Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur justera push 12? yttre och inre ring under täcklock?  (läst 3631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saikare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: sandviken
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
får ingen bra värme i golvet nu..har en push 12..men under täcklocket sitter en insex skruv..finns det en till där? har nån bild och kan visa?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: hur justera push 12? yttre och inre ring under täcklock?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2010, 13:46:54 »
Den yttre sexkanten är på 4mm och stryper flödet mot primärkretsen (huvudstammen)

Den inre sexkanten är på 2,5mm och öppnar by-pass, används vid en-rörssystem. Denna sitter innanför den yttre ringen. Du behöver använda en lite längre 2.5mm för att nå denna, genom 4mm hålet.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: hur justera push 12? yttre och inre ring under täcklock?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2010, 13:52:24 »
får ingen bra värme i golvet nu..har en push 12..men under täcklocket sitter en insex skruv..finns det en till där? har nån bild och kan visa?

Glömde nämna, per standard står balanseringsventilen (nr9 i instruktion) att blanda in minimalt från primärkretsen. Denna kan du vrida för att "shunta in mer". Pröva att ställa den 45 grader så skall det nog bli bättre.

Varning om du ställer den 90grader öppnar den fullt mot primärkretsen, dvs 100% av flödet är från framledningen , detta kan medföra att ev. slitage på cirk pumpen i sekundärkretsen om termostaten stänger helt, och ingen cirkulation kan uppnås.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Hydraulgubben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har samma problem som författaren. 4 mm insex och 2,5 mm insex går inte att skruva var för sig - de följ åt. Hur ska de vara på ett tvårörsystem?
Villa från 1936

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: hur justera push 12? yttre och inre ring under täcklock?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2011, 20:39:30 »
Jag har samma problem som författaren. 4 mm insex och 2,5 mm insex går inte att skruva var för sig - de följ åt. Hur ska de vara på ett tvårörsystem?

Om du har två-rör skall den inre insex 2,5mm vara skruvad i botten, medsols till stop. Detta innebär att ventilen INTE släpper igenom något direkt till returledningen, utan hela flödet går in i golvvärmen.

Börja med att skruva den lilla 2,5mm insexnyckeln i botten, ev följer den yttre ringen med det gör inget. Därefter tar du en 4mm insex och skruvar ut den yttre ringen, motsols till stopp. Då har du fullt flöde mot primärkretsen, och allt går ut i golvvärmen, dvs. ingen sk.kortslutning i ditt två rörssystem.

(Om du efter installationen får för lågt tryck i andra delar av ditt radiatorsystem eller lågt tempraturfall över ventilen kan du strypa golvvärmekretsen genom att skruva in den yttre 4mm ringen till lämpligt flöde)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Hydraulgubben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej o tack för ditt svar. Då är jag med på hur ventilen fungerar. Dock så kärvar de 2 (2,5 mm o 4 mm) tydligen mot varandra. Om jag skruvar 2,5 mm i botten (medsols) och därefter skruvar 4 mm motsols så följer 2,5 mm med ut. Har du någon skiss på hur de ser ut invändigt? Det kan ju vara så att det är en O-ring mellan dem som kärvar.
Villa från 1936

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: hur justera push 12? yttre och inre ring under täcklock?
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2011, 17:50:22 »
Hej o tack för ditt svar. Då är jag med på hur ventilen fungerar. Dock så kärvar de 2 (2,5 mm o 4 mm) tydligen mot varandra. Om jag skruvar 2,5 mm i botten (medsols) och därefter skruvar 4 mm motsols så följer 2,5 mm med ut. Har du någon skiss på hur de ser ut invändigt? Det kan ju vara så att det är en O-ring mellan dem som kärvar.

Det är inte ett fel den inre sitter gängad i den yttre och skall följa med. Den yttre ventilen är ihÃ¥lig och gängad. I denna sitter den inre ventilen. Om den inre ventilen öpnas släpps en del av framledningen direkt igenom ihÃ¥ligheten ut i returledningen. Den inre ventilen  fungerar som en plugg i ett rör, där röret är den yttre ringen
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad jabba77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: hur justera push 12? yttre och inre ring under täcklock?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2011, 22:50:11 »
Det är inte ett fel den inre sitter gängad i den yttre och skall följa med. Den yttre ventilen är ihÃ¥lig och gängad. I denna sitter den inre ventilen. Om den inre ventilen öpnas släpps en del av framledningen direkt igenom ihÃ¥ligheten ut i returledningen. Den inre ventilen  fungerar som en plugg i ett rör, där röret är den yttre ringen

Hehe precis det jag själv strulat med under dagen, tog ett tag innan jag fattade att den satt gängad i den yttre ventilen, synd man inte såg detta tidigare ;D
Men nu vet man Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!