Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ofta behöver legionellakörning ske?  (läst 23052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #45 skrivet: 21 december 2013, 11:15:24 »
Det kostar nog inte ens 5 kr per vecka antar att kompressorn kör så långt den klarar och sen elpatron i 10-15 minuter och värmen lagras i tanken tills du tappar vv så den är ju inte helt bortkastad. Även om jag tror att legionella körning inte behövs hos oss finns det ingen anledning att hoppa över den för det är så små pengar det handlar kan bli en hundring per år så varför ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #46 skrivet: 21 december 2013, 12:33:49 »
Det kostar nog inte ens 5 kr per vecka antar att kompressorn kör så långt den klarar och sen elpatron i 10-15 minuter och värmen lagras i tanken tills du tappar vv så den är ju inte helt bortkastad.
Nja, danfossen är ganska korkad och har bråttom att värma så den slår på 6kw direkt + kompressor tills kompressorn slår av och värmer det sista med enbart 6kw. På sätt och vis även korkat att den måste göra en normal vv start för att den skall köra legionella. Jag vill att den skall köra kl xx.xx den xx.xx
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #47 skrivet: 21 december 2013, 13:11:02 »
DÃ¥ är Niben smartare kör efter klockan när man vill och med kompressorn sÃ¥ länge den orkar och sen elpatron i ca 10 min. Jag har min legionella körning pÃ¥ natten när vi inte använder vv för det borde vara en fördel om den hÃ¥ller tempen uppe en tid sÃ¥ alla ev legionella bacilusker hinner dö. Men kom just pÃ¥ att kanske klockan pÃ¥ vp gÃ¥r fel efter ett antal strömavbrott  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #48 skrivet: 21 december 2013, 13:43:18 »
Nja, danfossen är ganska korkad och har bråttom att värma så den slår på 6kw direkt + kompressor tills kompressorn slår av och värmer det sista med enbart 6kw. På sätt och vis även korkat att den måste göra en normal vv start för att den skall köra legionella. Jag vill att den skall köra kl xx.xx den xx.xx
Thermian lika så, den använde 8kW mest hela tiden.
Om jag skulle sätta in en pump i ex stugan så skulle jag inte välja en HGW maskin, för tänk att vi lämnar stugan i säg 3 månader under vintern/ våren, med bergvärme är det såpass billigt så vi hade inte stängt av värmen - ev sänkt tempen lite, HGW hade sett till att toppa upp värmetappet och vi hade inte fått någon legionella körning på 3 månader.
Hade gärna viljat kunna säga, på torsdag kl 03:00 så kör vi upp tempen till 65 grader i 10 minuter.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #49 skrivet: 21 december 2013, 14:28:57 »
Kollade klockan pÃ¥ Niben och tydligen finns det backupp batteri för klockan gick rätt  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #50 skrivet: 21 december 2013, 14:36:51 »
Kollade klockan pÃ¥ Niben och tydligen finns det backupp batteri för klockan gick rätt  tummenupp
Jag gick igenom alla menyer (som jag vågade pilla på). Hittade en del kör X minuter, men ingen klocka.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #51 skrivet: 21 december 2013, 19:13:27 »
Hallå, Hallå!
Citat: "Även om jag tror att legionella körning inte behövs hos oss"

Med vilken medicinsk kunskap kan du göra detta uttalande_?
Våra myndigheter har klargjort våra skyldigheter vad gäller varmvattenproduktion och distribution. Tyckande hör dåligt ihop med legionella!! Potentialen hos legionella är inte att leka med. Kör som regelverket sager, eller anför saqkliga och styrkta/refererbara skäl till att avvika. Avvikelse är fn straffbar/kriminell.
Jag trodde i min enfald att forumet var/är seriöst, men har insett motsatsen

P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #52 skrivet: 21 december 2013, 19:39:03 »
Hallå, Hallå!
Citat: "Även om jag tror att legionella körning inte behövs hos oss"

Med vilken medicinsk kunskap kan du göra detta uttalande_?
Våra myndigheter har klargjort våra skyldigheter vad gäller varmvattenproduktion och distribution. Tyckande hör dåligt ihop med legionella!! Potentialen hos legionella är inte att leka med. Kör som regelverket sager, eller anför saqkliga och styrkta/refererbara skäl till att avvika. Avvikelse är fn straffbar/kriminell.
Jag trodde i min enfald att forumet var/är seriöst, men har insett motsatsen

P-O

Du bör nog ta med lite mer av citatet innan du blir upprörd.

Även om jag tror att legionella körning inte behövs hos oss finns det ingen anledning att hoppa över den för det är så små pengar det handlar kan bli en hundring per år så varför ?

Han kör alltså legionella även om det kan finnas misstankar om att det kan vara onödigt. Jag gör samma sak, jag tror inte att jag heller behöver, men kör ändå och kommer att köra för att vara på den säkra sidan.
Lagligt eller olagligt spelar för mig ingen roll, jag skulle aldrig kunna förlåta mig om vi hamnade på sjukhus pga att jag ville spara någon krona.

//Tommy
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #53 skrivet: 21 december 2013, 20:20:41 »
Hallå, Hallå!
Citat: "Även om jag tror att legionella körning inte behövs hos oss"

Med vilken medicinsk kunskap kan du göra detta uttalande_?
Våra myndigheter har klargjort våra skyldigheter vad gäller varmvattenproduktion och distribution. Tyckande hör dåligt ihop med legionella!! Potentialen hos legionella är inte att leka med. Kör som regelverket sager, eller anför saqkliga och styrkta/refererbara skäl till att avvika. Avvikelse är fn straffbar/kriminell.
Jag trodde i min enfald att forumet var/är seriöst, men har insett motsatsen

P-O

Har absolut ingen medicinsk kunskap men tror precis vad jag vill ändÃ¥. Ett forum är en plats där man diskuterar ideer och lösningar vissa helt fel andra riktigt bra det är ingen fakta bank man fÃ¥r som med det mesta sila lite grann och ta till sig det man tror pÃ¥. Om dom inte ändrat i BBR (de senaste Ã¥ren) som jag antar att du menar med regelverket sÃ¥ ska man ha minst 60 grader i beredaren hur mÃ¥nga vp fixar det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #54 skrivet: 21 december 2013, 22:06:10 »
Ta en kaka poan.
Det är bara en diskussion
Daikin, vad annars?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #55 skrivet: 22 december 2013, 09:22:17 »
Har absolut ingen medicinsk kunskap men tror precis vad jag vill ändÃ¥. Ett forum är en plats där man diskuterar ideer och lösningar vissa helt fel andra riktigt bra det är ingen fakta bank man fÃ¥r som med det mesta sila lite grann och ta till sig det man tror pÃ¥. Om dom inte ändrat i BBR (de senaste Ã¥ren) som jag antar att du menar med regelverket sÃ¥ ska man ha minst 60 grader i beredaren hur mÃ¥nga vp fixar det  Sc:,h

Min fina nästan nya NIBE 750 klarar av 55 grader :)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #56 skrivet: 22 december 2013, 09:56:05 »
Tror jag inte den gör i hela beredaren det är antagligen tempen i toppen som visas i displayen för min 1245a klarar inte 55 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #57 skrivet: 22 december 2013, 10:01:05 »
Displayen visar upp till 50. Jag kollade dock röret vid pannan då jag tappade vattnet. Eller snarare då min fru duschade. Som mest visade termometern 54. Och 54 är som 55.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #58 skrivet: 22 december 2013, 10:05:46 »
Du kan se även botten tempen i info menyn (gissar jag) och det är den givaren som styr vv laddningen toppgivaren är endast för att visa tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #59 skrivet: 23 december 2013, 07:14:45 »
min splirrans Daikin Evolution visar tanktemperatur 60  °C
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!