Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera om oljepanna till pellets.  (läst 1717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baronswe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konvertera om oljepanna till pellets.
« skrivet: 01 december 2021, 20:29:58 »
DÃ¥ gamla pannan typ Gustavsberg 1960 nÃ¥nting valde att säga upp sig sÃ¥ var det sensommar och hösten var pÃ¥ intÃ¥g. Fick tag pÃ¥ denna pärla en albin futura std frÃ¥n 1995 med kombinerad oljebrännare och elpatron (nÃ¥got som inte fanns i den gamla) hade  sedan den gamla pannan kört med en janfire flex a pelletsbrännare och varit ganska nöjd med den. Dock var mängden varmvatten som pannan kunde tillverka lÃ¥ngt ifrÃ¥n behovet vi har med stor familj pÃ¥ 8 personer sÃ¥ vi fick köra en beredare pÃ¥ sidan av för att täcka varmvattnet. Började med att mäta ut i orginalluckan för oljebrännaren och med lite modifikation sÃ¥ gick det att placera janfire plattan direkt mot orginalluckan med lite vinkelslip och borrning. Monterade brännaren och vi (elektrikern) kopplade in styrningen direkt frÃ¥n oljebrännarens styrning via pannans termostat. Den som undrar sÃ¥ kopplas alltsÃ¥ direktström pÃ¥ svart kabel (plint 11) och termostatstyrning pÃ¥ brun (plint 13) sen jord (jordskena) och nolla (plint 12). Pannan kör brännaren till 80 grader och dÃ¥ stannar förbränning och temperaturen klättrar ytterligare till 85 för att sen avta helt. Sen startar brännaren om igen nÃ¥nstans runt 65-70 grader, Albin pannan har 6st rökgaskanaler som var helt tomma, dÃ¥ jag märkte första veckan att det gick fruktansvärt mycket pellets 10 säck pÃ¥ 4 dagar med 15 minus ute. SÃ¥ var jag tvungen att undersöka saken. Läste i manualen som jag köpte pÃ¥ nätet att man kunde montera turbulatorer för att ta reda pÃ¥ mer energi/värme och minska att elda för krÃ¥korna. Hittade inga direkt pÃ¥ nätet som var tillverkade för denna panna. 52mm diameter runda rör som är 870mm lÃ¥nga. SÃ¥ jag Ã¥kte iväg till det lokala plÃ¥tslageriet och bad honom klippa ut remsor 50mm breda och 870 lÃ¥nga som jag sen skruvade fast i skruvstäd och vred till en spiral med skruvdragare. Verkar funka mycket bra och jag monterade alla 6 pÃ¥ en gÃ¥ng. Ska nu bara investera i en riktig rökgastermometer sÃ¥ jag ser exakt värde dÃ¥ kökstermometern bara gÃ¥r till 130 grader.  ::)


Efter test nu ikväll så ligger rökgaser på 125 grader stabilt med panntemperatur på 80 grader. Med 6 st turbulatorer monterade.
« Senast ändrad: 01 december 2021, 20:44:03 av Baronswe »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!