Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Raffen
« skrivet: 04 mars 2007, 13:48:28 »

Ok Paxmax! Det skall jag inte göra, jag såg ju faktiskt på något ställe en siffra på förångningstemperaturer, som vid 2 bars tryck för R410A låg på - 28 grader, är det ungefär det värdet som man behöver tänka på i det här fallet då, eller är detta något annat.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 04 mars 2007, 00:48:13 »

Jo för sjutton Raffen! Kör den inte på typ -30C! Då lär all olja fastna illa kvickt i utedelens slingor.
Visserligen lär den avfrosta vart 40:e minut men undrar ändå om det verkligen är ofta nog... (för att återföra oljan)
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 02 mars 2007, 16:41:00 »

DKE säljs utan kommpressorvärmare av alla

Ok!  Ja då vet man ju att man under inga omständigheter kan stänga av pumpen oavsett hur kallt det än blir.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 02 mars 2007, 15:38:18 »

DKE säljs utan kommpressorvärmare av alla
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 02 mars 2007, 14:31:37 »

På E9 DKE-pumpen finns väl kompressorvärmare monterad för de som är sålda här och avsedda för den nordiska marknaden. Däremot finns ju inte trågvärmare monterad på alla, och alla behöver den heller inte. 

 Det satt inga i mina DKE såld av onzza
 vet ej hur kinnans är utrustade ?
 mvh Kjell  *vinkar*
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 02 mars 2007, 13:32:25 »

På E9 DKE-pumpen finns väl kompressorvärmare monterad för de som är sålda här och avsedda för den nordiska marknaden. Däremot finns ju inte trågvärmare monterad på alla, och alla behöver den heller inte. 
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 02 mars 2007, 11:58:51 »

Det borde ju understryka rekommendationen att aldrig stänga av pumpen. Om kompressorn går hela tiden borde dess egen temperatur göra så att oljan är viskös.

En tålig värmekabel. (Var hittar man en sån)? Och en termostat på +10º C (typ) mot kompressorhuset borde vara en bra lösning för kompressorvärmaren.
  Onzza har ett (nordic kit )
 Vet ej om det är bra eller dåligt
 mvh Kjell  *vinkar*
Skrivet av: kjelle69
« skrivet: 02 mars 2007, 11:34:47 »

Det borde ju understryka rekommendationen att aldrig stänga av pumpen. Om kompressorn går hela tiden borde dess egen temperatur göra så att oljan är viskös.

En tålig värmekabel. (Var hittar man en sån)? Och en termostat på +10º C (typ) mot kompressorhuset borde vara en bra lösning för kompressorvärmaren.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 02 mars 2007, 10:58:07 »

Jag har dessvärre inget komplett svar i frågan, men vissa delar törs jag ta:

Kompressorvärmaren monteras på nedre tredejedelan av kompressorn. Man får väl lätta på plåten och isoleringen för att spänna fast värmaren.

Enkelt sagt ju varmare kompressorn är desto bättre, men mer rimligt är väl om kompressorns nedre del kommer upp till närheten av rumstemp.

Förutom oljans viscositet så vill man göra så att kompressorn garanterat INTE är kallaste delen i hela loopen. När kompressorn stannar så dras kylmediat till den kallaste punkten och kondenseras dit. Genom att värma kompressorn en smula innan nästa start så motas kylmedia i vätskeform ur kompressorn.

Bosse VP Doc anser att värmeslinga avsett för tråget inte är någon "hit" att montera på kompressorn. För är värmeslingan på samtidigt som kompressorn har nått upp till normal arbetstemp så tenderar värmeslingan att smälta pga värmen.
Det är inte onormalt att kompressorn är närmare 70-100C! Den grundvärmen + slingans egenvärme gör helt enkelt att slingan värmen sönder sig självt.

Å andra sidan hävdar jag, med RÄTT värmeslinga (som tål 100+C) som är styrd på RÄTT sätt så BORDE det ändå fungera.
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 02 mars 2007, 10:55:05 »

Hur ordnar man detta ?

Värmekabel och termostat ? 

Vilken termostattemperatur isåfall?

Finns färdiga kit att köpa, isåfall var?

Har någon bilder på installation ?

Vad uppnås egentligen genom att värma kompressorn förutom att oljan kanske hålls flytande vid kall väderlek ?

Sc:,h


 Finns färdiga sattser av värmekablar nästan alla
 som annonserar här har det
 Där jag köpte var det instruktions ( bok ) med .
 kompressor värmare ska nog inte behövas
 maskinen stannar aldrig när det är kallt ( bara Sanyo stannar )
 Man har inte motorvärmaren in kopplad på bilen när man kör ?
 mvh Kjell  *vinkar*
Skrivet av: kjelle69
« skrivet: 02 mars 2007, 08:09:23 »

Hur ordnar man detta ?

Värmekabel och termostat ? 

Vilken termostattemperatur isåfall?

Finns färdiga kit att köpa, isåfall var?

Har någon bilder på installation ?

Vad uppnås egentligen genom att värma kompressorn förutom att oljan kanske hålls flytande vid kall väderlek ?

Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!