Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbolagsmutade BV leverantörer  (läst 38499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Elbolagsmutade BV leverantörer
« skrivet: 04 mars 2011, 00:38:22 »
Jag har fått offerter från ett antal bergvärmeinstallatörer i stockholmsområdet och kan bara konstatera att typ 70% är mutade av elbolagen!

Egentligen är siffran säkert högre. Men i mitt fall har ju jag själv sagt att jag inte vill ha en underdimensionerad anläggning. Hade jag inte aktivt bett om detta hade det kanske rört sig om 90% som kom in i underkant.

Allt detta sker mot bakgrund av mycket höga elpriser och indikationer på att det kanske inte blir bättre med tiden. Givet att elpriset är som högst, redan i dag och värre i framtiden (kanske), när den resterande 1/3 behövs så är det ett ganska underligt resonemang.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2011, 07:29:09 »
Det är antagligen inte mutor utan krass marknadsekonomi.
De flesta kunder vill inte köpa en dyr anläggning utan nappar på den billigaste offerten. Att sen driftskostnaderna blir dyrare är något man troligtvis inte är medveten om då.

En annan aspekt är att en bergvärmeanläggning som dimensioneras för elspets inte är så stort bekymmer för installatören. Däremot kan en överdimensionerad anläggning bli det.
En kompromiss för att få så många nöjda kunder som möjligt alltså.

På samma sätt är det i mångt och mycket för övriga byggbranchen t ex för bostadsrätter där de företag som bygger enbart ser till byggkostnaderna och inte till driftskostnaderna.


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2011, 07:39:03 »
Jag gjorde en egen liten kalkyl mellan Nibe 10,ivt 11 och termia 10 & 12.
Även med mera tillskott var Nibe 2 efter IVT tack vara att Nibe (säger sig) bättre COP.
det skiljde inte ens en 1000 lapp per år mellan Thermia 10 -> ivt, med ett elpris på 2kr/Kwh !
så efter den uträkningen ( om den stämmer) är jag inte lika rädd för eltillskott timmar.
täckningsgraden låg från 65-85% när jag räknade.
 
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2011, 20:30:51 »
Det finns dock andra skäl till att inte underdimensionera, dessa tänkte jag på då jag köpte:
om några år vill jag nog ha en pool
barnen blir äldre och börjar då dusha mer
jag kanse även vill värma ett föråd i framtiden
elpriset kan fortsätta upp då priset på bränsle stiger (kolbaserat och uran)
Ut effekten kan sjunka då anläggningen blir sliten och värmeöverförande ytor belagda med kalk och oxid
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2011, 22:48:01 »
Håller med föregående.

Det är så himla mycket kronor och ören och att du bara behöver borra grunt och det blir billigt som gäller. FLM here we go!

Vattenfall har förövrigt höjt sin anslutnigsavgift till 1-199 meter från "station" till 28 papp. Är det över 200 m + är det vad var det det sa 68 kakor som skulle upp på bordet.... vid nybygge...

Men till ämnet... kan du inte lägga ut lite offerter här, Vad ingår och av vem. Räcker med "leverantörern" du behöer ju inte paka ut enskilda företagare.

Vänta nu ni som har funderingar på F750 nu när 2 maj är kommen. När BBR17 (?) träder i kraft och n måste hålla 45kWh/m2 och Ni ska bygga en liten enplanare på 110 m2. Då får NI duscha och borsta tänderna på jobbet. Badkar och sådant går bort redan nu.

Jag tror att F750 och andra FLVP kommer att vara historia inom ett tag eftersom de drar för mycket el. Höj elpriset till ett par 3 kr och se vad sm händer. Vad lönar sig... BERGVÄRME! 

Sedan har man ju satt ett max installerad effekt på IVT's X serie så om man vill vara miljövän och inte köpa el från elbolagen så får man inte det... (BBR16 igen) man ska ha en VP som stoppar och startar och helst är underdimentionerad och drar en massa EL.

Det värsta är om man skulle köpa en Nibe F1245 på säg 6kW och sedan "lämna tillbaka den" efter ett år och BBR 16 är klart och stämplat. in med en 30 lök dyrare f1250 så kan man inte sälja huset eftersom det då vid försäljningen inte klarar BBR16.

Allt du har installerat som överskrider den max effekt huset får ha måste "avinstalleras" ett år innan du ska sälja huset.

Med BBR 17 blir det ännu värre.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2011, 22:51:43 »
Ta ex på Nibes F1245 6kW och 8 kW. det skiljer 2000 kr mellan dem. Du ska väl ändå ha Nibes UKV för lämnare "gång".

http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/UKV/

Varför ta den lilla när det skiljer 2000kr?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2011, 09:02:57 »
Jag har fått offerter från ett antal bergvärmeinstallatörer i stockholmsområdet och kan bara konstatera att typ 70% är mutade av elbolagen!

Egentligen är siffran säkert högre. Men i mitt fall har ju jag själv sagt att jag inte vill ha en underdimensionerad anläggning. Hade jag inte aktivt bett om detta hade det kanske rört sig om 90% som kom in i underkant.

Allt detta sker mot bakgrund av mycket höga elpriser och indikationer på att det kanske inte blir bättre med tiden. Givet att elpriset är som högst, redan i dag och värre i framtiden (kanske), när den resterande 1/3 behövs så är det ett ganska underligt resonemang.



Finns nog lite olika uppfattningar om vad som är underdimensionerat effekttäckning runt 70 % räknas nog som ganska normalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2011, 12:45:40 »
70% då ska man alltså "ge" 30% till elbolaget... varje år. Räkna på 10-20 år. Vad blir det för summa?

Varför ska jag ge 30% när jag kan köpa dyrare utrustning och borra djupare för de 30% tex IVT X line eller Nibes F1250?

Omfattas man inte av BBR16 så förstår jag inte varför en värmepumpsleverantör inte vill leverera.

TS kanske har helt rätt. Det kan väl inte bli mer "miljö" om man slipper ta en massa extra energi när det är kallt ute...

TS Vi saknar fortfarande offerterna. 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2011, 14:16:47 »
Offerterna låg kring 140-150 meter borra och 8kw panna för ett hus med som mest 30mwh i behov.
mellan 150-170k i kostnad inkl moms exkl rot

Av "standardofferterna" utmärkte sig IVT x11 som hade djupare hÃ¥l och högre effekttäckningsgrad. 

Sen fanns det 2st offerter där man helt och hållet lyssnade till mina önskemål och tog fram riktiga offerter och förde en konstruktiv dialog och tittade på vilka unika lösningar som behövs för att tillgodose behoven i just mitt hus.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2011, 14:53:34 »
70% då ska man alltså "ge" 30% till elbolaget... varje år. Räkna på 10-20 år. Vad blir det för summa?

Varför ska jag ge 30% när jag kan köpa dyrare utrustning och borra djupare för de 30% tex IVT X line eller Nibes F1250?

Omfattas man inte av BBR16 så förstår jag inte varför en värmepumpsleverantör inte vill leverera.

TS kanske har helt rätt. Det kan väl inte bli mer "miljö" om man slipper ta en massa extra energi när det är kallt ute...

TS Vi saknar fortfarande offerterna. 

Med 70% effekttäckning ger man 30% till elbolaget vid dut hur många dagar är det på ett år Sc:,h blir inte mer än några hundra kw i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2011, 19:34:49 »
smurfen72  hur har de tvÃ¥ senaste vintrarna varit hos dig?  :)

Nej, allvarligt talat det är ju ändå pengar vi talar om.

Hur mycket har det gått över de "70%" de två senaste vintrarna jämfört när det var lite mildare? Hur mycket extra har det kostat när det (hör och häpna) blev kallt i Sverige på vintern... då man vill ha värmen?

Hur många kronor blev det som du skulle ha kunnat lägga på mer än 70%?

Jag vill inte vara otrevlig utan bara få en bäring på hur offerterna motsvarar verkligheten som tråden handlar om.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2011, 19:36:51 »
Här mÃ¥ste man försvara installatörerna lite.  Inte sÃ¥ mÃ¥nga som vill lägga 20-30K extra för att fÃ¥ 100%täckning
och då får dem mindre jobb.
Allt hänger ihop *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2011, 20:09:56 »
smurfen72  hur har de tvÃ¥ senaste vintrarna varit hos dig?  :)

Nej, allvarligt talat det är ju ändå pengar vi talar om.

Hur mycket har det gått över de "70%" de två senaste vintrarna jämfört när det var lite mildare? Hur mycket extra har det kostat när det (hör och häpna) blev kallt i Sverige på vintern... då man vill ha värmen?

Hur många kronor blev det som du skulle ha kunnat lägga på mer än 70%?

Jag vill inte vara otrevlig utan bara få en bäring på hur offerterna motsvarar verkligheten som tråden handlar om.

Den här vintern har varit kall -27.5 som kallast förra vintern hade vi inte kallare än -20 vilket är normalt. Dut ska vara -22 och jag har mer än 70% effekttäckning och en vedbod full med ved om det skulle bli riktigt kallt *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2011, 21:37:24 »
smurfen72

Då har du alltså räknat på att inte ha 100% täckning med bara BV utan lägre % och sen stödelda med ved. = lägre installationskostnad

OM du inte hade eldat med ved. Vad har du då för täckningsgrad 80%?

Hur mycket spar du på att elda. Det är det jag vill komma åt. Hur många kr snuvar du elbolagen på och vid vilken -temp kickar elen in?

Vart du rekomenderad att inte ha 100% eller var det något du valde själv?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elbolagsmutade BV leverantörer
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2011, 21:51:18 »
smurfen72

Då har du alltså räknat på att inte ha 100% täckning med bara BV utan lägre % och sen stödelda med ved. = lägre installationskostnad

OM du inte hade eldat med ved. Vad har du då för täckningsgrad 80%?

Hur mycket spar du på att elda. Det är det jag vill komma åt. Hur många kr snuvar du elbolagen på och vid vilken -temp kickar elen in?

Vart du rekomenderad att inte ha 100% eller var det något du valde själv?

Klarar värmen till ca -18 19 grader sen blir det spets om kylan håller i sig men nån timme med -22 ska inte vara några problem. Stöd eldar inte jag eldar när jag har tid och lust. Installerade och dimensionerade min anläggning själv med hjälp av forumet och nibe. Tycker effekten räcker bra får jag 100 kw i spets vad gör det tycker det verkade onödigt stort med 10 kw vp är faktiskt riktigt nöjd *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!