Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 27 oktober 2021, 17:29:47 »

Grymt bra jobbat och bra att du skriver samtliga fel hjälper andra som har liknande problem i framtiden.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 27 oktober 2021, 13:12:08 »

UPDATE

Proffsen var här alldelles nyss och åtgärdade samtliga problem!!!  tummenupp

Fel #1:
Vad gäller frekventa kompressorstartningar, visst var det läckende växelventilens fel...  En karvade ventil är ett typiskt problem sa han som inte går alltid att fixa genom att motionera-smörja.  Han har visat mig hur byter man ventilinsats (finns som reserdel för rebuild från Honeywell) och det är hur lätt som helst.

Mandels VV-temperatur står stabil på 44C i 2 timmar nu - inga onödiga kompressorstart!  huuura


Fel #2:
Han visade också hur viktigt är det att rengöra man radiatorkretsens filtrar. De var ordentligt igensatta (båda två) och tipsade att det vore bra om man kollar och rengör ett par gånger om året. ΔΤ ligger mellan 6-7C nu!  ;)

Fel #3:
Köldbärarens filter var också super filthy så han rengörde den också, sedan fyllde han på köldbäraretanol och trycktestade systemet utan påvisbart läckage.

Fel #4:
Åtgärd nr. 4 var att byta de två trasiga KB-tempgivare. Nu visar de normala värde med en  :dt: längs köldbärande kretsen mellan 4-5C!

Jag kommer att observera i några dagar till och håller tummarna!

Stort Tack för hjälpen!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 oktober 2021, 08:55:31 »

Dessutom startar kompressorn och värmar upp VV - även för kortare perioder - var 15:e minut, dygnet runt.
Det borde räcka för att värma upp vatnet i tanken.

Om det inte förbrukas något varmvatten ska pumpen göra varmvatten bara några gånger per dygn.

Ventilspindeln för sig ca 7 mm mellan öppet och stängt läge på växelventilen.
Skrivet av: Tony B
« skrivet: 27 oktober 2021, 07:19:20 »

Fyll bara på vatten, Det är så liten mängd
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 26 oktober 2021, 22:54:20 »

Några år sen ? Stäng ventilen under kärlet och fyll på uppifrån, visserligen får du inget tryck i slangarna då men det går att köra ändå, Det måste finnas KB i kärlet, minst hälften,  så inte du får luft i slangarna, svårt at få ut den.

Ska jag stänga ventilen i väntan på påfillning menar du? Var köper man KB?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 26 oktober 2021, 20:11:37 »

Några år sen ? Stäng ventilen under kärlet och fyll på uppifrån, visserligen får du inget tryck i slangarna då men det går att köra ändå, Det måste finnas KB i kärlet, minst hälften,  så inte du får luft i slangarna, svårt at få ut den.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 26 oktober 2021, 19:12:01 »

Jag har motionerat ventilen och med nålet hela vägen upp och kompessor stillestående känns det varmt bara på A röret - röret alltså som leder till VV-mandeln...

En annan grej som jag såg alldeles nyss:
Expationsflaskan står helt töm. Jag är säkert att flaskan var fylld till den svarta markeringen när jag kollade sist för några år sedan...  Sc:,h
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 26 oktober 2021, 18:46:54 »

Varför skall det finnas en stor temperaturskillnad mellan manteln och VV-tanken?
VV i tanken (och husets kranar) är hur varmt som helst för det inte konsumeras av någon.
Dessutom startar kompressorn och värmar upp VV - även för kortare perioder - var 15:e minut, dygnet runt.
Det borde räcka för att värma upp vatnet i tanken.

Normalt är det en temperaturskillnad mellan VV-tank och mantel som göra att manteln tappar temperatur ganska snabbt efter en VV-körning. Ca 5 grader i stort sett på en gång, sedan ska det gå betydligt långsammare. Var ett tag sen jag hade Thermia med mantelberedare så minns inte exakt.
Startar den så ofta som som du beskriver nu får du troligtvis inte samma skillnad.
Skulle tro att du har problem med både växelventilen och driftpressostaten. Har du lyckats få ventilen att röra sig som den ska?
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 26 oktober 2021, 16:50:04 »

Jo det kan mycket väl vara en förklaring.
När VV bara körs under kort tid blir det stor tempskillnad mellan manteln och vv-tanken. Eftersom tempgivaren sitter mot manteln som kyls fort av vv då det är mkt kallare efter en kort körning så beter det sig precis som du beskriver.
Kanske t.o.m. kan vara en pressostat som bryter vid fel tryck då den är bytt…
Men växelventilen verkar inte helt bra heller  ;)

Varför skall det finnas en stor temperaturskillnad mellan manteln och VV-tanken?
VV i tanken (och husets kranar) är hur varmt som helst för det inte konsumeras av någon.
Dessutom startar kompressorn och värmar upp VV - även för kortare perioder - var 15:e minut, dygnet runt.
Det borde räcka för att värma upp vatnet i tanken.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 oktober 2021, 11:51:18 »

Kb fr. 9C

Denna givare är också kass va?


9 grader kan vara rätt värde om kompressorn har stått still ett tag när avläsningen gjordes.

 
När VV bara körs under kort tid blir det stor tempskillnad mellan manteln och vv-tanken. Eftersom tempgivaren sitter mot manteln som kyls fort av vv då det är mkt kallare efter en kort körning så beter det sig precis som du beskriver.

Enligt min mening ska det inte spela någon roll om det är en kort eller lång körning. Det blir en temperaturskillnad mellan mantelvatten och beredarvatten som är tillräckligt stor för att pumpens effekt ska överföras till beredarvattnet oberoende av hur länge pumpen har gått.

Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 25 oktober 2021, 10:44:10 »

En kass driftpressostat kan inte förklara den hastiga VV-temperaturdropp inom 5 mins eller hur?

Jo det kan mycket väl vara en förklaring.
När VV bara körs under kort tid blir det stor tempskillnad mellan manteln och vv-tanken. Eftersom tempgivaren sitter mot manteln som kyls fort av vv då det är mkt kallare efter en kort körning så beter det sig precis som du beskriver.
Kanske t.o.m. kan vara en pressostat som bryter vid fel tryck då den är bytt…
Men växelventilen verkar inte helt bra heller  ;)
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 24 oktober 2021, 18:30:46 »

Ja den är kass den givaren.
De är till för att läsa av värdena mest.

Din närmaste Thermia återförsäljare har dessa med.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 17:36:58 »

Kb fr. 9C

Denna givare är också kass va?
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 17:28:24 »

No luck...

Klockan är 17:25 och VV-temp i mandeln har redan gått ner till 41C.
Växelventilen slutar som den skall - åtminstone när man lyfter nålet manuellt- för det känns kallt på rör B (till radiatorerna), kallt på AB (frän värmepump) och varmt på rör A som går till VV-beredarens mandel.

VART TAR VV VÄRMEN VÄGEN?  dontknow

Jag är tillbaka till rut ett... 
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 17:20:06 »

Klockan är 17:17 och varmvattenproduktion avslutades alldeles nyss med VV-temp på 47C.

Jag lyftade manuellt växelventilens nål så gott det går. Vi ska se hur snabbt kylas ner vattnet...
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 17:12:45 »

Jag kopplade t.o.m. en av givarna och den visade initialt Kb fr -2C och efter en kort stund gick det upp till 3C.
Är det acceptabelt värde?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 24 oktober 2021, 15:54:39 »

Verkar som de äldre pumparna har Honeywell.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 15:38:52 »

Man kan också byta själva insatsen i växelventilen. https://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-vaxelventil/vaxelventilinsats-086u1850.html

Det står på webbshoppen att den passar Thermia-växelventil.
Kommer dock alla Thermia värmepumpar med Honeywell-ventiler???
Skrivet av: Josth
« skrivet: 24 oktober 2021, 15:32:09 »

Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 15:20:16 »

Var köper man en sån växelventil?

Vågar man byta själv?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 24 oktober 2021, 15:19:45 »

Du måste nog motionera den rätt mycket kan jag tro, trycka ner den kanske 20 - 30 ggr ev. mer för att den ska gå lätt med lite smörja på- Annars ett byte är på plats.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 15:14:43 »

Den karvar och åker bara halvvägs ut av sig själv.

Det kan förklara saken för jag har läst att nål ut släpper vatten enbart mot Port B (radiatorsystem i mitt fall), nål itryckt hela vägen in skickar vatten enbart till Port A (VV beredarens mandel) och halvvägs in håller bade Port A och B öppna samtidigt.
Kallare vatten cirkuleras alltså via mandeln vid kompressor stop som hastigt sänker ner VV-tempen och kompressorn startar igen och ofta.

Att ventilen karvar kan även förklara varför har jag såpass lågt flöde genom radiatorkrets och högt ΔT.

Jag spelade lithium fett och motionerade nålen fast det fastnar ändå. Skall prova igen med lite WD40...

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 24 oktober 2021, 14:59:50 »

Kan vara så, du får ta bort ställmotorn och se hur det ser under med pinnen, i opåverkat läge ska den åka ut själv, sitter den inne, knacka på den som en hackspett med ett skaft på en mejsel. OBS inga verktyg att dra med.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 24 oktober 2021, 14:34:48 »

Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 14:32:51 »


Jag skulle börja med att lossa växelventilen och motionera nålen och se hur den rör sig.  Du ska trycka ner den nålen med lite motstånd och ska åka upp igen när du släpper.

Det skadar aldrig att motionera den.

Jag trycker ner nålet och det rör sig bara ett par mm med högt motstånd. Den åker up när jag släpper fast bara ett par mm...
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 24 oktober 2021, 14:20:32 »

Stämmer sifforna så har dom bytt din kompressor. Första 2 siffror 10 betyder tillverkad 2010 D står för April så din kompressor hjar blivit utbytt runt 2010-2011 gissningsvis. Eftersom pumpen är driftsatt runt 00-01

Dom har även satt en ny pressostat  på service porten vilket är normalt, men det betyder att din förra pressostat har gett upp och de har satt dit en reserv.

Nålen spelar ingen roll, motionera den upp och ner. Ska inte fastna i botten.

'Finns det några papper på maskinen?

Högtryckspressostaten är också bytt. 
De svarta är original.  Den röda är en ersättare från danfoss.

Kablarna till givarna verkar någon ha dragit ut.

bild 13  andra bilden. visar nålen, det den du ska motionera.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 13:46:42 »

Jag förstår inte riktigt var ventilpinne borde stå utan aktuatorn på.
Som ni ser på videon aktuatorns manövreras manuellt utan den minsta motstånd. Betyder det att ventilens pinne har fastnat på intryckt läge?

Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 13:29:59 »


I dessa sitter tyvärr de från fabrik snett neråt så de kan fastna pga av oljan och larma.


Är det de här pressostaterna? Då sitter uppåt verkar som. Jag mins att för några år sedan en av de har gått sönder därför lödades in en ny (den som är ansluten till kablarna).
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 13:26:04 »

Ok här ser man växelventilen. Det inte den elektriska actuatorn utan själva ventilkroppen som småläcker från A (VV mandel) till B (radiatorkrets). Stämmer det?

Sedan finns det en Grundfors cirkulatinspump som inställd på 2. Bör man ställa in på 3 för att öka flödet genom elementen och förminska ΔT?

Fråga #3

Det finns två stycken lösa kablar med molex kontaktdon. Jag ser en matchade honna-molex på köldbärarröret. Det verkar att köldbärargivarna är bortkopplade av någon som  har grejat tidigare med värmepumpen.
Var det meningen tycker ni för att slippa larmet?
Bör man koppla de ihop och se vad händer?

Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 24 oktober 2021, 12:31:04 »

Ja, jag menar att det troligtvis är något problem med driftpressostaten. Det är egentligen enda möjliga anledningen till att VV-körningen stoppar så tidigt. Kan självklart vara bra att undersöka växelventilen också!

En kass driftpressostat kan inte förklara den hastiga VV-temperaturdropp inom 5 mins eller hur?

Jag öppnar upp värmepumpen om en lite stund för att "operera" växelventilen. Återkommer med fotos!
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 23 oktober 2021, 18:53:08 »

Med VV-starttemperatur inställd på 40C, pendlar VV melan 48 och 39 med en 10 minuters period.
Menar du att mitt problem kan bero på något annat än läckande växelventil?
Ja, jag menar att det troligtvis är något problem med driftpressostaten. Det är egentligen enda möjliga anledningen till att VV-körningen stoppar så tidigt. Kan självklart vara bra att undersöka växelventilen också!
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 23 oktober 2021, 18:08:33 »

VV-körningen stannar för tidigt, den borde gå upp till åtminstone 55C.
Som Roland beskriver gör manteln att man får en väldigt snabb dropp på VV-temperatur då det sker en utjämning mellan vv-tank och mantel, särskilt när den kört VV under så kort tid.
Vet inte om denna modell har flera driftpressostater, då skulle man kunna prova att flytta kablarna till den som tillåter högre vv-temperatur.

Thermia villa/classic serien har bara.
1 st Driftpressostat hetgasröret
1 st Högtryckspressostat hetgasröret
1 st Lågtryckspressostat

I dessa sitter tyvärr de från fabrik snett neråt så de kan fastna pga av oljan och larma.

TS kan prova som jag har gjort.
Att försiktigt värma med gasolpistol eller värmepistol och böja pressostaterna uppåt en aning. Så oljan kan rinna ner.  Det har hjälpt många.  Bland annat mig när jag fick HP larm för 1 månad sen, då driftpressostaten inte gick in.  Knacka lite försiktigt efter man böjd upp dem gör susen.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 23 oktober 2021, 18:01:10 »

Det gör jag imorgon bitti. Tack för tipset!

Kan man smörja dessa ventiler och med vilken fett?

Axeln i motorhuvudet ska smörjas. 
universalfett, vad som går bra.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 23 oktober 2021, 17:53:09 »

VV-körningen stannar för tidigt, den borde gå upp till åtminstone 55C.
Som Roland beskriver gör manteln att man får en väldigt snabb dropp på VV-temperatur då det sker en utjämning mellan vv-tank och mantel, särskilt när den kört VV under så kort tid.
Vet inte om denna modell har flera driftpressostater, då skulle man kunna prova att flytta kablarna till den som tillåter högre vv-temperatur.

Med VV-starttemperatur inställd på 40C, pendlar VV melan 48 och 39 med en 10 minuters period.
Menar du att mitt problem kan bero på något annat än läckande växelventil?
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 23 oktober 2021, 16:47:31 »

-5 minuter senare VV-temp ligger redan på 48C. Jag hör växelventilens motor som snurrar för att leda vatten mot radiatorkretsen. Någon minut senare kompressorn stannar..

VV-körningen stannar för tidigt, den borde gå upp till åtminstone 55C.
Som Roland beskriver gör manteln att man får en väldigt snabb dropp på VV-temperatur då det sker en utjämning mellan vv-tank och mantel, särskilt när den kört VV under så kort tid.
Vet inte om denna modell har flera driftpressostater, då skulle man kunna prova att flytta kablarna till den som tillåter högre vv-temperatur.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 23 oktober 2021, 16:35:45 »


Jag skulle börja med att lossa växelventilen och motionera nålen och se hur den rör sig.  Du ska trycka ner den nålen med lite motstånd och ska åka upp igen när du släpper.

Det skadar aldrig att motionera den.

Det gör jag imorgon bitti. Tack för tipset!

Kan man smörja dessa ventiler och med vilken fett?
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 23 oktober 2021, 16:23:28 »

Jag märkte att VV-temp efter en stund blir lika som Framl som stannar på 38C.

Så jag gick in till installatörens meny och ändrade VV startproduktionstemp till 37C (från 40C som det var).

Will see...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 oktober 2021, 15:30:22 »

Värmen går inte till spillo men den produceras vid onödigt hög temperatur vilket ökar elförbrukningen för samma värmemängd till huset.

Även när växelventilen fungerar som den ska sker det en rätt snabb initial minskning av varmvattentemperaturen när pumpen har stannat då det är en tröghet i värmeöverföringen mellan vattnet i manteln och beredarvattnet. Temperaturgivaren sitter på mantelns utsida och registrerar en temperatursänkning. Däremot kommer temperaturen på beredarvattnet att fortsätta öka en stund efter det att pumpen stannat men det ser man inte. Det här fenomenet märks speciellt när värmepumpen har hög effekt men även på min 5 kW pump ser jag det.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 23 oktober 2021, 15:29:57 »



Jag skulle börja med att lossa växelventilen och motionera nålen och se hur den rör sig.  Du ska trycka ner den nålen med lite motstånd och ska åka upp igen när du släpper.

Det skadar aldrig att motionera den.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 23 oktober 2021, 15:08:31 »

Nu har jag observerat lite till.
Alla dessa kort är tagna med 5 minuters mellansrum - inom en 15 minuters period.

-VV-temp ligger på 39C och kompressorn startar för starttemperatur för varmvattenproduktion är iställd på 40C.

-5 minuter senare VV-temp ligger redan på 48C. Jag hör växelventilens motor som snurrar för att leda vatten mot radiatorkretsen. Någon minut senare kompressorn stannar.

-5 minuter till och VV-temp har redan gått ner till 43C!  Sc:,h

-5 minuter till och tempen har gått ner till 40C igen. Varmavattenproktions-LED tänder och snart startar kompressor igen...  >:(

Det verkar allstå att vatten på varmvattenberädarens yttre mandel kylas ner för fort. Det kan inte vara något annat än läckande växelventil va?


Och om jag förstår väl, energin från alla dessa frekventa startningar ledas ut till husets element ändå -  den inte går till spilo.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 23 oktober 2021, 12:52:57 »

Tycker denna instruktion stämmer överens med det jag anger, enligt instruktionen är delta T på 7-8 grader så är det i högsta laget för en pump med R404A. Jag skulle sträva mot 4-5 grader så länge det inte ger missljud i ledningarna.
Är alla termostater helst öppna?
5 stora TV drar ju en hel del om de går hela tiden. Fläktar för badrum bör vara behovsstyrda.
Du har ganska hög tomgångsförbrukning även mitt i natten om man tittar på de tidiga graferna, går tv, tumlare och elektronik även då?

Alla strypventiler på elefanterna står på N och alla termostaterna är fullt öppna.

Det finns en cirkulationspump som jag skulle kunna skruva upp lite till fast det redan låter från ledningarna.
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 23 oktober 2021, 12:36:44 »

Känn på röret som är ovanför pumpen vänstra ledningen längst fram blir varm vid varmvatten produktion.  Inte efter produktionen utan under produktionen.  Om ledningen är varm vid varmvatten produktion läcker växelventilen.
Vattenkran ikon vid vv produktion
Normalt att växelventilen släpper varmvatten efter produktion. (Rest vatten)

Honeywell ventil förmodligen.

Din pump uppskattar jag till ca 3600 timmar per år. .om den är driftsatt 01

Yeap. Honeywell piece of sh@t ventil…  >:(

Jag ringer någon pa måndag.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 23 oktober 2021, 11:37:00 »

Känn på röret som är ovanför pumpen vänstra ledningen längst fram blir varm vid varmvatten produktion.  Inte efter produktionen utan under produktionen.  Om ledningen är varm vid varmvatten produktion läcker växelventilen.
Vattenkran ikon vid vv produktion
Normalt att växelventilen släpper varmvatten efter produktion. (Rest vatten)

Honeywell ventil förmodligen.

Din pump uppskattar jag till ca 3600 timmar per år. .om den är driftsatt 01
Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 23 oktober 2021, 11:32:34 »

Jag står här vid värmepumpen i 10 minuter och kompressorn startar för andra gången för att producera varmvatten trots att ingen baddar eller konsumerar varmvatten just nu.

Det måste vara något fel med reglerdatorn eller läckande växelventil.

Apropå KB och larm man kan justera för att få en larm och kompressorstopp vid lågt KB-värde om man vill fast på fabrikinställningar är larmfunktionen inte aktiverad.

Skrivet av: Dimitris76
« skrivet: 23 oktober 2021, 11:25:12 »

Ett känt fel på dessa är just KB givarna.
De visar bara tempraturen och kommer inte att larma för fel. De styr som sagt inget i pumpen.

Thermia villa 155 är den största pumpen i modellen.
ZR61 kompressor i den.  R404A

Den kompressorn är stor och jag kan tänka mig ett kort borrhål dessuom en villa på över 400 kvm, och att R404 är en medelhetgas (Medium heat)  Så tror jag pumpen fungerar som den ska men får arbeta hårt.  R404A har lägre hetgastemp om man jämför med pumpar efter som har 407
Fördelen är att kompressorn håller längre men får arbeta längre.

Jag gissar att pumpen driftsattes 2001 tillverkad 00
Om du scrollar i menyn till sista sidan så kommer en rullande text där det står VP timmar.
Skriv dessa timmar här. Så kan vi få ett driften per år om pumpen

Jag har en 8kw Villa och hälften så stor villa och jag bränner utan problem 80- 100 kw om dygnet.

Att pumpen ser till att du får 20 grader (rumbör) på en villa i din storlek betyder att pumpen startar riktigt ofta.  Sänker du till 19 kommer det påverka el-förbrukningen. 1 grad gör stor skillnad.

Du kan ställa integralen något högre närmare -115 om du vill slippa många start och stopp

Tack för svaret!

Jag har ställt in integralen till -90 (default -60) och TS integrallen till -900 (default -600) sedan tisdag kväll och visst startar inte lika ofta som tidigare men den startar ofta ändå. För att producera kontinuerligt VV som vi inte behöver...
(Se bifogad nattkonsumsiobskurva!)

Kompressorn snurrade när jag började skriva detta meddelande och tog bilderna sedan stannade och innan jag knappa färdigt lyser Varmvatten-LED igen snart startar kompressorn garanterad!

Jag bifogar även drifttimmarna.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 23 oktober 2021, 08:55:43 »

Ett känt fel på dessa är just KB givarna.
De visar bara tempraturen och kommer inte att larma för fel. De styr som sagt inget i pumpen.

Thermia villa 155 är den största pumpen i modellen.
ZR61 kompressor i den.  R404A

Den kompressorn är stor och jag kan tänka mig ett kort borrhål dessuom en villa på över 400 kvm, och att R404 är en medelhetgas (Medium heat)  Så tror jag pumpen fungerar som den ska men får arbeta hårt.  R404A har lägre hetgastemp om man jämför med pumpar efter som har 407
Fördelen är att kompressorn håller längre men får arbeta längre.

Jag gissar att pumpen driftsattes 2001 tillverkad 00
Om du scrollar i menyn till sista sidan så kommer en rullande text där det står VP timmar.
Skriv dessa timmar här. Så kan vi få ett driften per år om pumpen

Jag har en 8kw Villa och hälften så stor villa och jag bränner utan problem 80- 100 kw om dygnet.

Att pumpen ser till att du får 20 grader (rumbör) på en villa i din storlek betyder att pumpen startar riktigt ofta.  Sänker du till 19 kommer det påverka el-förbrukningen. 1 grad gör stor skillnad.

Du kan ställa integralen något högre närmare -115 om du vill slippa många start och stopp
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 oktober 2021, 08:29:10 »

---

Tror Roland menar kondensorn där han skrev förångaren?

Helt rätt!
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 22 oktober 2021, 23:33:07 »

Sutäreng villa från 1969. 480m2 totalt. Ullisolerad vind, fast massor med 2-glas fönster på övre plan.
Huset kräver nog en hel del energi, är allt uppvärmd yta?  Vet du hur djupa borrhål du har? Kan tänka mig att det skulle kunna behövas ca 2 x 200 meter.
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 22 oktober 2021, 23:17:59 »

Givarna har gett upp.
Det märkliga är att kompressorn går, den borde larma och kompressorn spärras av låg temp på KB?

Ganska säker på att Thermia inte har den typen av logik i äldre VP. Det är bara lågtryckpressostaten som skyddar om man inte har tillräcklig cirkulation/energitillförsel på kalla sidan.
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 22 oktober 2021, 23:13:56 »

Vad gäller ΔT inställningar, bag följde Bertils instruktioner som.står här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

Tycker denna instruktion stämmer överens med det jag anger, enligt instruktionen är delta T på 7-8 grader så är det i högsta laget för en pump med R404A. Jag skulle sträva mot 4-5 grader så länge det inte ger missljud i ledningarna.
Är alla termostater helst öppna?
5 stora TV drar ju en hel del om de går hela tiden. Fläktar för badrum bör vara behovsstyrda.
Du har ganska hög tomgångsförbrukning även mitt i natten om man tittar på de tidiga graferna, går tv, tumlare och elektronik även då?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!