Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HUR ÄR PROVEN FÖR KYLTEKNIKER?  (läst 266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HUR ÄR PROVEN FÖR KYLTEKNIKER?
« skrivet: 17 februari 2024, 12:24:52 »
Hur är proven för kyltekniker upplagda idag?

Jag läser kylteknik som hemstudier på egen hand och kommer få en dag i veckan som jag kan vara med som frivillig lärling på en firma för att lära mig lite praktiskt.

Är intresserad att höra om någon gjort nycertifieringsproven de närmaste åren och hur teori och praktiska prov är arrangerade?

Är det frågor med KRYSSA I RÄTT SVAR? Eller är det skriva rita berätta som gäller?

Vad ingår i den praktiska delen?

Vad ingår i lödprovet att visa att man kan?


Ha dä fint kylgubbar o gummor!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: HUR ÄR PROVEN FÖR KYLTEKNIKER?
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2024, 12:44:04 »
Det finns en berätta inte policy kring teoriprovet, mins inte i detalj, men det finns inget tidskrävande gällande svara på frågorna rent besvaringsmässigt. Men hur du kommer fram till svaret kan ta längre tid.

Praktiska delen är bygga en enkel fyrkant av rör och provtrycka den under vatten för att se om den är tät. Så det blir väl 9 lödningar där alla ska vara täta när du är klar.

Praktiska delen är alla moment du gör med en kylmaskin förutom byta delar. Koll på justering av HP, LP. Läsa ÖH, UK, justera vid behov. Fylla, tömma, väga, räkna plats för gas i tub, veta hur du får HP-larm på en fläktmaskin, kunna hantera vaccumsugning och manometerställ. Bekant med rotalockventiler.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HUR ÄR PROVEN FÖR KYLTEKNIKER?
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2024, 14:31:40 »
Det finns en berätta inte policy kring teoriprovet, mins inte i detalj, men det finns inget tidskrävande gällande svara på frågorna rent besvaringsmässigt. Men hur du kommer fram till svaret kan ta längre tid.

Praktiska delen är bygga en enkel fyrkant av rör och provtrycka den under vatten för att se om den är tät. Så det blir väl 9 lödningar där alla ska vara täta när du är klar.

Praktiska delen är alla moment du gör med en kylmaskin förutom byta delar. Koll på justering av HP, LP. Läsa ÖH, UK, justera vid behov. Fylla, tömma, väga, räkna plats för gas i tub, veta hur du får HP-larm på en fläktmaskin, kunna hantera vaccumsugning och manometerställ. Bekant med rotalockventiler.

Tack! Precis vad jag ville veta. 😁

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!