Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 11 december 2006, 17:35:20 »

Nu förstår jag vad du menar, minström = 0.05 A X 240 V = 12 W
Fast jag använder såna till mina PAX-fläktar som är på 6 W och de funkar utmärkt.  ???
Ah, ok vad bra. Då medger designen lägre styrström men dom kanske inte kan garantera den funktionaliteten på 100% av deras exemplar.
ELLER...
så blir det en högre peak-ström tillfälligt som hjälper styrningen och funktionen och kan därmen användas på lägre medeleffekt än vad jag/vi räknar med.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 december 2006, 18:47:50 »

Använd hellre en riktig varvtalsregulator av denna modell.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251426&_path=251882;251433;251436;251426
Enda lilla kruxet är att den har en minimi belastning på ca 11W. Precis när den börjat reglera ner farten så lägger den tvärt av. Vid så låga effekter så tappar den "styrfart" ;D
Osis :(

Nu förstår jag vad du menar, minström = 0.05 A X 240 V = 12 W
Fast jag använder såna till mina PAX-fläktar som är på 6 W och de funkar utmärkt.  ???
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 20 november 2006, 21:39:16 »

En vanlig glödlampa/halogen/värmeelement har ingen nämnvärd induktans eller kapacitans.
Induktans/kapacitans ställer till det med elaka strömspikar som kan ha ihjäl tyristorn/triac'en.
Skrivet av: SaabAero
« skrivet: 20 november 2006, 21:32:26 »


Däremot bör dimmern vara avsedd för fläktbruk.

Vad är skillnaden mellan en fläktdimmer och en belysningsdimmer egentligen ?

Självklart vill jag inte ställa till med något tok som är farligt, men finns det redan fungerande prylar monterade så är det väl lämpligt att använda dom.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 19 november 2006, 22:39:05 »

Det krävs en viss minimiström för att assistera öppningen av tyristorn/triacen (tänk typ "ström-ventil").
Vet inte om ni har "testat" en vanlig dimmer för glödljus?
Oftast så brukar det krävas ett större pådrag för att få igång det, sen kan man dimma ner ganska långt. Men ofta, innan lampan har "dimmat ner till noll" så slutar dimmern helt och stänger av.
Man brukar inte kunna dimma från 0% till 100%, utan snarare 5%-99%.

Det är ingen fara att köra med en för klen fläkt på dimmern. Enda som händer är att den stänger av lite i förtid.
Däremot bör dimmern vara avsedd för fläktbruk.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 november 2006, 21:31:42 »

Just dimmerförslaget tyckter jag är av intresse eftersom jag tänkte montera en fläkt 2dm ifrån ett "dimrat" uttag :)
Vad krävs för att det ska funka ?


Det kanske funkar ??? med en dimmer men en varvtalsregulator har en trimpot för att justera min, så att man är säker på att fläkten verkligen startar efter ett ev strömavbrott (en fläkt behöver en viss ström för att starta men kan hållas gående med en mindre ström).

Dessutom är effektområdet som en dimmer är angiven för, högre än vad en fläkt behöver. Jag vet inte om det har någon egentlig betydelse men det känns dumt att chansa när det handlar om starkström. I värsta fall kanske du bränner ner huset på grund av överbelastning av grejorna.  :-\
Skrivet av: pg99
« skrivet: 19 november 2006, 19:08:23 »

Förklaring på min datafläkts installation hmm...Vet inte om jag törs  :-\
Nädå jag gjorde som så många andra halvsnåla hemmafixare  ;D.Jag tog en 230V/12V transformator ifrån en elektrisk luftmadrasspump och satti en ny sladd som jag kopplade till datorfläkten helt enkelt. Snålt,fult men det blev jäkligt bra. (Ska påpeka att varken sladden eller transformatorn är synliga,så för mej så får fläkten sitta kvar i fortsättningen med)

Ska även påpeka att fläkten är en så kallad supersilentfläkt så man hör den inte alls.Men flyttar luft gör den fint!
Skrivet av: SaabAero
« skrivet: 19 november 2006, 09:32:03 »

Utveckla gärna hur du gjorde.
Datorfläkt med varvtalsreglering ?
Vad reglerar du varvtalet med isåfall ?

Just dimmerförslaget tyckter jag är av intresse eftersom jag tänkte montera en fläkt 2dm ifrån ett "dimrat" uttag :)
Vad krävs för att det ska funka ?
Skrivet av: pg99
« skrivet: 18 november 2006, 08:02:52 »

Tack för svaren!
Men jag löste det hela med en datafläkt
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 november 2006, 23:53:00 »

Använd hellre en riktig varvtalsregulator av denna modell.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251426&_path=251882;251433;251436;251426
Enda lilla kruxet är att den har en minimi belastning på ca 11W. Precis när den börjat reglera ner farten så lägger den tvärt av. Vid så låga effekter så tappar den "styrfart" ;D
Osis :(

I så fall så får du nog problem med regleringen oavsett vilken typ av effektregulator du använder.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 17 november 2006, 10:54:10 »

Använd hellre en riktig varvtalsregulator av denna modell.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251426&_path=251882;251433;251436;251426
Enda lilla kruxet är att den har en minimi belastning på ca 11W. Precis när den börjat reglera ner farten så lägger den tvärt av. Vid så låga effekter så tappar den "styrfart" ;D
Osis :(
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 november 2006, 07:42:29 »

Skrivet av: pg99
« skrivet: 16 november 2006, 16:23:48 »

Hej ni visa!
Jag har en liten konstig fråga gällande rörfläkt från Jula.Denna --> http://www.jula.se/Butik/docs/imp_search.asp?OrderId=688770938&newsearch=rörfläkt+ventliationsslang&max_pris=&orderby=produkt_grund, imprank&direction=asc

Kan man reglera hastigheten med en vanlig dimmer som man har till lampor?
Klarar den av det?

/Pär

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 810
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!