Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säga upp avtal om bergvärmeinstallation  (läst 1300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _koppen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Säga upp avtal om bergvärmeinstallation
« skrivet: 17 december 2017, 12:15:39 »
Vi behöver lite råd nu, vi börjar bli smått tokiga...

I oktober så skrev vi på installation av en bergvärmepump, bergkyla, ett antal konvektorer till källaren och två radiatorer från en av de större installatörerna i landet (behöver inte nämna vilken). Avtalsvärdet är på nästan en kvarts miljon.

Jag skulle nu helst vilja säga upp detta avtal om det är möjligt på något sätt. Skulle vara beredd att ta in en advokat om det är behov för det. Dock så kostar det ju en slant att anlita sådan hjälp, så jag tänkte höra mig för efter erfarenheter här först.

Servicen är så sjukt dålig, vi är så otroligt missnöjda. Ungefär så fort vi skrev under offerten så upphörde kontakten med ÅF. När jag skickade in den underskrivna offerten (via mejl) så bad jag ÅF bekräfta att han mottagit denna samt bekräfta det totala beloppet. Något sådant fick jag inte. Jag har heller inte fått något datum för installationen, förutom "Januari någon gång". Även ett antal frågor om radiatorer på övervåningen kvarstår.

Vi har inte ens fått in ansökan till kommunen ännu, för det visar sig att grannen har ett borrhål inom 20 meter från där ÅF planerade lägga mitt hål. Det är samma ÅF som gjort det hålet, så man kunde ju tycka att han borde haft koll på det. Nu har vi jagat honom i nästan tre veckor för att komma ut och revidera till vart hålet skulle kunna ligga istället, så att vi får iväg ansökan till kommunen. Han har lovat flera gånger att ringa oss när han är i närheten, men inget sådant har skett. Han svarar inte när vi ringer och heller inte när vi mejlar. Allting känns bara så oseriöst, speciellt för en affär av denna ekonomiska magnitud.

Jag skulle bara vilja bli av med detta avtal och skaffa en seriös firma. Det spelar mig ingen roll om det skulle kosta några tiotusenlapp mer i slutändan.

Vi fick detta avtal av den förra ägaren från huset, han hade haft de ute och kikat precis innan vi köpte. Egentligen tog vi väl bara över offerten utan någon anbudsrunda från andra installatörer. Det hela kändes seriöst innan vi skrev under på beställningen.

Nu till frågan, någon annan som varit i liknande sits? Finns det möjlighet att bryta ett sådant avtal utan större ekonomiska påföljder? Inget arbete på projektet har skett hittills. Kommer firman vilja bestrida, trots att de med all säkerhet inte kommer kunna göra oss nöjda?

Tips och råd någon?

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Säga upp avtal om bergvärmeinstallation
« Svar #1 skrivet: 17 december 2017, 20:26:31 »
Kontakta din kommuns konsumentvägledare, kan bli sÃ¥ att de hänvisar dig till en advokat.   Tror dock att det kan bli svÃ¥rt att häva avtalet när det inte stÃ¥r ett specifikt slutdatum för när det skall vara klart.   Kanske du kan komma lÃ¥ngt med en motivering som hänvisar till förlorad besparing pÃ¥ energiförbrukningen, detta dÃ¥ du förmodligen har en klart högre uppvärmningskostnad med nuvarande system (?)

Generellt, den stora majoriteten som beställer bergvärme pÃ¥ hösten vill väl ha den klar innan vintern, inte mitt i  Sc:,h

Jag skulle aldrig ingÃ¥ ett avtal utan att ha med ett slutdatum.   När jag bytte värmepump 2009 stod det ett slutdatum i avtalet, det blev dock 2 veckor senare , vilket jag hade förstÃ¥else för och det drabbade inte mig pÃ¥ nÃ¥got sätt.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säga upp avtal om bergvärmeinstallation
« Svar #2 skrivet: 18 december 2017, 10:15:50 »
Jag skulle börja att prata med installatören, kanske har han för mycket att göra?
Ofta kan man göra upp såna här saker tillgodo, få installatörer är beredd att processa till domstol med ovilliga kunder om de istället kan göra upp tillgodo.
Du kanske får lägga ut med en slant för det jobb som han hittills gjort, men vänta med att blanda in advokater och jurister.
Och försök komma överense utan att använda hårda ord, be om ursäkt och förklara att ni förhastade er, ni vill avvakta och fundera ett tag till mm....
Ljug ihop en lämplig ursäkt för att komma ur det hela utan att skylla på installatören. :)
« Senast ändrad: 18 december 2017, 10:18:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!