Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft värmepump för verkstadslokal med flera delar - frostfritt  (läst 1058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LarsD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej kunskapsbanken  tummenupp ,
jag håller på och hjälper min hustrus son att modernisera en verkstadslokal (äldre bilverkstadslokal). Lokalen har till för ett par år sedan använts som bilverkstad med dagligt användande men är numera tagen ur drift som aktiv verkstad. Dagens uppvärmning är vedpanna och oljepanna (diesel). I fortsättningen kommer verkstaden att användas oregelbundet men i en näringsverksamhet.

Oklart hur välisolerad lokalen är men taket är isolerat idag (gissar ca 25 cm) och väggarna är putsad lättbetong.
 
Det finns kommunalt vatten och avlopp i lokalen så den behöver hållas frostfri. Lämpligt om man kan hålla 10-15 grader kontinuerligt och det är helt OK att elda en brasa för att få en gynnsam arbetstemperatur när så behövs.

Lokalen är på totalt 200 m2 uppdelad på två utrymmen vardera 50 respektive 150 m2. Takhöd ca 3.50, dvs en total volym på ca 700 m3.
Båda lokaldelarna (avskilda från varandra har vatten och avlopp så båda behöver hållas uppvärmda.

Jag har sökt här och hittat nÃ¥gra uppgifter om att man behöver ca 30W/m3 vilket skulle ge ett totalbehov av ca  21 kW men är osäker pÃ¥ om detta är en korrekt dimensionering. Vidare sÃ¥ behövs väl minst 2 st inomhusdelar - en för vardera lokal men kan man anta att det är tillräckligt.

Vi avser att täta till lokalen men det finns 3 st verkstadsportar och de är givetvis inte helt täta.

Verkstaden finns i Nyköpingstrakten (Södermanland).

Hur ska vi tänka? Ska vi tänka vid dimensioneringen och vad ska vi specificera när vi begär in offerter?

/Lars

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Min erfarenhet av äldre bilverkstadslokal är enkelglas i fönster, portar och dörrar. Centimeterstora springor i portarna. Byggt 1928 tror jag det var. Fick sätta på en kraftig 9 kW el-fläkt när man skulle arbeta där. Två bilplatser plus diverse verkstadsmaskiner. Fanns några radiatorer som precis höll det frostfritt. Satsa på några luftluftvärmepumpar med hög värmeeffekt och inställbar temperatur för underhållsvärmen. Idag finns modeller med steglös inställning av temperaturen 10-30 grader. Storlekarna brukar räknas "25", "35", "40" och "50". Ni behöver minst "40" men förmodligen "50" och två stycken i den större lokalen tror jag. Nyköping har dimensionerande vinter-utetemperatur på -15,5 °C så det räcker med modeller som klarar -15 °C bra med god effekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad LarsD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ditt svar,
det stämmer säkert med dina tankar på energiläckage i portar och fönster...

Du föreslår 2 enheter i den större lokalen - menar du då också en i den mindre eller ska en av de 2 i den större lokalen ha 2 inneredelar, 1 i stora (150 m2) och 1 i lilla (50 m2)?

Två eller tre uteenheter torde påverka kostnaden avsevärt?

/Lars

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Med tumregeln blir värmebehovet 5,25 kW i den mindre lokalen och 15,75 i den större lokalen. Naturligtvis en uppskattning men kanske det enda man har att gå på? Multisplit-modellerna med flera innerdelar till en utedel brukar vara ganska dyra och då är det lika bra att välja två separata single-split. Finns t.ex. en Mitsubishi LN Hero 50 som klarar ge 6 kW värme vid -15 °C som jag tänker på. Finns andra märken också. Behövs två i den större lokalen om man inte kör på olja eller med ved. Räknar man halva effekten, 7,9 kW, för att hålla frostfritt räcker det tyvärr inte med en i den stora lokalen vid DVUT.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!