Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ecoair 600M  (läst 10448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

erimos

  • Gäst
erimos
CTC ecoair 600M
« skrivet: 13 augusti 2018, 00:00:22 »
Under sommaren har CTC släppt en ny modell, 600M. COP upp till 4.9 och något lägre ljudnivå.

Någon som kan säga något klokt om denna?

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2018, 12:38:09 »
Precis börjat närma mig beslutet att komplettera vår EcoZenith 250i med värmepumpen EcoAir 510M. Såg precis nu att 600 serien dykt upp. Antar att man bör välja denna istället?

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2018, 13:04:44 »
Jag håller på att installera i250L och 510M
Min VVS:are sa att 614 skulle gå på 9500 kr extra.

Så jag stannade på 510.
(Frågade inte om 610)

erimo

  • Gäst
erimo
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #3 skrivet: 01 september 2018, 23:00:55 »
Väntar på offert från en CTC-partner som helst inte ville sälja nån 610 till mig iaf... "För ny" var hans omdöme.

Lägre ljud är jag beredd att  betala för och enligt EcoDesign-etiketten skiljer det trots allt 5 dB (53dB för 610M vs 58dB för 510M). Det är större skillnad än man fÃ¥r intryck av i CTC's produktblad.

CTC skriver i presentationen av 600-serien att de rekommenderar installation med EcoZenith i350. Dock verkar det möjligt att installera även med i250. VVS-killen som var här menade att i250 skulle passa vÃ¥rt värmesystem perfekt och sÃ¥ kan det förstÃ¥s vara. Han anförde mindre knäppningar etc.  (iofs vill han sälja en 510M till mig). Jag ser dock att i350 fÃ¥r vassare energimärkning och vad jag sett kostar de snarlika pengar.

Finns det några vettiga skäl att hålla fast vid i250?

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #4 skrivet: 07 september 2018, 10:27:25 »
Alla deras modernare elpannor funkar med EcoAir 600, både i250 och i350 finns med i produktbladet som rekommenderade pannor. Även EcoEL om jag inte minns fel.

Lägre ljudnivå är absolut något jag vill åt :)

På de sidor och VVS-firmor jag kollat så kostar Ecoair 610 ungefär samma som föregångaren 510 (ca 52k inkl moms)

Som jag förstått det så håller i350 varmvattnet i en stor tank på ett traditionellt sätt istället för som i250 genererar varmvatten löpande. Båda har säkert för- och nackdelar. Vissa hävdar att i350 är ett lyft, men jag vet inte. Vi är nöjda med vår i250, dock bara 3 i hushållet som inte duschar galet länge.

Skulle du fråga CTC själva om ifall EcoAir 600-serien är "för ny" eller inte får du nog ett annat svar än vad VVS-aren ger dig. Kan ju vara så att de aldrig installerat någon 600 än och därför inte vet hur den skall justeras in ihop med din panna osv.

En annan viktig sak som jag upptäckte när jag studerade specifikationerna är att 600-serien (610 åtminstone) kan stå 25 cm från bakomvarande vägg medan 510 skulle ha 40 cm eller vad det var, beroende på var den skall placeras så kan det ha ganska stor visuell/praktisk betydelse.


Väntar på offert från en CTC-partner som helst inte ville sälja nån 610 till mig iaf... "För ny" var hans omdöme.

Lägre ljud är jag beredd att  betala för och enligt EcoDesign-etiketten skiljer det trots allt 5 dB (53dB för 610M vs 58dB för 510M). Det är större skillnad än man fÃ¥r intryck av i CTC's produktblad.

CTC skriver i presentationen av 600-serien att de rekommenderar installation med EcoZenith i350. Dock verkar det möjligt att installera även med i250. VVS-killen som var här menade att i250 skulle passa vÃ¥rt värmesystem perfekt och sÃ¥ kan det förstÃ¥s vara. Han anförde mindre knäppningar etc.  (iofs vill han sälja en 510M till mig). Jag ser dock att i350 fÃ¥r vassare energimärkning och vad jag sett kostar de snarlika pengar.

Finns det några vettiga skäl att hålla fast vid i250?

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #5 skrivet: 09 september 2018, 09:44:48 »
Jag har precis installerat i250 + M510.
Jag frågade också min VVS:are varför inte satsa på en i350 som kostar 1000 kr mer.
Fick Svaret:
"Det behövs inte, i250 är en bättre panna som klarar av högre vattenflöden".

Frågade inte så mycket mer om det, en äldre herre som har sysslat med dethär många många år. Han kan nog dethär.
Om inte? Tja. Jag har

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #6 skrivet: 11 september 2018, 09:57:44 »
Det lär funka skitbra  :)

Vad är dina erfarenheter såhär långt? Tänker på förbrukning, ljudnivå, ev vibrationer och allt annat man har hört talas om på forumen.



Jag har precis installerat i250 + M510.
Jag frågade också min VVS:are varför inte satsa på en i350 som kostar 1000 kr mer.
Fick Svaret:
"Det behövs inte, i250 är en bättre panna som klarar av högre vattenflöden".

Frågade inte så mycket mer om det, en äldre herre som har sysslat med dethär många många år. Han kan nog dethär.
Om inte? Tja. Jag har

Utloggad aucman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #7 skrivet: 11 september 2018, 12:57:18 »
What do you guy think comparing Nibe F2120-16/20 and this CTC 614M /622M

Do you think Nibe is better machine? 407 gas versus 410, Copelan EVI versus CTC scroll compressor. Nibe has better working range.

I would like to have a combination with wood stove and air/water heat pump. I was thinking CTC 622 with i550 Pro. I really like this solution. Nibe f2120 does not have equivalent of i550 Pro so I give here an edge to CTC. But Nibe outdoor unit looks better.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #8 skrivet: 11 september 2018, 21:19:18 »
Notera att detta är min första luft/vattenvärmesystem och jag har inga tidigare efterenheter.
De 12 dagar som vi har haft systemet igång (i250 + M510) så är jag jättenöjd!

Utedelen är väldigt tyst. Jag är ganska så ljudkänslig (Har en öronskada) så den är tyst, på riktigt, dock vet jag inte hur högljudd han är på full RPM.
Dock noterade jag en hög frekvens påljudet, låter som ett elservo.

Innerdelen är snygg, lätt att koppla in (behörig elektriker ska göra det!), tyst! Cirkulationspumpen morrar bara lite grann. Meny:n är lätt att navigera i, dock får jag använda manualen för att veta vad alla menyer och undermenyer betyder och stället in.

CTC Connect+ ville jag ha (status och styrning i telefonappen). Men enheten kostade 3800 kr och man var tvungen att dra en nätverkskabel från routern till innerdelen. Lite drygt efter att ha dragit och gjort fint efter innre och yttregivarens kabeldragningar.

Hoppas det ger en liten bild över systemet. Jag är nöjd som sagt :)


Det lär funka skitbra  :)

Vad är dina erfarenheter såhär långt? Tänker på förbrukning, ljudnivå, ev vibrationer och allt annat man har hört talas om på forumen.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #9 skrivet: 13 september 2018, 23:00:40 »
Som jag förstått det så håller i350 varmvattnet i en stor tank på ett traditionellt sätt istället för som i250 genererar varmvatten löpande.

Nej, båda är genomströmningsvärmare men av olika typ. Både EcoEl och i250 har slingberedare dvs det är en lång spiral av kopparrör som ligger inne i tanken som håller radiatorvattnet och när kallvattnet rinner igenom slingan så värms det till samma temperatur som vattnet i tanken. På i350 är slingan ersatt av en plattvärmeväxlare som enligt uppgift ska vara mycket effektivare. Enligt CTC ska i350 leverera betydligt mer varmvatten än i250 och EcoEl. Om det räcker eller ej beror på hur mycket VV man förbrukar. Vår EcoEl klarar flera duschar efter varandra utan problem men att fylla ett badkar var i princip omöjligt (så länge vi hade det kvar) såvida vi inte först eldade i kökspannan så både EcoEl och extratanken var rejält varma (EcoEl ca 70 grader, extratanken ca 90 grader) innan vi började fylla badkaret.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #10 skrivet: 29 september 2018, 13:26:15 »
Notera att detta är min första luft/vattenvärmesystem och jag har inga tidigare efterenheter.
De 12 dagar som vi har haft systemet igång (i250 + M510) så är jag jättenöjd!

Utedelen är väldigt tyst. Jag är ganska så ljudkänslig (Har en öronskada) så den är tyst, på riktigt, dock vet jag inte hur högljudd han är på full RPM.
Dock noterade jag en hög frekvens påljudet, låter som ett elservo.

Innerdelen är snygg, lätt att koppla in (behörig elektriker ska göra det!), tyst! Cirkulationspumpen morrar bara lite grann. Meny:n är lätt att navigera i, dock får jag använda manualen för att veta vad alla menyer och undermenyer betyder och stället in.

CTC Connect+ ville jag ha (status och styrning i telefonappen). Men enheten kostade 3800 kr och man var tvungen att dra en nätverkskabel från routern till innerdelen. Lite drygt efter att ha dragit och gjort fint efter innre och yttregivarens kabeldragningar.

Hoppas det ger en liten bild över systemet. Jag är nöjd som sagt :)


En ganska stor rättelse:
Vi har fått stora problem med vibrationer som fortplantar sig i huset.
Till en sådan nivå, att vi inte kan sova i ANDRA SIDAN AV HUSET av vart utedelen är.
CTC teknikern var här och jag har sällan möts av sådanhär nonchalans...
"Nja, en utedel är som en väggklocka, man hör tick-tack i två veckor sedan hör man inte den"
"Nja, det är inget fel på maskinen, den jobbar optimalt, det är husets akustik som är problemet..."
"Elen är felkopplad!"
Då brast det för mig då jag är ebhörig elektriker och farsan kopplade in maskinen som har egen firma och jobbat som installationselektriker i 38 år!
Men han skulle återkomma med lite olika lösningar nästa vecka.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2018, 08:55:08 »

En ganska stor rättelse:
Vi har fått stora problem med vibrationer som fortplantar sig i huset.

Hur kan du få vibrationer i huset? VPn står ju fritt på marken på fristående fundament och har väl ingen kontakt med huset? Vattenslangen som går ut till VPn är en flexslang som inte heller den ska ha direkt kontakt med huset, och även om den har det så har jag svårt att se hur vibrationer från VPn ska kunna fortplanta sig till huset via flexslangen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2018, 13:37:32 »
Har en 610 i garaget nu som ska installeras mot en i350 nu i veckan, ska bli spännande :)

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2018, 00:01:00 »
Hur kan du få vibrationer i huset? VPn står ju fritt på marken på fristående fundament och har väl ingen kontakt med huset? Vattenslangen som går ut till VPn är en flexslang som inte heller den ska ha direkt kontakt med huset, och även om den har det så har jag svårt att se hur vibrationer från VPn ska kunna fortplanta sig till huset via flexslangen.

Mycket bra fråga!
Frågan var så pass bra, så inte ens CTC teknikern kunde svara,
så vi fick erbjudandet att de köper tillbaka anläggningen. (via 100% kundnöjdhet)
Självklart får vi stå för installationsarbetet och material.
Vilket vi gladligen gör! För det låter som ett flygplan ibland....

Hoppas jag inte skrämmer trådskaparen nu.

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC ecoair 600M
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2018, 10:36:30 »
Mycket bra fråga!
Frågan var så pass bra, så inte ens CTC teknikern kunde svara,
så vi fick erbjudandet att de köper tillbaka anläggningen. (via 100% kundnöjdhet)
Självklart får vi stå för installationsarbetet och material.
Vilket vi gladligen gör! För det låter som ett flygplan ibland....

Hoppas jag inte skrämmer trådskaparen nu.

Fan vad tråkigt :( Hoppas det går att lösa på nåt smidigare sätt än backa hela installationen! Borde vara 100% resonans som orsakar missnöjet.

Hittade en länk som berättar lite löst om skillnader mellan 250i och 350i: https://www.ctc.se/sv/nyheter/vanlig-fraga-vad-ar-det-for-skillnad-mellan-ecozenith-i350-och-ecozenith-i250

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!