Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Japp  (läst 5204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Japp
« skrivet: 20 januari 2011, 18:51:16 »
Har nu skrivit på offerten

Thermia Diplomat 12
2x130m aktivt
24m foder ingår
4st nya element
10st nya termostater
Flytt av överblivet element till varmgaraget
Allt annat som ingår för att det ska fungera

Installeras om 3-4v
170 pix efter rotavdrag  :)
« Senast ändrad: 20 januari 2011, 18:56:00 av Zingo71 »

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Japp
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2011, 19:51:10 »
Gött mos!
Lycka Till Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Japp
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2011, 18:00:51 »
Jepp, i morgon anländer borraren :-)

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Japp
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2011, 17:58:07 »
Första borran klar...6m extra foder blev det pga en spricka i berget. Vattenflödet ca 1000l/tim, är det bra det?
Pumpen har anlänt, ser fin ut :-)

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Japp
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2011, 18:01:07 »
Vad ska du ha termostater till?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Japp
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2011, 18:07:56 »
För att eventuellt kunna strypa i ett rum om jag behöver...Nu är det gammel grejer som börjar droppa om jag rör dom

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Japp
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2011, 19:47:39 »
För att eventuellt kunna strypa i ett rum om jag behöver...Nu är det gammel grejer som börjar droppa om jag rör dom

Man behöver inte termostater för att strypa... Handratt funkar fint. Det viktigaste: eftersom du installerar nya element är det risk att du får obalans i systemet, därför ska du se till att det finns möjlighet till fast injustering på alla raddar, antingen genom strypventil på returen eller genom förinställbar radiatorventil (den som termostaten eller handratten sitter på).
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Japp
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2011, 20:27:01 »
Puh, nu är fodringen i bägge hålen klara, var lite nervöst. Jag bor i en by där det är vanskligt att borra då berget är som det är i hela bygden.Folk inom en radie på 500m runtomkring mig har fodrat allt från 6m till att inte finna berg alls. Senast att borra här i byn, 300m från mig fick fodra 56m på 1st hål.

Jag har nu borrat 2st, 18m foder i det första och 15m i det andra. Skönt att det stannade där och att jag prutade till mig 12m extra fodring. Summa sumarum så översteg jag offerten med 9m x 725:-

Tycker allt går i rasande fart och allt är nog klart på tisdag eller tidig onsdag :-)

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Japp
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2011, 10:52:54 »
Verkar lovande det här. Enligt rörmokaren och han som dockar ihop borrhÃ¥len sÃ¥ blev det sÃ¥ gott som 130m aktivt i bägge hÃ¥len, dom tror inte att jag behöver tillskott alls i anläggningen. Bra det  Thumbsup

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Japp
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2011, 15:56:24 »
14:45....Pumpen har startat, jäklar vad roligt å spännande :D

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Japp
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2011, 20:27:26 »
Vet inte vad som gäller pÃ¥ detta forum, om man kan ange firmorna som pysslar med värmepumpar. Jag hoppas iaf att det är ok  :)

Jag vill bara säga att jag är oerhört nöjd med all min installation

Den startade ca 1,5v tidigare än planerat
Borren satte fart 4/2 och 2 * 130m hål borrades. Pumpen anlände samma dag. Rörmokaren satte den genast på överenskommen plats i pannrummet och började sitt arbete. Han lät vedpannan vara kvar till sista timmarna, han eldade åt mig på dagarna då jag var på jobbet. Han fixade en cirkpump som han satte på pannan som lån då min pajade samma dag som arbetet påbörjades!!!
Han svarade på alla mina frågor, gav instruktioner om hur saker fungerade.

Det var inget som helst stillestÃ¥nd och irriterande väntan alls. Pumpen startades efter knappa 4 dagars arbete, dÃ¥ hade även 4st nya element installerats. Alla rör dragningar ser jätte fina ut. Pannrummet städade han sÃ¥ att jag nog kan rulla ett ägg pÃ¥ golvet och äta upp, även fast där fanns massa skräp efter all ved, allt var bort sopat. Inget kladd pÃ¥ golvet i köket efter att ha monterat 2st element där, vattnet som spilldes torkades bort. Han lämnade sitt mobilnummer med orden, hör av dig om du har problem eller frÃ¥gor. Pumpen kurrar nu gott i mitt pannrum  :)

Firman jag anlitade heter Bryngels Brunnsborrningar i Hudiksvall, klockren. Tack för allt

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Japp
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2011, 21:16:07 »
Vet inte vad som gäller pÃ¥ detta forum, om man kan ange firmorna som pysslar med värmepumpar. Jag hoppas iaf att det är ok  :)

Jag vill bara säga att jag är oerhört nöjd med all min installation

Den startade ca 1,5v tidigare än planerat
Borren satte fart 4/2 och 2 * 130m hål borrades. Pumpen anlände samma dag. Rörmokaren satte den genast på överenskommen plats i pannrummet och började sitt arbete. Han lät vedpannan vara kvar till sista timmarna, han eldade åt mig på dagarna då jag var på jobbet. Han fixade en cirkpump som han satte på pannan som lån då min pajade samma dag som arbetet påbörjades!!!
Han svarade på alla mina frågor, gav instruktioner om hur saker fungerade.

Det var inget som helst stillestÃ¥nd och irriterande väntan alls. Pumpen startades efter knappa 4 dagars arbete, dÃ¥ hade även 4st nya element installerats. Alla rör dragningar ser jätte fina ut. Pannrummet städade han sÃ¥ att jag nog kan rulla ett ägg pÃ¥ golvet och äta upp, även fast där fanns massa skräp efter all ved, allt var bort sopat. Inget kladd pÃ¥ golvet i köket efter att ha monterat 2st element där, vattnet som spilldes torkades bort. Han lämnade sitt mobilnummer med orden, hör av dig om du har problem eller frÃ¥gor. Pumpen kurrar nu gott i mitt pannrum  :)

Firman jag anlitade heter Bryngels Brunnsborrningar i Hudiksvall, klockren. Tack för allt

Fint med städning, men mer väsentligt: Balanserade han radflödena? Då snackar vi seriöst...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Japp
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2011, 21:34:49 »
Ingen koll på vad han gjort under dagarna...Kan bara konstatera att det är i det närmaste 21 ºC i hela huset och jag är då mer än nöjd, iaf ännu så länge. Ska låta den gå några dagar innan jag uttalar mig riktigt :)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Japp
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2011, 21:39:36 »
Ingen koll på vad han gjort under dagarna...Kan bara konstatera att det är i det närmaste 21 ºC i hela huset och jag är då mer än nöjd, iaf ännu så länge. Ska låta den gå några dagar innan jag uttalar mig riktigt :)

Kolla så alla raddar är svalare i nederkant än överkant. Handpåläggning eller IR-termometer... 5-10° diff ska det vara på alla...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad alo.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Japp
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2011, 22:45:24 »
Raka motsattsen blev det för mej med samma firma! huvuddunk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!