Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en dimensioneringsfrÃ¥ga: 6 eller 8 kW?  (läst 5595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mapso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« skrivet: 16 mars 2015, 18:43:38 »
Hej
Jag har också en dimensioneringsfråga.
Jag har snöat in på NIBE 1245 och har svårt att förstå varför jag ska välja 8kW givet bifogade data
(Jag lyckades inte kopiera in ett urkipp från en uppställning i excel).
Installatörens argument var att Nibes beräkningsprogram naturligvis är kaliberat för att visa så bra resultat om möjligt.
I praktiken skulle det krävas en 8:a för att ge det resultat som framgår av 6.an... Hmm...?
 
Jag funderar därför på vilka parameterar i energiberäkningsprogrammet som har störst påverkan på kalkylen/resultatet?
Och därefter hur korrekta antagandena för den/de parametern/rarna kan vara eller om de är lite väl "positiva" eller tillrättalagda...
Dvs jag är ute efter att kunna göra en "känslighetsanalys" för att få en uppfattning om hur stor risk det är att 6:an inte räcker.

I detta forum har jag också läst att injustering/kalibrering av anläggningen är minst lika viktigt som valet av storlek på pump... (- eller har jag missförstått det?)
Så jag undrar vilka injusteringar som har störst betydelse för att en väl intrimmad 6:a skulle funka minst lika bra som en halvdassigt trimmad 8:a?
Och vad krävs av mig som ägare för att lyckas med det?
Jag har egentligen inget teknikintresse, så det skulle inte vara med någon entusiasm jag skulle pilla med detta, utan endast av tvång/ekonomiska skäl.

Huset ligger i stockhomstrakten och familjen består av två vuxna och två väluppfostrade tonåringar när det gäller duschvanor,(-annars "råkar" någon komma åt blandningsventilen...a:gl)

OCH: jag har inte något intresse av att börja om från början och diskutera val av andra VP:ar.
Nu har jag kommit så här långt och ska ta nästa steg i beslutsprocessen, - inte backa... ;)

Den jämförelse jag har gjort (rätt eller fel) visar att marginalkostnaden på nästan 14' SEK inte lönar sig förrän efter 37 år, samt att jag kan göra av med nästan 2000 kWh el/år mera innan det lönar sig att gå upp till en 8:a, - om jag har räknat rätt? Men det är ju som sagt med de angivna förutsättningarna... :-\ (samt vid ett elpris på 1 kr/kWh för enkelhet skull...)

14000 kr fÃ¥r man ju bÃ¥de mycket och god whisky för... Men jag skulle kunna tänka mig att lägga dom pengarna pÃ¥ 2kW, - OM det finnns objektiva argument/skäl för det pÃ¥ motsvarande sätt som det finns det mellan 1226:an och 1245:an ( marginalkostnaden mellan dom modellerna har ungefär samma payofftid som hela investeringen...) 

Hoppas någon kan hjälpe mig räta ut frågeteckninen

Tack på förhand

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2015, 20:51:26 »
Ja du ser ju själv hur lite det skiljer mellan 6 kw samt 8 kw så länge du anget rätt tidigare förbrukning bör kalkylen vara rätt och vad som är rätt val beror på om man tycker några hundra kw elspets per år gör nått eller inte och att tänka på är att till den kraftigare vp följer ju en djupare borra vilket bör ge varmare brine hela året. En kraftigare vp kommer att få flera start stop vilket sliter på vp men en mindre vp kommer att få flera drift timmar vilket också sliter på vp så rimligt antal starter och få timmar bör vara bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2015, 21:01:39 »
De viktigaste antagandena är den tidigare förbrukningen och max framledningstemperatur. Har huset värmts med enbart el tidigare? Och förbrukningen var 23000 kWh/år? Och nästan ingen hushållsel? Stod huset tomt? Men var ändå uppvärmt till 21 °C. Vet du säkert eller kan du ta reda på om max framledningstemperatur är 55 °C? Det är väl i så fall en siffra som kan vara tillrättalagd för det är max vad en värmepump klarar i regel.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2015, 21:07:58 »
En Nibe 1245 klarar 65 grader framledning så jag antag att uppgiften om 55 grader framledning var korrekt men helt klart är det viktigt att alla uppgifter stämmer om kalkylen ska stämma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mapso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2015, 23:30:47 »
Hej och tack för snabba svar.
Total förbrukning har varit 28-31MWh/år de senaste fem åren.
Uppvärmning mha kombipanna som endast gått på el.
Antagandena om energibehov exkl hushållsel grundar sig på förbr i juni och augusti när man är hemma men inte behöver uppvärmning, samt Energimyndighetens uppgifter om vvförbrukning samt egen uppskattning.
Hur fÃ¥r man fram "korrekt" framledn.temp? Ikväll är det nÃ¥gon minusgrad ute och kombipannans framledn.temp. är 41gr och returtemp. är 40 enl de analoga termometrarna... Misstänkt lÃ¥gt  :dt:!
Vad det skulle vara för framl. resp. returtemp vid DUT kan det ju ta flera år att lista ut, dvs tills det råkar bli så kallt ute... -eller?
Jag inser att det är viktigt att värdena är korrekta, men de olika parametrarna borde ju ha olika stor betydelse/inverkan..., och därmed torde minskad träffsäkerhet i antaganden om värden på parametrar som man inte kan få verkliga observationer på, vara olika viktigt att få rätt? Eller? Vad blir t ex resultatet om man förändrar DUT en grad från -18 °C? Jämfört med temperaturgränsen för när huset behöver tillskottsvärme (17 °C)?

Ang start och stopp: vad är rimligt antal? Hur många är "många" och hur många drifttimmar är "få"?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2015, 06:21:59 »
Jag skulle nog valt en 8 kw vp med en större tank om det finns plats på tex 300 liter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2015, 16:28:27 »
Den kritiska gränsen för framledningen går vid 65 °C som Smurfen skriver. Att den är 40 °C vid 0 °C yttertemp kan tyda på att 55 °C max är optimistiskt men den ska nog inte behöva nå 65 °C. Om Pettersons beräkningar stämmer kommer inte pumpen själv orka dit (inte ens den stora pumpen) utan bara med hjälp av eltillskott så det ger ytterligare marginal. Du borde kunna läsa ut kurvan från det nuvarande styrsystemet, hur det är inställt.

Åter till frågan om känslighetsanalys så är väl risken (om antagandena är fel) att tillskottet blir säg 1000 kWh/år istället för runt 500 som Petterson räknat med. Din extrakostnad blir då 350 kWh/år. Eller 700 kWh mer jämfört med den stora pumpen. Problemet är att det kommer variera mycket mellan åren, från nästan inget tillskott vissa år till över 2000 kWh en kall vinter. Tillskottet upplevs som en förlust. De flesta av oss har svårt att hantera detta, många betalar gärna 20000 extra för att slippa 2000 kWh tillskott vart tionde år. (Mitt system är ett bra exempel.)

Sen ska man komma ihåg att de 350 varmaste dagarna på året kommer den mindre pumpen gå bättre än den stora, med färre starter, lugnare temperaturväxlingar på elementen osv. Det är därför Smurfen rekommenderar en större tank för att minska nackdelarna med den större pumpen.

Det finns också en falang som förespråkar tilläggsisolering. Om huset inte tilläggsisolerats sen det byggdes 1967 kan det vara bättre att spendera 14000 på det istället.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad mapso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2015, 22:34:05 »
Tack för nyanserat svar rgx107, även om jag inte hänger med i alla svängar... ???
Här kommer ännu ett långt inlägg med omständliga följdfrågor:
 
Citera
Att den är 40 vid 0 yttertemp kan tyda på att 55 max är optimistiskt men den ska nog inte behöva nå 65

Menar du med "optimistikt" att det är optimistiskt att tro att 55 °C räcker för att värma huset vid DUT, men att 65 °C borde klara det?
 
Citera
Om Pettersons beräkningar stämmer kommer inte pumpen själv orka dit (inte ens den stora pumpen) utan bara med hjälp av eltillskott så det ger ytterligare marginal.

Men om 65 °C skulle räcka och VP klarar att producera 65 °C, som nämndes i tidigare kommentar, varför ska det då behövas eltillskott?!
Hur menar du med att eltillskottet "ger ytterligare marginal"? Marginal mot/till/i förhållande till vad?
(Ursäkta om det verkar som att jag märker ord. Det är inte min avsikt. Det är bara mina bristande kunskaper i kombination med nyfikenhet och vilja att förstå som driver mina något näsvisa frågor...)

Citera
Du borde kunna läsa ut kurvan från det nuvarande styrsystemet, hur det är inställt.


Menar du vilken framledningstemp pannan är inställd på att skicka ut vid vilka utetempraturer, eller vad?
Och detta ska jag kunna läsa ut från Kombipannan (CTC 100 Miljö)?!
Jisses... - hur ska det gÃ¥ till?  ::)

Citera
Åter till frågan om känslighetsanalys så är väl risken (om antagandena är fel) att tillskottet blir säg 1000 kWh/år istället för runt 500 som Petterson räknat med.
Var menar du att jag har räknat med 500kWh?

Citera
Din extrakostnad blir då 350 kWh/år. Eller 700 kWh mer jämfört med den stora pumpen.
I'm lost! Fattar nada.. förklara gärna... :)
 
Resten av resonemanget hänger jag med på!
Det är som argumentet att köpa bil med lite starkare motor... "Det är bra att ha när man ska köra om långtradarna med fullpackad bil på väg till fjällen..."
Been there, - done that..! 8)

På temat att tidigare förbrukning är en av de viktigaste parametrarna har jag dubbelkollat förbrukningsdata mot Energimyndighetens energikalkyl och kommit fram till att vv förbrukningen borde vara mindre än de 4500 kWh jag angivit. Snarare ca 3000 kWh/år.
Men hushållsförbrukningen å andra sidan lite högre: ca 6000 kWh.
Med en totalförbrukning mellan 26,5 - 32,7 MWh/år enl faktisk förbrukningdata, dvs ~28 MWh/år i snitt, borde antingen uppvärmningsförbrukningen ligga på 19 MWh/år eller hushållselen i verkligheten vara ca 3 MWh/år.
Eller så ligger sanningen någonstans i mitten, dvs hushållsel ca 4,5 MWh och värme på ca 20,5 MWh.
   
Jag fÃ¥r Ã¥terkomma om jag lyckas lista ut hur det där med max framledningstemp.... men f-n tro't  ???


Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2015, 00:18:10 »
Det är nog svårt att komma så mycket längre via ett internetforum. Om du vill ha en känslighetsanalys skulle du kunna be installatören om en kalkyl där man antar max framledning på 60 °C. Och en baserat på 1000 kWh högre värmebehov. Säg att du är osäker på dessa. Installatören har redan antytt att det inte skiljer mycket men då får du siffror som kan underlätta beslutet.

Att pumpen kan ge 65 °C innebär att den tÃ¥l den temperaturen utan att den stänger av sig. Den verkliga temperaturen kommer förhoppningsvis vara lägre eftersom elementen avger mer värmeeffekt ju högre framledningen är och till sist nÃ¥r man en jämvikt där temperaturen inte ökar mer. I kalkylen har man antagit  att jämvikten uppstÃ¥r kring 55 °C om man tillför 7.3 kW (inklusive eltillskott). Det betyder att pumpen värmer vattnet till kanske 53 °C och sen tillför eltillskottet 2 grader - vid DUT. (De exakta värdena beror pÃ¥ pumpens effekt, och en del andra antaganden.)

Installatören kanske läste av kurvan på pannan när han besökte huset? Eller så har han bedömt att 55 grader ska räcka ändå.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2015, 08:34:43 »
SvÃ¥rt att jämföra fall, men jag satt inför liknande beslut 2009 dÃ¥ min förra vp lämnade in.  Första offerten jag fick pÃ¥ ny vp rekommenderade 7kW och uppskattat c 4000 driftstimmar/Ã¥r med c 200kWh Ã¥rligt el tillskott. 

En 9kW vp kostade då bara 1500 kr mer än 7kW så det blev en 9kW. Med facit i hand ångrar jag inte det då jag nu ligger på c 2000 driftstimmar/ år och 54 timmar tillskott på 5 år, varav drygt hälften härrör från installationen innan borran kopplades in.

Jag köpte även en volymtank för att hålla nere antalet starter.

Fördelen med att gå på den större modellen är att man då har en viss reserv för ev framtida utbyggnader.


 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad mapso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2015, 16:43:39 »
Hej Håkke och tack för din info.
Jag måste bara få ställa ännu en dum fråga:
"Driftstimmar": det är väl timmarna när själva kompressorn jobbar?
Att en 9kW kompressor jobbar endast hälften så många timmar som en 7 kW antar jag beror på att den behöver kortare tid för att uppnå avsedd temp på vattnet?
För mig är det "endast" siffror. Jag har inga referensramar.
Att 2000 är hälften av 4000 är ju klart, men vad är "många" timmar och vad är "få" i dessa sammanhang?
Jag har uppfattat att det är bra med många driftstimmar under förutsättning att de hänger ihop i långa driftsperioder...
Och att högt antal start/stopp är mindre bra...

Så samma sak där: vad är många resp få i det avseendet?
Och hur blev antalet antalet start/stopp för dig Håkke??


Du skriver:
Citera
54 timmar tillskott på fem år, varav hälften härrör från installationen
Menar du verkligen 54 kWh på fem år eller menar du något annat?! Det verkar ju väldigt lite...
Eller är det ett skrivfel på något sätt?
 

Sedan en annan mera allmän fråga till "alla"
Jag har förstått att ju djupare borrhål desto bättre verkningsgrad, - eller?
Hur mycket pÃ¥verkas verkningsgraden av ett djupare hÃ¥l? 
Om jag borrar lite djupare (motsvarande behovet för en större pump) sÃ¥ blir dels verkningsgraden bättre, men jag skapar även friheten att välja en större pump  - utan att behöva borra ett helt nytt hÃ¥l, - om det finns behov för det när denna VP "dör" nÃ¥gon gÃ¥ng i framtiden.

Om det är en bra eller dålig ide beror väl på hur mycket bättre verkningsgrad pumpen får, antar jag?
Någon som vet hur mycket det påverkar att borra t ex 170m isf 130m, allt annat lika?


Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2015, 18:54:34 »
Det är antalet timmar som kompressor gÃ¥tt med fördelningen 29% varmvatten och 71% värme.  Vp är ju klart överdimensionerad, anledningen att jag valde 9kW var att den gamla vp var pÃ¥ 10kW med fast kondensering.  Jag tror inte att en 7kW skulle gÃ¥ 4000 timmar, kanske runt 3000. Vi har mycket solinstrÃ¥lning mars-okt , sen eldas det väl 1-2 kubik per vinter, samt att det inte är nÃ¥gon supervärme i källaren. Garaget brukar vara runt +8 till +10 grader. (Har även bytt alla fönster utom källarfönstren efter 2009)

De timmar som är angivet för tillskott är antalet driftstimmar med tillskott. Innan brine blev inkopplad gick den på 6 och 9kW tillskott. All tid efter det är enbart 3kW vid temp runt -26 ute, uppskattningsvis 80-100kWh vid normal drift under 5 år. Tror det är 2 år sedan tillskottet behövdes senast.

Antalet start/stopp stÃ¥r längst ner i min profil. Fnv runt 17300 sedan 2009. Som mest 19 starter per dag, i regel runt 10-12 st vintertid. Den gÃ¥r minst 20 minuter vid värme produktion och c 12 minuter för varmvatten laddning. 

Min gamla vp gick ibland 10 minuter - 5 minuter vila - 10 min drift osv , vilket gav uppemot 100 starter per dygn vid 0 till - 5 ute , ändå höll den 15 år. Jag hoppas med de driftstimmar jag har fnv att denna skall hålla 20 år, eller mer.

Det sägs väl att en bra dimensionerad vp går runt 4000 timmar per år ?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2015, 19:33:51 »
mapso verkar inte riktigt ha fått kläm på att en mindre värmepump kräver eltillskott även om den teoretisk kan producera 65 grader varmt vatten.
Eltillskottet har inget att göra med hur varmt vatten som behöver produceras utan helt med hur stort värmeavgivande system man har.
Har man enormt stora radiatorer och en liten värmepump så gör radiatorerna av med all effekt som värmepumpen kan leverera enbart med kompressorn vid kanske 40°C framledningstemp, det blir helt enkelt inte varmare hur än långe kompressorn tuffar på.

Har man ett litet radiatorsystem dimensionerat att värmas med ved eller olja (80/60) så kan det i värsta fall krävas temperaturer ÖVER 65 grader för att hålla huset varmt.
De allra flesta värmepumparna på marknaden idag kan producera 65 grader varmt vatten innan kompressorn av säkerhetsskäl stängs av och värmepumpen blir en ren elpanna.
Tidigare, när de flesta värmepumparna bara kunde göra 55 grader varmt vatten var detta en mycket vanlig orsak till missnöje bland de som köpt värmepump, när det blev riktigt kallt ute så stannade kompressorn...

Ericsson har alltså i kalkylen antagit att ditt hus klarar sig med som mest 55 graders framledningstemp, en del av oss förutsätter att det är ett antagande från hans sida (default i alla beräkningsprogram) och att det kan ge en lite sned bild av värmepumpens kapacitet.
Ty det är nämligen så att en värmepump, speciellt kolvkompressorer tappar i uteffekt ju varmare vatten de måste producera, OM du skulle behöva 60 grader varmt vatten för att hålla huset varmt vid DUT så innebär i praktiken både sämre COP, lägre uteffekt och mer eltillskott.
Dina 350 kWh kan lätt bli 700 kWh tillskott/år om ett par av de ingående parametrarna ligger lite fel.

Dessutom, det allra mesta av prisskillnaden mellan dina två offerter ligger på borrhålet, 30 meter djupare borrhål kostar rätt mycket, och om du kan tänka dig att borra djupare för eventuellt framtida behov så är det ett lite tillägg att köpa den större värmepumpen, det tjänar du in på några få år.

En djupare borra ger lite varmare inkommande brine, men brukar säga att man sparar ca 3% av energibehovet om man har en grad varmare brine in. Eller runt 200 kWh/år.

Jag gissar att 1245-6 som värmepump egentligen är effektivare än deras 8 kW värmepump, och att skillnaden i besparing därför blir så pass liten om du väljer den större pumpen.
Jag är rätt säker på att besparingen med den större pumpen blir mer än vad som indikeras i kalkylerna, dels p.g.a. att ett djupare borrhål med automatik kommer att ge dig varmare brine (Husets energibehov ökar ju inte för att du sätter in en större värmepump).
Den större kompressorn kommer att få färre driftstimmar vilket skulle kunna tala för en längre livslängd.

Sammantaget så tror jag att det går på ett ut om du väljer den lilla eller stora om du räknar på säg 15 år.
Nackdelen med den lilla pumpen är att du blir sittande med en relativt klen borra, och får svårt att köpa en större eller effektivare värmepump i framtiden utan att belasta borran för hårt.
Det komplicerar även eventuella planer på att bygga ut i framtiden.
En 8 kW värmepump och 153 meter borra är helt enkelt mer framtidssäker.
« Senast ändrad: 18 mars 2015, 19:37:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2015, 19:44:42 »
Även om huset har krävt lite för hög framledning tidigare kan det gå att sänka den något genom att minska deltat på radiatorerna och finns det planer på att förbättra isoleringen på huset kommer det bidra till sänkt framledning och 8 kw vp har lite bättre cop än 6 kw men skillnaden mellan dom är så liten så det spelar ingen roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ännu en dimensioneringsfråga: 6 eller 8 kW?
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2015, 19:49:06 »
Ja, det vet vi ju att t.ex strypande termostater kan göra att det är mycket vanskligt att använda en kurvlutning på befintlig panna som utgångspunkt för vad systemet kräver.
Med helt öppna termostater och lite högre flöde kan man i vissa fall kapa 5 grader på max framledningstemp utan problem, i extremfallen ännu mer.
Allt hänger ju egentligen bara på om det finns termostater (aktiva) i systemet eller ej.
Finns det aktiva termostater som reglerar rumstempen så är pannans inställningar egentligen inget alls att gå efter.

Bättre då att få se bilder på radiatorerna för att skapa sig en uppfattning om kapaciteten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!