora effektsteg som går in är lite olika men ofta handlar det om en eller en par kW.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Elpatron
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2014, 10:19:28 »
Om man då har två vred som är markerade med temperaturer upp till 80 grader C i bägge fallen, vad bör man då ha dessa inställda på? (samma temp eller bör den ena vara ställd på noll? eller lägre temp)
Dvs. om man vill ha 60 grader C i tanken.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2014, 11:06:58 »
Varför har man två separata termostater?
Räcker det inte med en termostat dvs. att man vill ha ex. 65 grader ?
Klarar inte anläggningen det sÃ¥ bör den väl själv koppla in den andra patronen.  Sc:,h


Hur skall anläggningen kunna veta när/om den skall koppla in den andra patronen? Den enda 'intelligensen' är just dessa två termostater, så det finns inget annat sätt att veta att det extra steget behövs än en extra termostat ställd lite lägre än den andra.

Grundprincipen är att den ena termostaten ställs på den temp man vill ha i tanken (60 grader t ex) och den andra ställs några grader högre (65 grader t ex). Då kommer den ena elptaronen att hålla tanktempen på 65 grader (+/- lite termostathysteres). Om Inte effekten hos den patronen räcker till så sjunker tempen i tanken till 60 grader och det andra steget kopplas in.
« Senast ändrad: 08 oktober 2014, 11:10:08 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Elpatron
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2014, 11:26:38 »
Citera
Hur skall anläggningen kunna veta när/om den skall koppla in den andra patronen? Den enda 'intelligensen' är just dessa två termostater, så det finns inget annat sätt att veta att det extra steget behövs än en extra termostat ställd lite lägre än den andra.
OK. Jag trodde (i min okunskap) att de hade nån form av återkopplad styrning.
Hur fungerar egentligen elpatroner?
Är det Av/pÃ¥  dvs. hela effekten eller inte alls? SÃ¥ att den slÃ¥r pÃ¥ alla 9kW när vattnet behöver värmas nÃ¥gra grader?
Förstår ändå inte riktigt varför man vill dela upp i ex. 3kW+6kW (steg) istället för en 9kW.

Citera
Grundprincipen är att den ena termostaten ställs på den temp man vill ha i tanken (60 grader t ex) och den andra ställs några grader högre (65 grader t ex). Då kommer den ena elptaronen att hålla tanktempen på 65 grader (+/- lite termostathysteres). Om Inte effekten hos den patronen räcker till så sjunker tempen i tanken till 60 grader och det andra steget kopplas in.
Finns det angivet vilken av reglagen man bör ha som "back-up" (dvs. när man understiger 60 grader). Tänkte att annars kan ju båda värma samtidigt :(
« Senast ändrad: 08 oktober 2014, 11:30:02 av villvetamer »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elpatron
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2014, 11:51:45 »
Hur elpatroner styrs beror pÃ¥ hur "styrsystemet" är uppbyggt. Det finns allt frÃ¥n enstegs termostat som kopplar in allt eller inget, till lite mer "förfinade" system som med hjälp av flerstegstermostater och relän  kopplar in effekten i mÃ¥nga steg.
Så hur man ska ställa in termostaterna beror lite på vilket system man har, det är tyvärr aldrig så enkelt som svart eller vitt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Elpatron
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2014, 13:03:03 »
OK. Känns som bilden börjar klarna.
Tack för era svar Kocken och Purjo!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!