Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 20 januari 2010, 20:29:13 »

HP -LARM UPDATE

Som jag nämnt tidigare i tråden har den äldsta VP (Fighter 2005) haft ständiga HP larm sedan ca ett år tillbaka, trots otaliga service besök har problemet inte lösts.

Men nu äntligen...... kanske det är över nu ,den har den i alla fall varit i drift nästan 2 veckor utan ett enda HP larm !
Vad är det då som hänt undrar ni kanske ?

Jo Service teknikern har nu efter bla råd från Nibe monterat en mekanisk tryckvakt till högtryckspresstostaten ,en liten låda som sitter i VP och på denna sitter det en återställningsknapp ifall den löser ut ,den är också justerbar för trycket ,service killen höjde trycket ett antal Bar jämfört med hur det var innan.Den elektroniska tryckvakten är alltså bortkopplad.
Förhoppningsvis skall detta fungera  :)
Skrivet av: folkhemmet
« skrivet: 14 januari 2010, 17:45:10 »

Det KAN vara filtret ,är detta igensatt minskar flödet genom växlaren ,prova och rengör det ,är enkelt stäng av pumparna ,stänga alla ventiler vid filtret skruva loss det och rengör nätinsatsen i vatten.
Var sitter detta filter?
Har också problem med hp larm och kortdrifttids larm.
Funkade bra när det var kallt men nu vid 2-4 minus under dagen så har den larmat 4 gånger.
Ändrade gradminuterna till 100 från 50 för att se om larmen försvinner.
Om inte det hjälper så kanske det är nåt filter.
ca. 2 år sedan jag köpte, m.a.o inte rengjort nån gång
folkhemmet :-\
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 27 augusti 2009, 19:16:25 »

HP Larm Update!

Det verkar som HP larmen aldrig vill ta slut

Vill i alla fall tipsa om en möjlig orsak:
Sedan  före sommaren har den äldsta VP (Fighter 2005) ständigt utlöst för HP larm ,detta efter gått felfritt ( nåja! ) i ca 2 år.
Serviceteknikern har varit där ett antal gånger och nu sist kom han fram till att värdena man programmerade in SMO10 styrenheten i källaren inte stämde med dem som visade i VP display.
Med andra ord SMO10 och Fighter 2005  kommunikerade inte med varandra riktigt.
Han bytte kretskortet i VP ,sedan dess har den fungerat utan problem.

Nu har dock vår nyaste VP (2025) fått HP larm..... knUp
återkommern när jag vet mer om felorsak.
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 31 maj 2009, 21:17:24 »

Lexus, vad menar du med flödesventilerna? är det dom som man justerar med en insexnyckel på fördelaren (jag har golvvärme)?
Eller menar du vreden som man justerar på för hand på returledningen?
Nu har jag tagit bort termostaterna och kör fullt flöde på 3 av mina 7 slingor och allt fungerar klockrent nu.
Inga HP larm längre  Thumbsup  :D
Har kurvan på 3 och kurvlutningen på -2 , i poolen är det 28.7 grader och inne har vi det lagom varmt.
Bra COP ??
Mvh Stefan  *vinkar*
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 31 maj 2009, 13:36:19 »

alla elementens injusteringsventiler måste öppnas till max (var injusterat enligt lågflödesmetoden tidigare)


Flödesventilerna skall inte justeras, speciellt inte öppnas till max. Flödet skall justeras med flödesventilen efter den radiators värmeavgivning som ventilen sitter på.

Radiatortermostaterna skall/bör öppnas till max. Är det konstant för hög temp i rummet kan flödet begränsas med flödesventilen.

Är det så att samtliga radiatorer har för lågt flöde, bör du anlita en kompetent VVS:are.
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 31 maj 2009, 12:33:27 »

Termostater funkar bra tillsammans med el- olje- pellets- och vedpannor, men inte med värmepumpar som jobbar med flytande kondensering.

Rummen bör bli varmare så du får justera värmen med kurva och fininställningen.

Man bör också justera flödena på respektive slinga med justerskruvarna, börja med att ha de längsta slingorna ostrypta och stryp lite på mellanlånga och mest på de korta. Sen när det är kallare ute så kan du justera så du får en jämn värme mellan rummen, stryp där det är varmt och öppna där det är kallt.

Termostaterna..... Isamanband med att vår först värmepump installerades (av en välkänd rörfirma) gjorde rörmokarna INGENTING på lägenheternas element (Termostater & injusteringsventiler) vid driftsättningen fungerade aldrig Värmepumpen och någon på rörfirman fick då efter många om och men(med NIBE-supporten?) veta att alla elementens injusteringsventiler måste öppnas till max (var injusterat enligt lågflödesmetoden tidigare) Detta gjordes av mig och efteråt funkade VP.
Så här i efterhand kan man reflektera över att rörfirman tydligen hade mycket bristfällig kunskap om VP installationer/konventering i bostäder . Själv hade jag vid denna tiden INGEN kunskap alls om VP drift ,nu vet man mycket mer ,inte minst tack vare detta forum.

Verka vara väldigt dålig kunskap fortfarande bland rörfirmorna om VP installation på ett driftmässigt riktigt sätt och speciellt uppföljningen av sina installerade anläggningar är ju bedrövlig.
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 29 maj 2009, 22:12:23 »

Ok Carl N, då förstår jag bättre hur det funkar.
Jag får väl sätta ut min trådlösa styrenhet med termostater och motorer på blocket då, där rök en slant i onödan.
Men å andra sidan så har man ju lärt sig en hel del tack vare er  Thumbsup .
Jag har faktiskt satt ner kurvan igår till 3 samt -3 i kurvlutningen, resultatet är 28.7 ºC i poolen och varmt även här inne ( kanske till och med för varmt  ::) ).
Tack för all hjälp  Thumbsup
Stefan  *vinkar*
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 maj 2009, 09:11:51 »

Jag kan ju ta bort alla om det är så, men varför säljer man då termostater om det inte behövs några?
Om man då tar bort alla termostater, blir då rummen varmare eller kallare?
Flödet blir ju då max, ska man då strypa flödet på injusterinsskruvarna istället?
/Stefan

Termostater funkar bra tillsammans med el- olje- pellets- och vedpannor, men inte med värmepumpar som jobbar med flytande kondensering.

Rummen bör bli varmare så du får justera värmen med kurva och fininställningen.

Man bör också justera flödena på respektive slinga med justerskruvarna, börja med att ha de längsta slingorna ostrypta och stryp lite på mellanlånga och mest på de korta. Sen när det är kallare ute så kan du justera så du får en jämn värme mellan rummen, stryp där det är varmt och öppna där det är kallt.
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 28 maj 2009, 19:52:44 »

Jag kan ju ta bort alla om det är så, men varför säljer man då termostater om det inte behövs några?
Om man då tar bort alla termostater, blir då rummen varmare eller kallare?
Flödet blir ju då max, ska man då strypa flödet på injusterinsskruvarna istället?
/Stefan
Skrivet av: Gadget
« skrivet: 28 maj 2009, 18:20:51 »

Hejsan!

Kör Själv en Nibe 1230-8 med pool11 polstyrning för pooluppvärmning genom en
fullflödes värmeväxlare.

Hade tills i förgår problem med att HP larm löste ut vid försök att
aktivera den nya poolluppvärmning och poolen.

Visade sig efter mycket om och men att det satt en slags strypventil som var helt strypt
detta gjorde att "ibland"  när poolladningen startat så fick jag HP larm.
Efter att ha öppnat denna ventil så löste detta sig.

Noterade dock att det i Nibes principschema speciellt står noterat att man skall stypa ner slingan till värmeväxlaren så att man har ca 10-15 grader skillnad mellan tillop och returen vid drift.

Min egen reflektion (trot om du vill) är att om man inte gör detta finns det risk att du och speciellt i ditt fall med bra flöde och dubbla värmeväxlare får en för hör returtemperatur till Värmepumpen vilket gör att du får larm!?.

Detta är väldigt lätt att testa även om du inte har någon stryp ventil så kan du prova
att stänga lite på denna slingas avstängingsventil och på så sätt
stryppa flödet en aning vilket borde leda till att returen blir svalare, börja med 50% öppning
och se om detta gör någon skillnad.

Mät gärna tilllopp och retur till värmeväxklaren från vp med termometer, det finns billiga enkla anläggningstermometrar som spänns fast emot röret med en enkel fjäder.

Lycka till
Gadget

 Sc:,h
 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 maj 2009, 10:56:33 »

Ta bort termostaterna på så många slingor som möjligt. En sån där bypass ställer också till det för VP:n eftersom framledningsvattnet då går oavkylt direkt tillbaka till VP:ns inlopp. Den stannar iofs då på hög retur istället då termostaterna stänger men det kan bli många start/stopp på VP:n då.
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 28 maj 2009, 06:08:42 »

HP larm inatt igen, men det var så som Carl N beskrev att om alla termostater stänger blir det just hp larm.
Det var det som hände inatt, hörde att svagt "mullrande" från fördelaren och gick upp för att kolla läget.
Alla var stängda och helt plötsligt slutade oljudet, ok tänkte jag och gick och kollade pannan.
Hp larm igen.
Så vad göra?
Bypass mellan flöde och retur som jag sett många har, eller ta bort termostater på några slingor och låta vattnet flöda igenom hela tiden, vad rekommenderar ni?
Ett dopp kan det ju absolut vara värt för all information och hjälp jag har fått här  Thumbsup  8)  *vinkar*

/Stefan
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 27 maj 2009, 22:12:02 »

I den menyn på 2020 står det:50  (Tystnad) ..............

Fabriksinställningen är 48 gr C  ,50 är inte fel har det själv på några av pumparna ,tror dock man kan testa och sänka någon grad OM HP larmen består.

Cool Bassäng !!  känner för att hoppa i  studs

Tystnad/  *vinkar*
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 27 maj 2009, 21:55:58 »

Värmesystemet fungerar nu och inte ett enda HP larm idag  *roflmao*  :D , måste vara för att jag sänkte kurvan.
Poolfunktionen har varit igång hela dagen och tuffar på för fullt.
Detta forum är fantastiskt  Thumbsup.
 *vinkar* Stefan
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 27 maj 2009, 20:53:52 »

Och så sista bilden
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 27 maj 2009, 20:53:06 »

Och en till bild
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 27 maj 2009, 20:52:15 »

I den menyn på 2020 står det:50  (Tystnad)

Mitt hus är helt Nybyggt (har byggt det själv, är ju byggare  ;) ) och välisolerat med 195 mm i väggarna + 50 mm cellplast på utsidan, Snedtak öppet till nock 320 mm (kök).
Huset är i sutteräng i 3 plan ca 300 m2 boyta.
Nedre plan är idag uppvärmt med elektrisk golvvärme ( huvuddunk ) , men ska ändras till hösten till vattenburen golvvärme.
Ovanvåning 3 plan endast ett badrum med en elslinga i golvet, ingen värme i övrigt.
Täljstenskammin på 700 kg används på vintern (  Thumbsup ).
Bifogar lite bilder så kan man ju göra en bättre föreställning hur det ser ut  :).

/Stefan  *vinkar*
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 maj 2009, 19:50:58 »

Vår instruktionsbok måste vara ett fall för tryckfels Nisse.

Tittar man på kurvorna i Sverige så minskar kurvan ju längre Norr ut man kommer i vårt avlånga land.

Tex i Kiruna så står det: 8 (4)
I Malmö står det: 11 (5)

Vad jag kan förstå av detta så är det helt uppåt väggarna, för visst är det väl så att bor man mer norr ut så vill man väl få ut mer värme  :-\  Sc:,h


Husen norrut är generellt bättre isolerade eller har åtminstone större radiatoreffekt och kräver därmed lägre framledning vid en en given temperatur än sydligare hus så instruktionsboken har rätt.
Men det är ju som sagt individuellt för varje hus vad som är rätt. 
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 27 maj 2009, 19:17:19 »

................(text).............Max värde på returtemperaturen från värmepumpen kan jag inte hitta någonstans i menyn, var ska jag leta?

Mvh Stefan  *vinkar*

I meny A2 i Fighter 2020´s display.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 maj 2009, 18:58:44 »

Vad jag kan förstå av detta så är det helt uppåt väggarna, för visst är det väl så att bor man mer norr ut så vill man väl få ut mer värme  :-\  Sc:,h

Värmekurvans lutning säger inget om den effekt som tillförs huset.

Husets placering i landet säger inget om hur stora värmeförlusterna är.
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 27 maj 2009, 18:36:19 »

Vår instruktionsbok måste vara ett fall för tryckfels Nisse.

Tittar man på kurvorna i Sverige så minskar kurvan ju längre Norr ut man kommer i vårt avlånga land.

Tex i Kiruna så står det: 8 (4)
I Malmö står det: 11 (5)

Vad jag kan förstå av detta så är det helt uppåt väggarna, för visst är det väl så att bor man mer norr ut så vill man väl få ut mer värme  :-\  Sc:,h

I instruktionsboken står det: Värde inom parentes avser golvvärme i betongbjälklag. Vid system installerat i träbjälklag kan man utgå från siffran före parentes ( i mitt fall 11) och sedan minska detta med två enheter (dvs 9 för min del) förskjutningen ska ställas på -1.

Är jag ute och "cyklar" eller  Sc:,h  huvuddunk  :'(  fiR:

Max värde på returtemperaturen från värmepumpen kan jag inte hitta någonstans i menyn, var ska jag leta?

Mvh Stefan  *vinkar*

Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 27 maj 2009, 16:46:51 »

Angående dina "värden" :

När det gäller dem översta till varmvattenproduktionen ser dem helt okej ut ,standard inställning ,har själv dessa.
Dem flesta av dina andra värden under "Värmepump"verkar vara "ögonblicksvärden" som varierar över tiden vid drift ,och nu är ju pumpen stoppad med.. så ja... där vet jag faktiskt inget om vad som är "rätt" värden.

Max temp framledn = 55 = Har man golvärme får temperaturen aldrig överstiga 55 gr.

Vad har du för värde inställt på "Max returtemperatur" från värme pumpen ?
Detta är visst ett viktigt värde vad jag förstått ,är det för högt inställt kan man få HP larm
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 27 maj 2009, 12:28:21 »

Tack Carl N, att man inte visste det i vintras  Sc:,h  huvuddunk
Tyckte väl att elräkningen var så låg som jag hade hoppats på.
Tycker du annars att värdena ser bra ut som det är enligt min specifikation?
Tack
/Stefan
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 maj 2009, 08:44:06 »

Ja jag har trådlösa termostater i varje rum, ska man inte ha det??  Sc:,h
Jasså då har jag kanske för hög kurva, men enligt manualen står det faktiskt att jag ska ha den så.
Tycker du att jag ska sänka kurvan samt ta bort mina termostater som sitter på fördelaren så att dom har fullt flöde?
Men då har man ju ingen nytta av termostaterna som jag har köpt dyrt  :'( , eller?
Ok Tystnad, jag ska ringa NIBE imorgon så hoppas jag att dom kan skicka ut någon servicekille och hjälpa mig, tror dom heter SINTAB.
/Stefan


I manualen finns rekommendationer för kurvor, siffrorna inom parentes gäller för golvvärme, kurva 4-6 alltså. Sen är detta bara utgångsvärden, man måste själv justera in kurvan utifrån husets förutsättningar. Kör man för hög kurva och samtliga termostater stänger blir det HP-larm. Dessutom är det oekonomiskt att ha för hög kurva COP (verkningsgraden) ökar ju lägre framledningstemperaturen är, så en lägre kurva ger större besparing.

Du kan ha termostaterna aktiva i enstaka rum om du vill ha lite kallare där, typ sovrummen.
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 27 maj 2009, 05:54:17 »

Hej,
Har ändrat lite sedan igår med kurvlutning, tänkte ge er mer info vad den är inställd på:

Expansionskärls tryck = 1.0 bar
Cirkulationspumps hastighet = 2  ( 1 , 2 , 3 )
Vår/Höst är det inställt på pannan.
Varmvattentemp  = 47.5 grader C
Starttemp VV = 45 grader C
Stopp temp VV = 50 grader C
Intervall per XVV = 0 dygn
Nästa XVV höjning = ----------
Drifttid VV  = 174 h

Framledn temp = 26.1 ( 21.0) ºC
Kurvlutning = 4
Förskjuten värmekurva = -3
Min temp framledn = 15 ºC
Max temp framledn = 55 ºC
Kompensering yttre = 0
Egen värmekurva = inget
Returtemp = 25.7  ºC
Grad min = 100

Utetemp = 12.3 ºC
Utetemp medel = 15.1 ºC

Värmepump
Driftstatus = Normal
Värmepumpstillstånd = Stoppad
Tid till start = 0
Antal starter = 5271
Drifttid kompressor = 1096 h
Utelufttemperatur = 13.6 ºC
Förångartemperatur = 15.4 ºC
Suggastemperatur = 24.7 ºC
Vätskeledningstemperatur = 24.1 ºC
Hetgastemperatur = 36.7 ºC
Returtemperatur = 32.6 ºC
Diff fram/retur = 8.8 ºC
Aktivera avfrostning = Nej

Hoppas att detta kanske kan hjälpa er som är lite mer hemma på detta än vad jag är  Sc:,h
Är det något jag har missat som är väsentligt att veta?
poolfunktionen är avstängd.

Allt har fungerat sedan igårkväll utan några larm fram till nu på morgonen iaf (kl: 05.53)

Mvh Stefan  *vinkar*


Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 26 maj 2009, 21:43:23 »

Jag har haft den slingan som är till badrummet öppen hela tiden, dvs jag tog bort termostaten på denna slinga och öppnade den fullt.
På min fördelare sitter det ingen bypass koppling mellan tillopp & retur och dom på LK sa att detta skulle fungera på samma sätt, dvs ha denna slinga utan termostat.
Iaf så monterade jag tillbaka denna styrning igår och då har vi helt plötsligt fått en mer behaglig temperatur på ALLA golv, badrumsgolvet är tex varmare nu än innan utan termostat.
Personligen är jag också inne på det du skriver Tystnad att det skulle kunna vara fel på givarna på utedelen eftersom att detta har varit felet för många tydligen (?).
Dom på NIBE har bara sagt till oss att: det är bara till att lufta, det kan ta lång tid innan all luft är borta.
Detta har vi hållit på med i snart 1 år och vi börjar bli  fiR:  huvuddunk  knUp  trötta på detta nu.
NU vill vi få rätsida på detta problem, man blir ju helt tokig på det.
Tack för all support på detta forum  Thumbsup  *vinkar*
Jag fick skickat en hel bunt med givare från Nibe eftersom att min poolstyrning visade -10 ºC i pooltemperatur, är det kanske samma givare till utedelen för man har ju några kvar?
Isf kan man kanske byta dom själv, man har ju inte tummen mitt i handen iaf  ;)
/Stefan
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 26 maj 2009, 21:24:32 »

Ja jag har trådlösa termostater i varje rum, ska man inte ha det??  Sc:,h
Jasså då har jag kanske för hög kurva, men enligt manualen står det faktiskt att jag ska ha den så.
Tycker du att jag ska sänka kurvan samt ta bort mina termostater som sitter på fördelaren så att dom har fullt flöde?Men då har man ju ingen nytta av termostaterna som jag har köpt dyrt  :'( , eller?
Ok Tystnad, jag ska ringa NIBE imorgon så hoppas jag att dom kan skicka ut någon servicekille och hjälpa mig, tror dom heter SINTAB.
/Stefan


Ja det här med termostaterna har det varit mycket snack om där jag jobbar, chef teknikern hävdade bestämt (då vi hade som mest problem med HP larm)att termostater på elementen som stänger vid 21-22 Gr rumstemperatur gör att flödet stoppar upp....
Vi gjorde ett test i ett hus med 4 lgh där vi tog väck samtliga termostater på elementen utom i sovrummen.

HP larms problemet upphörde dock inte alls ,utan det var först efter servicekillen flyttade värmepumpens givare 1,5m ut på rören som problemet försvann (till stor del )
Har återmonterat samtliga termostater efter detta utan att något hände.
Så JAG tror inverkan är marginell eller obefintlig med bortplockade termostater och fullt flöde.

men visst du kan ju testa och plocka bort dem ett tag och se vad som händer....
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 26 maj 2009, 20:51:58 »

Ja jag har trådlösa termostater i varje rum, ska man inte ha det??  Sc:,h
Jasså då har jag kanske för hög kurva, men enligt manualen står det faktiskt att jag ska ha den så.
Tycker du att jag ska sänka kurvan samt ta bort mina termostater som sitter på fördelaren så att dom har fullt flöde?
Men då har man ju ingen nytta av termostaterna som jag har köpt dyrt  :'( , eller?
Ok Tystnad, jag ska ringa NIBE imorgon så hoppas jag att dom kan skicka ut någon servicekille och hjälpa mig, tror dom heter SINTAB.
/Stefan
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 26 maj 2009, 20:50:40 »

Ja där ser man filtrer igensatt ! ja då är en källa till fel undanröjd.

En sak till vill jag tipsa om:
Har någon service kille någonsin bytt temperaturgivarna på fram och returledningen från Värmepumpen?
Dessa har nämligen fabriksfel ,på dem värmepumpar jag har "ansvar" för har vi fått byta givare på SAMTLIGA värmepumpar ,enligt service killen så har den tidigare versionens givare problem att fukt skadar dem ,vi hade massivt med HP larm pga detta ,så är dem inte utbytta kan det mycket möjligen vara dessa.

Vår servcekille flyttade också givarna så dem sitter ca 1,5 meter ut på rören från värmepumpen ,innan satt dem inne i värmepumpen men då är risken att dem når den kritiska gränsen snabbt och då blir det HP larm ,sitter dem en bit ut är rören "kallare" och temperaturen mera stabil (enligt service killen)

Ja HP larm är inte lätt att komma tillrätta med ,har fortfarande  problem med detta ibland ,fast inte hela tiden.
Att sänka kurvan har jag provat ,resultat = En massa gnäll från hyresgästerna ,kallt i lgh!   ::)    så den vägen gick inte.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 maj 2009, 20:26:48 »

Oj det var en hög kurva, normalt brukar man klara sig med kurva på 4-6 till golvvärme. Har du termostaterna aktiva till golvvärmen så är det troligen dessa som orsakar HP-larmet. Öppna termostaterna helt och ställ ner kurvan tills det blir lagom varmt inne.
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 26 maj 2009, 20:09:40 »

Kan man få HP-larm om man har för hög "kurva" inställd?
Vi har golvvärme i träbjälklag på kurva 9, och ratten på -1.
Mvh Stefan
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 26 maj 2009, 06:28:27 »

HP Larm nu i morse igen, men det kanske kan vara att det har varit luft i systemet.
Det är luftat nu och hoppas på att den fungerar när jag kommer hem.
Tycker att golven känns varmare nu, inbilning???  Sc:,h
/Stefan
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 25 maj 2009, 22:27:22 »

Nu går den upp och värmer på "B" på värmepumpen, det har den inte gjort tidigare vad jag kan minnas iaf.
Detta är väl den högre graden av effektivitet på värmepumpen vad jag kan förstå,eller?
Kan detta ha med att filtret nu är rengjort?
Har nu kopplat in poolen igen och hoppas på att allting nu fungerar.
/Stefan
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 25 maj 2009, 20:21:10 »

Har rengjort filtret nu, kan säga att det var "duktigt" igensatt (tack Tystnad).
Konstigt att inte dom på NIBE har gett mig detta tips  Sc:,h , håller nu tummarna på att detta har varit problemet.
Tack för alla tips hittills och tack för att detta forum finns  Thumbsup  *vinkar*
/Stefan
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 25 maj 2009, 20:05:47 »

Det KAN vara filtret ,är detta igensatt minskar flödet genom växlaren ,prova och rengör det ,är enkelt stäng av pumparna ,stänga alla ventiler vid filtret skruva loss det och rengör nätinsatsen i vatten.
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 25 maj 2009, 19:42:14 »

Nä jag har inte rengjort filtret vid värmepumpen, kan det vara det som spökar kanske?  Sc:,h
Kom hem idag och har haft poolstyrningen avstängd, men ändå hade jag ett HP-larm.
Pricken, vad menar du med "logger"? , är det värdena du vill ha? isf vilka är du intresserad av att få?
Mvh Stefan
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 25 maj 2009, 19:24:39 »

Har du rengjort filtret som sitter vid laddpumpen?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 maj 2009, 09:23:22 »

För lågt poolvattenflöde? det kan det ju inte vara då jag ser på manometern på filtret inte går upp något när jag kör det genom växlarna.
Det var det som var problemet innan när jag bara hade 1 st växlare, då flög manometern upp i närheten av det röda.
Därför har jag 2 st nu istället och flödet är i princip detsamma som om jag kör det via bypass.
Jag har kopplat det så att poolvattnet och pannvattnet korsar varandra, om det sedan går in i den första eller andra växlaren först tror jag kan kvitta.
Eller  Sc:,h
/Stefan

Genom pumpen är kanske poolvattenflödet OK, men delas det upp på 2 slingor blir flödet i varje slinga hälften av flödet genom pumpen. Sen kanske det räcker, det beror på poolpumpens kapacitet
Du har väl bypassen helt stängd annars blir ju flödet genom växlarna ännnu sämre?

Menar du med att flödena korsar att du kör motströms vämeväxling?
Koppla om annars.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 25 maj 2009, 08:52:31 »

Läge för en logger, då är det mycket lättare att analysera problem
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 25 maj 2009, 06:37:29 »

Hej,
Golvvärmen är rätt har jag konstaterat nu i morse, varför returledningen igår var varmare än tilloppet måste ha varit att av en annan anledning.
Systemet har fungerat hela natten UTAN HP-larm eller kort drifttids larm.
Med andra ord ligger felet i att precis som Carl säger att mina växlare inte kan "göra sig av med värmen" tillräckligt mycket.
Men går detta inte att justera på något sätt? jag har ju lagt ner en hel del arbete på inkopplingen av växlarna.
Eller är det bara att skaffa en fullflödes växlare avsedd för pool????  :'(

/Stefan
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 24 maj 2009, 22:19:31 »

För lågt poolvattenflöde? det kan det ju inte vara då jag ser på manometern på filtret inte går upp något när jag kör det genom växlarna.
Det var det som var problemet innan när jag bara hade 1 st växlare, då flög manometern upp i närheten av det röda.
Därför har jag 2 st nu istället och flödet är i princip detsamma som om jag kör det via bypass.
Jag har kopplat det så att poolvattnet och pannvattnet korsar varandra, om det sedan går in i den första eller andra växlaren först tror jag kan kvitta.
Eller  Sc:,h
/Stefan
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 maj 2009, 21:48:44 »

Det blir kanske för lågt poolvattenflöde då de är parallellkopplade?

Jag skulle testa att koppla växlarna motströms, dvs att poolvattnet går in i nr 1 först och sen i nummer 2, och tvärtom för pannvattnet, nr 2 först och nr 1 sen.
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 24 maj 2009, 21:24:57 »

Jag kör fullt flöde från poolpumpen, dvs allt vatten passerar växlarna.
Men jag har en bypasskoppling, ska jag släppa lite vatten förbi växlarna (men det blir väl sämre, eller?)
Det handlar väl om att vattnet ska kylas av så mycket som möjligt i växlarna?
Jag har provat med att köra på dom 3 olika hastigheterna på cirk pumpen, men med samma resultat, kort drifttid eller HP-larm.
Har jag för lite effekt iaf i mina växlare  Sc:,h
En lite fråga till:
Uppe på min fördelare till golvvärmen är returen varmare än tilloppet, jag kan till 99.9% svära att det är rätt kopplat då jag hade hjälp med detta av en god vän.
Men det är ju inte säkert för det  :-\  Sc:,h
Inte f_n verkar det logiskt för mig iaf att returen är varmare.
Jag har ju börjat "bena" i allt iom det andra strular och då upptäckte jag detta
/Stefan
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 24 maj 2009, 20:52:16 »

Jag har 2 st plattvärmeväxlare modell stora så jag tror att det ska vara ok (eller  Sc:,h )
Det fungerade ju innan och dom värmde poolen med ca 4 grader/dygn.
Jag har kopplat det så att vattnet från poolen har 2 vägar att gå så att motståndet inte blir för stort för poolpumpen, splittat in i varsin värmeväxlare för att sedan mötas igen efter växlarna.
Från pannan har jag gjort så att det vatten som går ut från den ena växlaren går in i den andra för att ytterliggare kylas av, dvs dom ligger i serie efter varandra.
Har jag tänkt helt fel eller?
Många pratar om delta (skillnaden mellan tillopp & retur), detta har jag inte kollat men det ska jag kanske göra  Sc:,h.
Vad ska det skilja från tillopp & retur? deltat
Nu har jag slagit ifrån poolstyrningen och nu verkar det att fungera, så något är det ju som inte stämmer med inställningarna eller något annat.
Tacksam för råd.
/Stefan

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 maj 2009, 18:47:45 »

Vad har du för värmeväxlare till poolen?
Kan den vara för klen?
Skrivet av: Stefan1
« skrivet: 24 maj 2009, 17:25:17 »

Hej,
Vi har kört hela vintern med vårt värmesystem, Nibe vvm 300 och fighter 2020 10kw.
I början hade vi en del HP-larm, men dessa försvann när vi luftade och åter luftade systemet.
Vi har även en pool som värms upp med samma system och en pool 20 styr det hela och växlar mellan poolen och husets värme/tappvarmvatten.
Vi har ett lågtempererat system dvs golvvärme överallt.
När vi satte igång poolens värmefunktion nu i år för första gången var vattnet i poolen endast 10 grader varmt och hela systemet fungerade klockrent utan några konstigheter.
Men nu när temperaturen har stigit och ligger någonstans på 25-26 grader i poolen har jag börjat få "kort drifttid" och HP larm igen.
Jag förstår att värmepumpen får för varmt vatten i retur efter att det varit och vänt i min värmeväxlare till poolen efter att ha läst en del om det (har jag fel?  Sc:,h )
Men hur ska jag ändra på det, det är det jag inte riktigt förstår.
Jag har provat att ändra kurvor,temperaturer och hastighet på cirk pump men det tycks inte hjälpa.
Hoppas på att ni kan hjälpa mig, jag håller på att bli knäpp på det  :'(.
Mvh Stefan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!