Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig byta radiatorventiler  (läst 4013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Hjälp mig byta radiatorventiler
« skrivet: 20 april 2016, 22:28:30 »
Halloj,

I vintras köpte jag mig ett souterränghus med en IVT HT+ C9 installerad 2007.
Jag har märkt att 3 st av mina Danfoss RAVL radiatorventiler läcker, en såpass att det droppar ½ Dl per vecka + avdunstning under tiden (minskat ltie nu, var värst för någon månad sen.
Nåja, jag skall ge mig på att byta ventiler och då passar jag nog på att byta samtliga ventiler till RA-N, förutom på två ställen, där jag köper en serviceinsats med förinställning då det är fysikaliskt omöjligt att byta ventilhus utan att göra åverkan på rörsystemet som är original från 1955, jag vågar inte bända i rören då stamamrna går i blindbotten med övergjutning = Riktigt jobbigt om något går fel!

Nåja, detta jobb skall göras framåt sommaren så det är inget panik ännu, men jag vill ha klart för mig exakt hur jag skall göra jobbet. :)
Jag har googlat och läst på forumet och hittills har jag kommit fram till:

- Stäng av VP/cirkpumpar
- Släpp på trycket vid säkerhetsventilen på expansionskärlet
- Öppna en luftningsnippel högst upp, så sjunker nivån

Eftersom jag skall byta samtliga ventiler i ett svep så är det tömning av systemet som gäller, mina stammar ligger i blindbotten i mellanbjälklaget och matar ner till raddisar på plan 1 och upp till raddisar på plan 2, att tömma/sänka nivån på plan 2 är inga konstigheter enligt ovan antar jag, men plan 1 är jag kluven på då radiatorerna sitter under nivån för säkerhetsventilen.
Kan man öppna ventilen och köra cirkpump och tömma systemet? (spekulerar bara) eller gör man på något annat vis?

Jag var ner till pannan och hittade säkerhetsventilen på exp-kärlet.. Den harr en manometer med röd visare och svart visare, den röda är manuell men jag behöver er hjälp, är den en indikation på bör-värdet eller indikation utlösningsvärdet för ventilen? Den röda står idag på 1,0 Bar medan är-värdet på 0,4 bar.. inte helt orimligt med tanke på att det läcker från ett par ventiler :)
Är 1,0 Bar rimligt för ett två plans hus? Jag har 4st DN15 + st DN10 raddisar på ovanvåningen samt 5st DN10 på plan 1 + 3 raddisar i serie med slottsventiler i tvättstuga/garage.

När allt är klart, så är det påfyllning som gäller och där hittade jag en ventil det står filling på samt lufta radiatorerna
Men sen då? Kan/ska jag sätta VP på forcerad värmeproduktion och cirkulera ett par timmar efter första luftningen och låta systemet vila någon timme och lufta igen?

Tack på förhand :)

-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hjälp mig byta radiatorventiler
« Svar #1 skrivet: 20 april 2016, 23:58:21 »
Hej. Tror inte på att köra cp för att tömma systemet. Den kan nog skära om du gör det.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp mig byta radiatorventiler
« Svar #2 skrivet: 21 april 2016, 05:44:30 »
Om det läcker vid packboxen på Danfoss rad.ventiler kan man byta ut packboxen utan att tömma systemet, det finns en inre tätning så det kommer bara några droppar vatten.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Hjälp mig byta radiatorventiler
« Svar #3 skrivet: 21 april 2016, 06:51:07 »
Tack för svar, ser ingen mening med att restaurera gamla ventiler från tidigt 80-tal när man får en ny modern med förinställning för 130kr kontgra 60kr för en packbox..
Det ger ju mig även möjligheten att kunna injustera VP anläggningen mycket smidigare :)
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Hjälp mig byta radiatorventiler
« Svar #4 skrivet: 21 april 2016, 07:16:28 »
Note to self,
Hittade info om trycket och att det skall vara 0,1 Bar/m mellan exp.kärl och högsta radiator + 0,5 Bar
Så i mitt fall borde det vara runt 0,7 Bar, med en gräns på 1,5 Bar där ventilen troligtvis löser ut.. Så 1 Bar är väl inte helt fel antar jag.. Men på ett gammalt radiatorsystem kanske det är bättre med tryck i den låga delen av skalan? Dvs hålla sig till 0,7 och däromkring.

Att det är på 0,4 nu, kan det ge upphov till felaktig funktion? Tänker främst att det kanske inte blir lika varmt eller att man får mer knäppningar i systemet etc?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Hjälp mig byta radiatorventiler
« Svar #5 skrivet: 22 april 2016, 19:42:45 »
Jag skriver vidare lite här :)
Hittade följande info i PDF blad från Danfoss gällande RA-N ventilerna, (se bifogad bild).
Har lite funderingar enligt följande;

Punkt 3, menar dom VP eller CP? Skall man alltid lufta med systemet igång? Min teori var att man stängde av cirkulation och lät luftbubblorna leta sig till luftnippeln.

Efter man stängde "pumpen" i steg 3, ska man slå på den igen efter steg 8? Tycker det saknas instruktion om när den skall slås på igen.

Hur kokar man av vattnet på IVT BVP, är det under driftsättning i servicemenyn någonstans?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig byta radiatorventiler
« Svar #6 skrivet: 24 april 2016, 11:23:40 »
Hej!
Det är cirkpumpen som menas, och självklart ska man ha igång den sen.
Men koka ur systemet går inte med bergvärme, man får ha tålamod och lufta några gånger till under första året sen man fyllt på nytt vatten.
Syret i vattnet kommer avgå så småningom i alla fall, det tar bara längre tid.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hjälp mig byta radiatorventiler
« Svar #7 skrivet: 24 april 2016, 22:05:34 »
Tack för svar, ser ingen mening med att restaurera gamla ventiler från tidigt 80-tal när man får en ny modern med förinställning för 130kr kontgra 60kr för en packbox..
Det ger ju mig även möjligheten att kunna injustera VP anläggningen mycket smidigare :)
Vart hittar du en sån för 130 kr? Pangpris!
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Hjälp mig byta radiatorventiler
« Svar #8 skrivet: 25 april 2016, 14:28:51 »
Fel av mig, 138kr var det för Danfoss RA-N 10R.. Still, ett bra pris enligt mig för en modernare VP-vänlig ventil :)
http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=RA-n

För dom ställen man inte kan byta ventilen, men vill ha modernare kan man sätta in en serviceinsats med förinställning.. blir som en RA-N i ett RAVL ventilhus.. insatsen kostar lika som en RA-N, cirka. Men då får man som sagt förinställning och kan köra modernare/mindre handvred för 25kr.

När slår man på Circ-pumpen igen? Den skall alltid stängas av när man luftar?
« Senast ändrad: 25 april 2016, 14:30:52 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!