Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elen kopplas in pÃ¥ utedel eller innerdel?  (läst 8295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnarak

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« skrivet: 11 december 2010, 14:14:29 »
Hej!

Har köpt en Panasonic RE9JKX från polarpumpen för att värma upp garaget med. Men har lite huvudbry angående el-installationen...

Det framgår inte helt solklart i installationsmanualen om elen skall kopplas till innerdelen först, och sen att utedelen matas via kabeln emellan dom... eller tvärtom. Det är redan en kabel, föransluten i innerdelen (svart, blå och gul/grön) och frågan är ju om det är den jag ska ansluta till säkringsskåpet eller om det är styrkabeln?

Jag tror mig minnas att när jag kopplade in den stora pumpen vi har i huset, att utedelen var den som matades från säkringsskåpet, och att innerdelen fick sin ström via en kabeln emellan delarna. Men det är ju en annan pump och dessutom är ju det en annan modell.

Någon som vet hur man ska göra?

/H
--

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2010, 14:29:59 »
Du får ursäkta men jag tycker nog att du ska ringa en installatör.
« Senast ändrad: 11 december 2010, 14:36:53 av 109an »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2010, 14:36:04 »
Om det sitter en monterad 3ledare så är det matningen
Vet dock inte om det är  4 ledare eller 5 ledare mellan inne och utedelen.
Glöm inte montera i värmekabeln i bottentråget om det nu inte redan sitter en kabel där.

Låter dock lite vanskligt om du ska installera detta själv utan att veta så mycket om maskinen !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad gnarak

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2010, 14:47:05 »
Du får ursäkta men jag tycker nog att du ska ringa en installatör.

Ok?
--

Utloggad gnarak

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #4 skrivet: 11 december 2010, 14:50:13 »
Om det sitter en monterad 3ledare så är det matningen
Vet dock inte om det är  4 ledare eller 5 ledare mellan inne och utedelen.
Glöm inte montera i värmekabeln i bottentråget om det nu inte redan sitter en kabel där.

Låter dock lite vanskligt om du ska installera detta själv utan att veta så mycket om maskinen !

Jag är elektriker till professionen så jag har full koll på den biten, dock så var manualen sunk då det inte framgår ofelbart hur det ska kopplas...
Men ja, det är en treledare kopplad och det "verkar" vara matningen, har nu kopplat in en femledare (använder 4) för anslutning mellan enheterna.
--

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2010, 15:00:13 »
Du får ursäkta men jag tycker nog att du ska ringa en installatör.

Ok?

Trodde inte du var installatör bl.a för att jag aldrig hört någon elektriker kalla centralen för säkringsskåpet, därför skrev jag som jag gjorde.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2010, 15:32:13 »
På de flesta värmepumpar kan man koppla matningen på endera innedelen eller utedelen............vad som passar bäst helt enkelt. tomte::
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #7 skrivet: 11 december 2010, 16:01:47 »
Vill man vara säker på att garantin ska gälla så bör man följa anvisningen för den specifika modellen.

Det kan finnas skyddsanordning av något slag som skiljer mellan innerdelen och utedelens kretskort på inkommande ström
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2011, 15:04:08 »
Trodde inte du var installatör bl.a för att jag aldrig hört någon elektriker kalla centralen för säkringsskåpet, därför skrev jag som jag gjorde.[/quote]

Det var väl lite att ta i! Man kan lika väl kalla det för proppskåp.
I en installation kan det finnas en central med huvudströmbrytare, även kallad frånskiljare, detta är vanligen då centralen som matas direkt från Elmätaren, sen kan det finnas anläggningar med en Huvudcentral och flera säkringsskåp/proppskåp eller undercentraler utspridda i byggnaden.
Du märker ord, men du förstod nog vad han menade?

Om det är en gemensam kopplingsplint för matningen, som det är för styrkabeln mellan enheterna, spelar det ingen roll om du matar innedelen eller utedelen!
Om det finns en separat kopplingsplint för matning i någon av enheterna, så skall du använda den för inkoppling av el.

Detta har du säkert löst för längesedan, så det var bara en kommentar :)

När jag fick min förra VP installerad så förberedde jag elen allt efter manualen som sa att den skulle matas till utedelen, med en separat matning från proppskåpet till en arbetsbrytare ute.
Det ratades av installatören som matade innedelen i stället, sa att så gör vi inte längre! ;D

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2011, 15:21:44 »
Då jag själv är behörig installatör (iofs bara lågspänning) så vet jag ganska väl hur ett system är uppbyggt, det är möjligt att man i olika delar av landet har olika benämningar för saker och det jag gjorde var att dra en (kanske alltför snabb) slutsats som jag sen förklarade för Trådskaparen.
Om du tycker att förklaringen är att märka ord så får det stå för dig men jag agerade på det jag trodde och jag har fortfarande inte träffat någon installatör som kallar centralen för säkringsskåpet

Nu verkar det ju som om fler ställde sig lite undrande:
Låter dock lite vanskligt om du ska installera detta själv utan att veta så mycket om maskinen !
« Senast ändrad: 05 januari 2011, 15:25:53 av 109an »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2011, 15:40:40 »
Kära 109,an

Det heter starkström respektive svagström!
För svagström eller lågspänningsinstallationer finns, eller behövs, ingen behörighet!

MVH/Fidusen, Ingenjör, Starksröm/Svagstöm
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2011, 15:49:38 »
Jag citerar ELSÄK-FS 2008:1, 1 kap 3§

"lågspänning: nominell spänning upp till och med 1 000 V
växelspänning eller upp till och med 1 500 V likspänning"

Finns att hämta här http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/2008-1.pdf

Peace man ;)
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2011, 16:00:16 »
109,an  ;)

Jag omformulerar mig:
I lågspänningsapplikationer med starkström är behörighet ett krav.
I lågspänningsapplikationer med svagström finns inget krav.

Jag förmodar då att du har Starkströms behörighet?

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2011, 16:07:52 »
Ja, har ABL. Kan inte få ABH eller AB som den heter efter nyår) då jag inte jobbat med det.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elen kopplas in på utedel eller innerdel?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2011, 16:38:54 »
109,an

Använd dina kunskaper efter bästa förmÃ¥ga  ;)

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Rapporter/Beh%c3%b6righetsremiss3dec/Remisselinstallat%c3%b6rerslutversion.pdf

De flesta som utarbetat detta förslag har förmodligen aldrig hållt i en skruvmejsel, bytt ett eluttag, eller ens fått sig en elektrisk stöt/chock, samma nissar som bygger rondeller, men aldrig haft bil, osv,osv :)

Peace Brother  *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!