Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pelletskamin: Ni som kan räkna pÃ¥ saker, behöver lite rÃ¥d&rön  (läst 704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥kra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Go kväll folket :)

Jag ska försöka att förklara mej sÃ¥ gott jag kan.. Eftersom jag bor i det underbara elomrÃ¥de E4 sÃ¥ är snart elen dyrare än guld ungefär :( ..Jag har luft&vatten här hemma i huset, Det lär ju fortsätta med galna priser pÃ¥ elen en bra tid framöver, SÃ¥ jag har suttit o klurat pÃ¥ om man kan stödvärma  pÃ¥ nÃ¥got sätt när höst/vintern kommer..sÃ¥ jag tänkte dela upp mitt inlägg sÃ¥ kanske det blir lättare pÃ¥ er att svara :)

1: Jag tänkte först på att skaffa en mindre pelletskamin som icke är vattenmantlad, det är lättare och hålla en jämnare värme med en pelletskamin samt jag tänkte installera par värmeförflyttare med+ man kan dra ner tempen på luft&vatten pumpen, men nu så är pelletspriserna runt ~80 kr/16kg säck så börjar att tveka lite om det är lönsamt emot låta det vara som det är med enbart luft&vatten? Någon som är vass på att räkna på detta? jag ska erkänna att jag är rätt så kass på sådant här med att räkna ::).. vi ligger runt 13000 kwh/år här hemma

2: Nästa fundering som kanske är lite overkill, men frågar man inte så vet man inte, Om man skaffade en vattenmantlad pelletskamin och eventuellt en liten accumulator tank lätt förklarat, skulle det kunna gå att köra&koppla ihop detta med luft/vatten systemet? eller är detta en tanke att helt glömma med en gång? :)

Man måste försöka att hitta nån lösning på detta el-dilemma framöver när man "bränner" mera el än nu.. så jag skulle bli väldans tacksam för alla svar man kan.. ris som ros :)

Mvh/Henrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!