Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kompressor dunkar till  (läst 1635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ricard davidssson

  • Gäst
Ricard davidssson
kompressor dunkar till
« skrivet: 16 mars 2022, 19:22:23 »
det dunkar och skakar till i värmepumpen nere vid kompressorn när den går i gång, som om inte mjukstartreläet funkar, även om värmepumpen varit avstängd med strömbrytaren och man sätter på den skakar det till nere vid kompressorn, vad kan det vara för fel.
Nibe fighter 1215   Ã¥rsmodell 2005

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: kompressor dunkar till
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2022, 19:26:31 »
Det är ganska ofta förekommande problem med mjukstarten på de modellerna. Ny finns t.ex. hos: https://www.eldkraft.se/produkt/Mjukstart-2-fas-3x400V-Nibe
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ricard davidssson

  • Gäst
Ricard davidssson
SV: kompressor dunkar till
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2022, 07:55:26 »
måste man byta mjukstartreläet, eller sliter det annars på kompressorn tex.
värmepumpen är ju ändå 17 år gammal.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: kompressor dunkar till
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2022, 10:02:40 »
Ett trasigt mjukstartsrelä kan ge många olika problem.
En granne till mig fick läckage i anslutningarna på kompressorn på grund av vibrationerna vid start.
I mitt fall så stoppade inte kompressorn, lågtryckspressostaten kunde inte heller få stopp på den eftersom den stoppar via mjukstarten.
Motorskyddet stoppade den då eftersom det börjar gå tungt när det inte blir nått flöde på köldbäraren.
Jag skulle i ditt fall lägga dessa 2100 kr på mjukstarten och byta den själv, om det inte finns några andra problem med värmepumpen?
Det är ganska enkelt, kom ihåg att slå ifrån arbetsbrytaren bara.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ricard davidssson

  • Gäst
Ricard davidssson
SV: kompressor dunkar till
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2022, 11:28:24 »
min installatör sa att om mjukstartreläet pajat så startar inte kompressorn
men han har alltså fel, blev lite osäker nu.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: kompressor dunkar till
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2022, 11:31:48 »
Det kanske beror pÃ¥ vilket fel det har blivit  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: kompressor dunkar till
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2022, 22:39:01 »
min installatör sa att om mjukstartreläet pajat så startar inte kompressorn
men han har alltså fel, blev lite osäker nu.

Nej, det är inte säkert, det kan paja åt andra hållet så kompressorn inte stoppar, eller bara går på 2 faser, allt knepigt är möjligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ricard Davidssson

  • Gäst
Ricard Davidssson
SV: kompressor dunkar till
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2022, 13:30:26 »
Det var mjukstarten, tack alla😀

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!