Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme till inomhuspool  (läst 5574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme till inomhuspool
« Svar #15 skrivet: 11 september 2014, 19:08:50 »
har skaffat bättre data nu. Samkört vår förbrukning vintermånaderna med utetemp. 275 kWh som jag nämnde ovan var antagligen uttagen energi för ett hus och en pool som behövde värmas upp efter att ha gått på underhållsvärme och poolvärmen avstängd. Förre ägaren var bortrest en hel månad och det syns tydligt i statistiken när huset började bebos igen.

Mer realistiska data är 244 KwH vid -9. (januari 2014 när vi själva bodde i huset)

Så om jag fortsätter anta 72 KwH till poolen, 15 till hushåll och 10 till varmvatten så gick det 147 kWh till uppvärmning av själva huset. 147/25 = 5,9 och

DUT blir då 72+10+(5,9*33)194 = 276 kWh. Toppeffekt blir då 11,5 kW.





Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme till inomhuspool
« Svar #16 skrivet: 11 september 2014, 21:17:23 »
Med värme pump är det viktigt med så låg framledning som möjligt dvs i ditt fall vore det optimalt om du kan köra ut temp anpassad efter golvvärmen nere och den tempen skulle räcka till för radiatorerna på övervåningen vilket inte är helt omöjligt om radiatorerna är rejäla helst tjocka eftersom över våningen troligtvis har mycket lägre effekt behov. Om tempen inte riktigt räcker får man öka framledningstempen från vp så den räcker till övervåningen och därefter justera shunten på golvvärmen så tempen blir ok nere. Har du behov av värme på delar av huset på sommaren tex golvvärme i badrum eller källargolv så är det arbetstank som gäller annars är nog en inverter tex Nibe 1255 eller ev Daikin men jag skulle valt Niben till ditt hus främst eftersom Daikin är i klenaste laget på energimyndighetens hemsida finns tester av bergvärme vp kan vara intressant läsning http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=2
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!