Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enklare "Booster" som komplement till bef. pump  (läst 1029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Enklare "Booster" som komplement till bef. pump
« skrivet: 27 november 2016, 13:19:22 »
Funderar på en hyffsat enkel och billig lösning för att komplettera en befintlig frånluftspump med en luft/vatten "Booster".

Mitsu hade ju en tidigare som skulle kopplas på returen. Men dessa special-lösningar får väl inga volymer direkt och blir ju lite dyra.

Vet ingen produkt som nishar in sig på detta idag?
Kanske får man försöka bygga om en enklare luft/luft till en luft/vatten med en plattvärmare då?

Jag önskar endast kunna lyfta bef. returtemp 3-4° med en liten 2-3kW pump alt. större inverter som kan gå ner i varv.

Helst inget vatten utanför huset utan en plattvärmeväxlare vore trevligt som då värms direkt av kylslingan från utedelen.

Vad är alternativen här? Skall det vara så svårt/dyrt att få till detta? Över 15k börjar intresset falna...
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

HansMarten3

  • Gäst
HansMarten3
SV: Enklare "Booster" som komplement till bef. pump
« Svar #1 skrivet: 01 december 2016, 09:11:45 »
Hade jag varit du hade jag försökt hitta en " Ispinne ",  eller kanske en liten marcus /bonus vp med kort direktkondenserande markslinga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!