Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: rengöra beredare Nibe 1245  (läst 8549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #15 skrivet: 30 juli 2021, 11:44:15 »
Citronsyra + liten pump beställd

Så det tar väl nån vecka innan prylarna är hemma..

Återkommer när det blir daga att köra så ni får hänga med på resan:)

Såg nån skrev att det vore bra med mindre kalk när man kör citronsyran.

Jag har ju möjlighet att köra utan mitt kallfilter, så jag kopplar om det någon dag innan rengöringen då?

Stort tack för all hjälp hittils!
Bara hålla tummar å tår för att det fungerar:)
Pumpen går enbart på elpatron tillsvidare:)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #16 skrivet: 30 juli 2021, 12:56:29 »
Det är mycket intressant att följa detta då det verkar vara något som förekommer ibland och det vore bra om vi kan hitta en fungerande metod för att rengöra.

Håll oss uppdaterade på hur det går!

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #17 skrivet: 30 juli 2021, 13:01:59 »
Avhärdaren avkalkar vattnet, så den bör vara inkopplad och fundera hela tiden, även för att förlänga renligheten på din beredare efter rengöring. Går det åt salt? ("Axal pro" från Granngården etc). Kärlet ska fyllas på så fort det finns inte olösta salttabletter i kärlet, eller tidigare, regenereringen behöver fungera osv.
Ibland finns det inbyggd bypass i dessa som "kopplar bort det" när man stänger båda kranarna, om det är sån modell förra ägaren kanske ställt kranarna så.

Funkar det så blir det mindre kalkfläckar i dusch, diskbänkar, ventiler och munstycken i tvätt och diskmaskiner.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #18 skrivet: 30 juli 2021, 17:26:51 »
Hmm..
Avhärdare?

Hade problem (frun hade problem) att håret blev grönt:)

Så köpte en blå tub och fyllde me nå akdolit.. 2 olika sorter blanda ja o..
Magnadol va nog ett.. minns inte det andra.

Ph vart bra med sånt pooltest, lackumspapper.


Så jag vet egentligen inte vad det är jag har..
Vattenfilter säger jag..


Sen kom citronsyran idag (!!!!)
Köpte från alltfraktfritt.se
SÃ¥ leveranstiden kan man verkligen inte klaga pÃ¥😃



Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #19 skrivet: 30 juli 2021, 18:20:59 »
Då var mitt antagande att det var en avhärdare från något jag läst i en annan tråd helt felaktigt.

Avsyrningsfilter - kalktillsättande och pH-höjande borde det bli.
Undra vad det andra kan vara, vågar inte gissa.

Ett fullständigt vattenprov hade ju inte varit dumt om du velat lägga pengar på det, så inte något experiment i filtret som gjort förloppet så snabbt. Ser man även om det finns något helt felaktigt material i huset, som bly och nickel som jag hade trots jag aldrig druckit godare vatten.
Bra mot det mesta trots målgruppen: https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenanalys/trygga-hus
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #20 skrivet: 31 juli 2021, 08:44:18 »
gjorde nån enkel/gratis vattenanalys innan jag monterade vattenfiltret. (från nån som ville sälja filter såklart)

det enda som stack ut var PH.

jag tar vatten från 2 ställen, så att göra ett mer påkostat test känns inte nödvändigt
jag har då alltså en brunn på tomten, som ibland blir lite gult, ytvatten troligen
och i denna brunn har jag tillrinning från en kallkälla uppe i skogen.

så över året varierar troligen fördelningen av vattnet beroende på hur stor tillrinningen är.
nu tex när det är torrt är det nog nästan bara från kallkällan som aldrig sinar

men på våren är det nog mest från brunnen på tomten.

så ser vattenförsörjningen ut :)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #21 skrivet: 31 juli 2021, 11:10:59 »
Jag måste ha blandat ihop dig med någon annan, den personen jag tänkte på hade kommunalvatten och en blond flickvän som var missnöjd.

Gratisproverna har inte samma precision, de testar även bara enkla saker som inte kräver speciell utrustning. Har hanterat vattenprover på ackrediterat lab, det är fascinerande hur vissa värden kommer fram.
Jag hade perfekt gratisprov, men blev sugen på kolla min radon. Då ingick många fler tester i det paketet och hade 3 st otjänliga på det riktiga provet, två till som var på håret. Råvattenprovet var helt tjänligt. Lite spännande att ett filter kan göra så mycket skada i mitt fall.

Men absolut, valfritt hur man vill göra med sitt vatten. Men det var bra att få fram informationen om dina förutsättningar, för då känns Nibes konstruktion lite bättre, när den fått såna förutsättningar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #22 skrivet: 01 augusti 2021, 09:06:50 »
Cirkulera vattnet med en liten pump???
Mitt förslag, köp en billig dränkbar pump typ denna pÃ¥ Biltema  https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-252-2000038655?gclid=Cj0KCQjw6ZOIBhDdARIsAMf8YyHLdm5V2UktjDLxiZzUyLWn2oArp0368iqKcCxfdfDJ3LYDpxrtjkUaAlJeEALw_wcB
Stoppa ned den dränkbara pumpen i en hink med vatten och låt den pumpa in vatten i varmvattenberedaren. Låt utloppet från beredaren åter rinna tillbaks till hinken via en slang. Eftersom vattenmängden är konstant, kommer även vattennivån i hinken att förbli konstant.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #23 skrivet: 04 augusti 2021, 08:03:16 »
Till hberggren...
Det står ingenstans i nibes manual att de kräver någon viss sorts vatten för att fungera vad jag kan se.

Valiant
Den pumpen kanske hade fungerat bättre än den jag nu köpt.. har redan nå liknande men den har pumpat Avloppsvatten.. så kanske inte ska användas till detta


Ok uppdatering.

Har fått hem pump och citronsyra.

Har även köpt ett enkelt bomullsfilter som ska monteras.
Dock hamnar detta filter före slingan genom acktanken.

Men det måste väl gå köra rengöringsprocessen även genom förvärmningsslingan?

Jag värmer upp både acktanken och beredaren till typ 50 grader innan jag startar, sen får elpatronen hålla beredaren kring 50...

Sen borde det väl fungera bäst att pumpa detta åt motsatt håll som tappvattnet med tanke på tankns uppbyggnad?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #24 skrivet: 04 augusti 2021, 11:15:24 »
Här är Nibes åsikter om vattenkvalité:
https://www.nibe.eu/assets/documents/12899/639177-1.pdf

Resten som är "obetydligt" hamnar ju mellan merförsäljning och reparationsintäkter, men det gäller ju alla tillverkare.
Många monterar valfritt magnetitfiler på värmesidan för att hålla växlare och radiatorer renare, dvs hålla ner sin kondensortemperatur och hetgas under produktens hela livslängd, som sannolikt förlänger livslängden. Men det står ofta inte i en manual.

Jag hade också valt motsatt håll, men hade gärna kört en stund åt båda håll om det inte är för mycket arbete.
Slingan kan vara smutsig invändig också som du säger, även växlare (kondensor). Har du möjlighet så gör gärna rent dessa också.

Spännande detta, lycka till!
« Senast ändrad: 04 augusti 2021, 11:17:35 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #25 skrivet: 04 augusti 2021, 12:40:53 »
Nja, i kondensorn cirkulerar radiatorvattnet och om detta inte byts ut så blir det inte så mycket kalkavlagringar där.
Problemet verkar vara att varmvattnet bildar avlagringar pÃ¥ VV-slingans utsida som gör att den blir sämre pÃ¥ att göra varmvatten.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #26 skrivet: 04 augusti 2021, 16:11:27 »
Nja, i kondensorn cirkulerar radiatorvattnet och om detta inte byts ut så blir det inte så mycket kalkavlagringar där.
Problemet verkar vara att varmvattnet bildar avlagringar pÃ¥ VV-slingans utsida som gör att den blir sämre pÃ¥ att göra varmvatten.  Sc:,h
Nja, i kondensorn cirkulerar radiatorvattnet och om detta inte byts ut så blir det inte så mycket kalkavlagringar där.
Problemet verkar vara att varmvattnet bildar avlagringar pÃ¥ VV-slingans utsida som gör att den blir sämre pÃ¥ att göra varmvatten.  Sc:,h
[/quote]Du menar väl insidan, där VV värms av tankvärmen, utsidan är det nog bara radiatorvatten, urkokt och klart, ingen omsättning på det.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #27 skrivet: 04 augusti 2021, 16:29:37 »
Nja, i kondensorn cirkulerar radiatorvattnet och om detta inte byts ut så blir det inte så mycket kalkavlagringar där.
Problemet verkar vara att varmvattnet bildar avlagringar pÃ¥ VV-slingans utsida som gör att den blir sämre pÃ¥ att göra varmvatten.  Sc:,h
Precis, ser inte heller behovet, men om man ändå har grejerna framme så kanske man skulle överväga menar jag.
Dock, fylls det med samma vatten så blir det exakt samma som när det sattes in inom 1 år. Så kanske bra att låta bli ja.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #28 skrivet: 04 augusti 2021, 22:54:38 »
Du menar väl insidan, där VV värms av tankvärmen, utsidan är det nog bara radiatorvatten, urkokt och klart, ingen omsättning på det.

Nej, Nibe 1245 har inte en traditionell slingberedare, det är en omvänd slingberedare typ Thermia TWS som Nibe kopierat.
Det innebär att det är en förrådsberedare, men istället för mantel så cirkuleras radiatorvattnet i en slinga i beredaren.
Idén är nog bra men när man har kalkrikt vatten så verkar slingan bli belagd med kalk på utsidan, jag antar att slingan har nån form av lameller och att det är dessa som blir igengrodda?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: rengöra beredare Nibe 1245
« Svar #29 skrivet: 05 augusti 2021, 08:28:25 »
Och angående det enkla bomullsfiltret..
Är det nån fördel att ha med det när man pumpar runt?

Blir lite enklare att skippa, men känns ju som det vore bra om det satt där, skit bör ju fastna i det?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!