Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med varmvatten & radiatorer. Nibe Fighter 1130-12, brf med 5 lägenheter  (läst 5545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Robert87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ser det ut på läge 1 om man stänger bypassen som slukar 0,03 l/s?

Frågade du mig så har jag ingen aning. Vet varken var bypassen sitter, hur man stänger av den och inte säker på om du menar läge 1 på den nedre cirkulationspumpen/värmebärarpumpen eller på något annat.

Bilden på pumpen som jag bifogade tidigare är inte den främre utan det är den som sitter något längre in. Jag bifogar nu en bild på värmebärarpumpen som sitter lättåtkomlig, där kan man se ännu mer ärgat rör och det finns en del andra kranar osv som rostat/ärgat pga kondens. Något som ser allvarligt ut på den främre pumpen är att det enligt mig ser ut som ett brännmärke & frågan är då om det behöver kollas upp.

Jag tolkar också flödesschemat som att det är radiatorerna på varje våning och inte endast för de radiatorer på våning 0. Sen hur det faktiskt är kopplat så ser det ut som att det fördelas på två utgående rör från värmerummet, varav det ena går till 2 av lägenheterna som ligger över/under varandra och sedan det andra till de 3 andra lägenheterna som ligger över/under varandra. Vilket känns logiskt. Hur kan man ta reda på hur rören är kopplade därefter? Vore ju inte optimalt om en lägenhet väljer att stänga en termostat och det då påverkar de andra lägenheterna.

DeltaT, är det samma som kurvlutning eller är det skillnaden mellan VV-starttemp och VV-stopptemp? Kurvlutningen är satt till 10 och VV-starttemp är 48 & VV-stopptemp är 54, dvs en skillnad på 6 grader.

Jag kontrollerade ingående & utgående rör på Nibe ER 56 efter att ha låtit varmvatten vara på ett tag i min lägenhet och utgående upplever jag är varmare än ingående.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Lustigt det ser nästan ut som att värmebärarpumpen kunde varit en köldbärarpump. Kanske kondensvattnet frÃ¥n köldbäraren hittat nÃ¥gon väg att rinna utmed värmeröret Sc:,h  SvÃ¥rt att se pÃ¥ bilden om det är en brännskada pÃ¥ pumpen. Men misstänker man fel pÃ¥ den är det bäst att den undersöks av servicetekniker och kanske byts ut.

Lägenheterna har antingen 1-rörssystem eller 2-rörssystem till radiatorerna. Om det är 1-rörs går alltid ca 2/3 av värmevattnet direkt vidare i kopplet till nästa radiator så det blir aldrig tvärstopp om någon termostat stänger. 1-rörssystem brukar ha en röd markering och 2-rörs en blå markering.

DeltaT är temperaturdifferensen, t.ex. mellan inkommande och utgående köldbärare till borrhålet eller värme framledning och värme returledning.

DÃ¥ verkar spetsberedaren fungera som den ska tummenupp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Robert87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svårt att se på bilden om det är en brännskada på pumpen. Men misstänker man fel på den är det bäst att den undersöks av servicetekniker och kanske byts ut.

Lägenheterna har antingen 1-rörssystem eller 2-rörssystem till radiatorerna. Om det är 1-rörs går alltid ca 2/3 av värmevattnet direkt vidare i kopplet till nästa radiator så det blir aldrig tvärstopp om någon termostat stänger. 1-rörssystem brukar ha en röd markering och 2-rörs en blå markering.

DeltaT är temperaturdifferensen, t.ex. mellan inkommande och utgående köldbärare till borrhålet eller värme framledning och värme returledning.


Eftersom det inte verkar vara akut problem med cirkpumpen så tänker jag att jag avvaktar tills nästa gång teknikern är här.

Hittar tyvärr ingen röd eller blå märkning, varken i värmerummet eller uppe hos mig. Hittade dock en skiss över min lägenhet och de rör som leder in & ut ur min lägenhet. Bifogar bild.

Gällande deltaT som Lexus påpekade borde vara runt 8 grader, är det en inställning i själva Nibe Fighter som man ställer in?

Bifogar även en bild på hur mina termostater ser ut. Är det möjligt att montera av dem utan risk för läckage? Kan det vara värt att byta ut dem mot exempelvis digitala?
« Senast ändrad: 08 oktober 2020, 18:20:13 av Robert87 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja där ser man på ritningen att de dragit dubbla rör till varje radiator från fördelaren. Går åt fler meter rör men med slang kostar det nog inte så mycket och blir enklare utan kopplingar. Det är alltså 2-rörssystem.

DeltaT på 8°C för värmekretsen är en optimal temperaturdifferens där värmepumpen arbetar som mest effektivt. Ökar man farten på värmebärarpumpen så sjunker deltaT och omvänt sänker man farten så stiger deltaT.

Halvgamla MMA termostater. Termostathuset går bra att skruva bort så man kan inspektera ventilen under. Stiftet ska gå att trycka in med t.ex. sidan på ett verktyg och sedan fjädra ut igen. I moderna välisolerade hus så tjänar man inget direkt på digitala termostater. Tar lång tid att ändra innetemperaturen och det är ingen idé att lägga in scheman för olika temperaturer olika tider under dagen. Inte heller brukar man öppna fönstren och vädra när det finns mekanisk ventilation. Kanske bra om man alltid är bortrest mån-fre och vill ha 15°C inne då och sedan 21°C på fredag kväll igen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Gällande deltaT som Lexus påpekade borde vara runt 8 grader, är det en inställning i själva Nibe Fighter som man ställer in?


När värmepumpen värmer radiatorerna och har en diff mellan VB-f och VB-r på 8°, så är flödet anpassad till värmekretsen.

Diffen justerar du med cirkulationspumpen.

Utloggad Robert87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Halvgamla MMA termostater. Termostathuset går bra att skruva bort så man kan inspektera ventilen under. Stiftet ska gå att trycka in med t.ex. sidan på ett verktyg och sedan fjädra ut igen. I moderna välisolerade hus så tjänar man inget direkt på digitala termostater. Tar lång tid att ändra innetemperaturen och det är ingen idé att lägga in scheman för olika temperaturer olika tider under dagen. Inte heller brukar man öppna fönstren och vädra när det finns mekanisk ventilation. Kanske bra om man alltid är bortrest mån-fre och vill ha 15°C inne då och sedan 21°C på fredag kväll igen.

Då skippar jag tanken på digitala. Men jag har nämligen en av termostaterna som jag misstänker är lite dålig & skulle vilja skruva bort den och kolla ventilen. Men jag har inte hittat någon bra guide på hur man gör det, de flesta jag hittat handlar om hur man installerar en ny och då stänga ned systemet osv. Något tips på hur man går tillväga utan att riskera läckage?

Utloggad Robert87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När värmepumpen värmer radiatorerna och har en diff mellan VB-f och VB-r på 8°, så är flödet anpassad till värmekretsen.

Diffen justerar du med cirkulationspumpen.

Så jag måste lyckas pricka in när värmepumpen värmer radiatorerna och då kontrollera framledning & returtemp? Och jag ser att den värmer när "Värmesystemsymbol" visas?

Finns det någon risk med att ställa ned cirkulationspumpen tillfälligt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Termostathuset kan man ta av utan att det kommer värmevatten. Lossa den kromade muttern med polygrip eller stor skiftnyckel. Under ser man stiftet som ska gå att trycka in några [mm] och sedan fjädra ut igen.

Än så länge är värmebehovet ganska litet och det kan vara svårt att se temperaturerna vid rätt tillfälle då kompressorn arbetat ett tag. Tidigt på morgonen gissar jag är störst chans att läsa av temperaturerna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Så jag måste lyckas pricka in när värmepumpen värmer radiatorerna och då kontrollera framledning & returtemp?

Ja

Citera
Och jag ser att den värmer när "Värmesystemsymbol" visas?

Vet ej

Citera
Finns det någon risk med att ställa ned cirkulationspumpen tillfälligt?

Nej

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!