Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta Bahco ACJ med LLVP  (läst 528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Västerås

  • Gäst
Mattias Västerås
Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« skrivet: 24 januari 2024, 20:57:43 »
Hej, jag skulle bli väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig tänka. Jag har i mitt nya hus ett FTX system (fläktwoods nånting, i köksfläkten) med tillhörande luftvärme via elpatron (Bahco ACJ).
Nu är detta system gammalt och dyrt i drift och kommer säkert att klappa ihop när som helst. Dessutom har jag familj som jobbar med luft/luftvärme pumpar och kan installera dessa billigt. Jag tycker det känns bra pga låg driftkostnad, komfortkyla på sommaren och nya grejer som håller i ett tag framöver.

Nu till mina frågor:

Hur ska jag göra med mina gamla system? Min tanke är att låta ftx-en köra på som vanligt men helt stänga av ACJn. Då bör ventilationen och värmeåtervinningen köra på i bakgrunden men utan att elpatronen i ACJn dra en massa ström. Sedan framöver byta ut det gamla FTX aggregatet och flytta upp ett nytt upp till vinden och i samma veva plocka loss och slänga ACJn.

Snälla kom med kommentarer om detta låter vettigt eller inte och hur ni hade tänkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2024, 01:54:11 »
Sätt dit modernt FTX på vinden. Många är nöjda med Hero.

Basvärme med luft/luft är inte dumt, bra ekonomi.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2024, 08:10:29 »
Alla FTX (som jag känner till) behöver både elektrisk förvämare och eftervärmare som går in och värmer när det blir riktigt kallt ute, så det är nog svårt att komma från.
Stänger du av det så kommer värmeväxlaren att frysa ihop, och det blir låg temp på inblåsningsluften - när det är kallt ute.

Kan du acceptera lite elpatroner i FTX:en så är förstås ett nytt aggregat effektivare än ett gammalt så det är ingen dum ide att sätta in ett nytt på vinden längre fram.
Jag skulle dock inte rekommendera att du stänger av något i det befintliga, det är att be om problem.

Ett annat alternativ är att bara köra med frånluftsventilation och friskluftsventiler för tilluft i sovrum och vardagsrum.
Sedan värma med 2-3 luftvärmepumpar beroende på husets planlösning.
Elradiatorer behålls som reservvärme om det blir svinkallat ute eller om det blir fel på någon av värmepumparna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mattias Västerås

  • Gäst
Mattias Västerås
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2024, 09:59:52 »
"Kan du acceptera lite elpatroner i FTX:en så är förstås ett nytt aggregat effektivare än ett gammalt så det är ingen dum ide att sätta in ett nytt på vinden längre fram.
Jag skulle dock inte rekommendera att du stänger av något i det befintliga, det är att be om problem."

"Ett annat alternativ är att bara köra med frånluftsventilation och friskluftsventiler för tilluft i sovrum och vardagsrum."

Förklara för mig som är totalt okunnig hur du menar här? Vad innebär det att bara köra med frånluftsventilation och friskluftsventiler jämfört med att inte stänga av något i nuvarande system? Menar du att jag antingen måste ha igång både ftx-en och ACJn eller ingen av dom?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2024, 10:01:55 »
Man ersätter FTX med en mekanisk frånluftsfläkt på taket, och tar tilluften via ventiler genom väggen och in i sovrum och vardagsrum.
Frånluft tas från toa, kök, tvättstuga.
Värmen tillhandahålls i så fall helt med luftvärmepumpar och elradiatorer där så behövs.
Möjligen kan man köra med den gamla frånluftsfläkten och bara plocka ut värmeväxlaren och stänga av tilluftsfläkten, det kan jag inte svara på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mattias Västerås

  • Gäst
Mattias Västerås
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2024, 11:44:19 »
Man ersätter FTX med en mekanisk frånluftsfläkt på taket, och tar tilluften via ventiler genom väggen och in i sovrum och vardagsrum.
Frånluft tas från toa, kök, tvättstuga.
Värmen tillhandahålls i så fall helt med luftvärmepumpar och elradiatorer där så behövs.
Möjligen kan man köra med den gamla frånluftsfläkten och bara plocka ut värmeväxlaren och stänga av tilluftsfläkten, det kan jag inte svara på.
Tack jättemycket för dina svar. En fråga till bara. Om jag i dagsläget inte vill byta ut något utan bara lägga till en llvp som ska stå för värmen. Blir det någon vinst då, om jag ändå måste köra ACJn i bakgrunden? Förstår du vad jag menar, är det bara onödigt att lägga till en ny komponent i form av llvp, kanske bara ska bita i det sura äpplet och byta ut ACJn istället?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2024, 13:42:02 »
Normalt när man skaffar en LLVP som ska komplettera värmepannan i huset så stänger man av den ordinarie värmen (sätter ner termostaterna) i alla rum som nås av värmen från LLVP. (Blir det väldigt kallt ute kan man dock behöva dra på den ordinarie värmen eftersom LLVP successivt får allt lägre effekt när utetemperaturen sjunker). Har man luftvärmeaggregat så går det ju inte att stänga av den i vissa rum då den också står för ventilationen. Då handlar det om att helt stänga av el-elementet i luftvärmeaggregatet och sätta in el-radiatorer i de rum som inte nås av värmen från LLVP såsom toaletter/badrum och sovrum med stängda dörrar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Mattias Västerås

  • Gäst
Mattias Västerås
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2024, 14:26:44 »
Normalt när man skaffar en LLVP som ska komplettera värmepannan i huset så stänger man av den ordinarie värmen (sätter ner termostaterna) i alla rum som nås av värmen från LLVP. (Blir det väldigt kallt ute kan man dock behöva dra på den ordinarie värmen eftersom LLVP successivt får allt lägre effekt när utetemperaturen sjunker). Har man luftvärmeaggregat så går det ju inte att stänga av den i vissa rum då den också står för ventilationen. Då handlar det om att helt stänga av el-elementet i luftvärmeaggregatet och sätta in el-radiatorer i de rum som inte nås av värmen från LLVP såsom toaletter/badrum och sovrum med stängda dörrar.

Tack så hemskt mycket för ditt svar.
Tror du att det skulle fungera att köra på FTXen som vanligt, ställa ned värmen på ACJn men ha igång fläkten, och komplettera med el-radiatorer där det behövs alltså? Hur kopplar jag ur värmen, den går bara ned till 10 grader men verkar inte gå att stänga av.

Mattias Västerås

  • Gäst
Mattias Västerås
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2024, 14:32:22 »
Josth, såhär skrev du tidigare på ett annat forum (stalkar dig inte, råkade bara stöta på):

"man kan ersätta ACJ med bara ett ventilationsrör och skaffa en bra FTX med god kapacitet. Sedan köra luftvärmepump plus att sätta in några el-radiatorer i rum som inte nås av värmen från luftvärmepumpen."

Det låter lockande, tror du inte det skulle funka även för mig?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2024, 15:14:42 »
Tack så hemskt mycket för ditt svar.
Tror du att det skulle fungera att köra på FTXen som vanligt, ställa ned värmen på ACJn men ha igång fläkten, och komplettera med el-radiatorer där det behövs alltså? Hur kopplar jag ur värmen, den går bara ned till 10 grader men verkar inte gå att stänga av.

Det räcker bra att kunna ställa ner termostaten i ACJ till 10 grader. Då kommer den inte att köra el-värmen alls om man har satt in en LLVP i huset som värmer där ACJ tar sin cirkulationsluft. Men det blir som sagt kallt i rum som inte nås av värmen från LLVP så där behövs då el-radiatorer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2024, 15:19:15 »
Josth, såhär skrev du tidigare på ett annat forum (stalkar dig inte, råkade bara stöta på):

"man kan ersätta ACJ med bara ett ventilationsrör och skaffa en bra FTX med god kapacitet. Sedan köra luftvärmepump plus att sätta in några el-radiatorer i rum som inte nås av värmen från luftvärmepumpen."

Det låter lockande, tror du inte det skulle funka även för mig?

Det går säkert bra men skillnaden blir då att du egentligen måste sätta el-radiatorer i alla rum eftersom det då inte längre finns något ordinarie värmesystem som kan ta över värmen om det blir riktigt låga utetemperaturer eller om det råkar bli fel på LLVP-aggregatet. Möjligen kan man ha ett antal värmefläktar i reserv som ett alternativ till fasta el-radiatorer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta Bahco ACJ med LLVP
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2024, 08:59:12 »
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av hur det blir i praktiken om man gör som jag föreslagit, men jag kan tycka att värmen från luftvärmepumpen, om den värmer rummet där intaget för recirkulationen till värmesystemet sitter borde spridas rätt bra i huset.
Det blir ju tillräckligt varmt i kök och vardagsrum om den sitter som de brukar göra, och i sovrummen brukar man ju vilja ha lite svalare, samma sak i ekonomi-delen.
Kan man montera värmepumpen så att den blåser rakt emot gallret för recirkulationsluften så kommer ju den luften att vara rätt varm som senare passerar ACJ:n, och vidare till övriga rum.
Självklart behövs det komplement delar av året, men nog borde det gå spara rätt mycket om man kan dra ned rejält på termostaten i det luftburna systemet och komplettera med t.ex. billiga värmefläktar eller elradiatorer i de rum som behöver lite extra värme.

Allra bäst vore det förstås med en liten bergvärmepump som värmer ett vattenbatteri i luftvärmesystemet, men det blir ju dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!