Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat kall framledn.  (läst 11644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Diplomat kall framledn.
« skrivet: 10 januari 2014, 07:12:27 »
Hade hit en elektriker och bytte kabel från centralen till pumpen då det var fel area på kabeln.
När det var klart så startade vi maskinen och den började göra värme från pumpen i ca. 30 min sen behövde jag fara bort. Nu när jag är hemma igen ser jag att pumpen har fortfarande inte orkat att ta igen integralen genom att börvärdet på framledningen är 37 grader och är 36 grader.
Detta har jag aldrig varit med om förut då den oftast tar igen inom några timmar.
Vad jag har förstått så ska det inte gå lägga fel fasföljd utan att pumpen larmar och slår av sig?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2014, 07:39:40 »
Står inget om hur länge du var borta.
Om något duschat under tiden ni hade pumpen avstängd så skall den både värma upp vvb, allt vatten i kretsen, och huset till normal nivå.
Det tar kanske ett par timmar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2014, 08:36:34 »
Glömde skriva det i all stress då vi åker till Haparanda och Ikea idag.
Pumpen var avstängd i ca 1,5 timmar.  En person duschade efter pumpstart.
Den startades ca 18.00 igår så den har gått konstant sedan dess och är fortfarande 1 grad under börvärdet och integral ökar kontinuerligt.

Drygt 12 timmar borde ju räcka för den ska återhämta sig? Däremot har kylan slagit till samtidigt med -10.

Huset är 140 kvm och har 140m borra med en diplomat optimum 6.
Golvvärme 110 kvm i isolerad betong och 7 st C21 radiatorer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2014, 08:40:47 »
Mmm, och så blåser det halv storm, och är lite snö som isolerar på tak och runt huset, så det är nog lite extrema förhållanden just nu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2014, 17:17:37 »
Hur länge har du haft värmepumpen?
Hur högt har den orkat få upp framledningen tidigare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2014, 21:22:56 »
Nu har det gått 27h sen strömmen bröts och kabeln byttes. Pumpen orkar fortfarande inte att ha högre framledning än 37 grader och börvärdet är 38 grader.
Vi har inte bott här någon vinter än men det har hitills denna vinter varit -10 under några dagar och då var det inga problem då den startade och stoppade x antal gånger på dygnet. Tidigare ägarna har kört 210h tillsats sedan 2007 och de har haft 24-25 grader inomhus då jag har sänkt brytningarna på +5, 0 och -5 grader så nu ligger vi på 21,5 kontinuerligt när det nu har svängt mellan +7 till -10. Har även ändrat integral A1 till 99.
Dessa gav en förbättring i strömförbrukning med bibehållen komfort.
Kurva 33

Pumpen är i minsta laget visste jag redan när vi flyttade hit men genom att tillsatstimmarna var så låga kändes det som den räckte om än knappt.
Huset står i Skellefteå och är en sk. Västerbottensgård från sekelskiftet men moderniserad.
Förra ägarna hade aldrig rört pumpen utan bara haft rörmockaren som installerat den vilket jag tror på.
Total elförbrukning 22000 kwh ink hushållsel med uppvärmning av 150 kvm garage om än 16 grader i 50kvm och 8 grader i 100kvm.
Garaget värms via 2st luftvärmepumpar.
Det som man blir lite orolig för är att detta började när kabeln byttes men visst stämmer det att det inte går att koppla fel fasföljd?
« Senast ändrad: 10 januari 2014, 22:08:38 av Elias123 »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2014, 21:49:08 »
Undermeny SERVICE -> INSTALLATION -> SYSTEM -> TILLÄGG där finns fasfel att sätta på eller av. Har för mig att av är standard.

Den måste väl börja närma sig så tillsats slår på snart nu då?

Att koppla fel... L1 till L1... brun-brun tja, allt är väl möjligt, men mindre sannolikt om det var samma som anslöt kabeln i båda ändarna.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2014, 22:07:09 »
Undermeny SERVICE -> INSTALLATION -> SYSTEM -> TILLÄGG där finns fasfel att sätta på eller av. Har för mig att av är standard.

Den måste väl börja närma sig så tillsats slår på snart nu då?

Att koppla fel... L1 till L1... brun-brun tja, allt är väl möjligt, men mindre sannolikt om det var samma som anslöt kabeln i båda ändarna.

Problemet är att jag inte har den menyn som du pratar om.
System där väljer man bara systemtypen vilket är OPT VL i mitt fall.
Grejen är att elektrikern glömde bort sig och lossade i centralen och sedan såg han att i pumpen var det växlat L1 och L2. Så han la in samma färger som det var innan i pumpen och sedan enligt normal färgstandard i centralen.

Om faserna är växlade borde väl inte pumpen ge ens 36 grader i framledning utan tillskott?
Tänkte då kompressorn går åt fel håll, tillsatsen har inte gått in då jag ställde den i läge värmepump med förhoppningen att den skulle komma ikapp.
dT mellan fram och retur är som sig bör 8 grader och rören varma så värme blir det.

Såg att man kan känna på hetgasröret om den blir varmt för att vara säker att det går åt rätt håll.
Vilket rör är det ut ifrån kompressorn? Antog det var röret med de tre tryckvakterna och det var riktigt hett minst 60 grader då jag snabbpetade och det brändes. Provade även att stänga av pumpen en snabbis och då kallnade röret så det gick att hålla på just och pass. När jag sedan återstartade så tog det inte många sekunder innan det inte gick att hålla kvar längre.

Enligt framledningskurvorna så verkar den ha gjort varmvatten minst en gång sedan omkopplingen och då kommit upp i 55 grader vilket borde vara omöjligt om pumpen skulle gå fel håll?

« Senast ändrad: 10 januari 2014, 22:54:57 av Elias123 »

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2014, 10:05:34 »
Har kört igång tillsatsen imorse och nu har den gått i drygt 2h och framledningen har enbart stigit 1 grader kontra utan tillsats.
Rad cirkpumpen har ökat sitt varvtal från ca 35 till 49. Så det borde gå ut mer effekt till systemet.
Mina värden är.
Ute: -8
Uppmätt utomhustemp -13.4
Rum: 20
Framledning: 37 (37)
Returledning 29
VV: 54
Brine ut: -3
Brine in: 1

Brinepump 100
Cirk pump 49

Har som sagt känt på det jag tolkade som hetgasledningen och den var varm så man bränner sig om man petar på den.
Är fortfarande lite orolig för möjlig fasväxling men det blåser som sagt storm här.
« Senast ändrad: 11 januari 2014, 10:13:21 av Elias123 »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2014, 12:09:44 »
Och det är inte någon variant av det klassiska Thermiaproblemet, att växelventilen kärvar och har fastnat i ett mellanläge?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2014, 12:29:11 »
Och det är inte någon variant av det klassiska Thermiaproblemet, att växelventilen kärvar och har fastnat i ett mellanläge?

Vad är symptomen för detta och hur testar man det?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2014, 14:18:54 »
DeltaT för köldbäraren är 4 grader så pumpen måste ta en hel del värme från berget om givarna visar rätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2014, 15:00:15 »
Vad är symptomen för detta och hur testar man det?

Del laddar varmvatten stup i kvarten om växelventilen fastnar i nått mellanläge vid husvärmning.
Jag tror inte det är nått fel, värmepumpen orkar helt enkelt inte få upp värmebäraren i högre temp.
Det vore en annan sak om du kört betydligt varmare framledning förra vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2014, 15:04:35 »
Tidigare ägarna har kört 210h tillsats sedan 2007

Vad är drifttiden på värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat kall framledn.
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2014, 15:31:26 »
Jag tror också att pumpen inte orkar mer och jag tror att, skulle den gå baklänges, så skulle du höra skillnaden för skrollkompressorer som går åt fel håll väsnas rätt bra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!