Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är detta?  (läst 952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

potatisstan_hugo

  • Gäst
potatisstan_hugo
Vad är detta?
« skrivet: 07 november 2020, 22:52:06 »
Hej!
I ett hus mer en IVT Greenline, vad gör dessa saker (se bild)? Kontrollerar de termostaten eller mäter de bara något? Rapporterar de tillbaka till pannan?

Som jag förstått det ska man reglera ett system med bergvärme genom att justera från-ventilen och inte -till ventilen. Så vad ska jag med dessa saker till?

Tack!

potatisstan_hugo

  • Gäst
potatisstan_hugo
SV: Vad är detta?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2020, 23:05:01 »
« Senast ändrad: 08 november 2020, 11:06:23 av Rickard »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är detta?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2020, 23:47:35 »
kapilärrörstermostater, den första bilden , en s,k. bulb med ett  metallrör till en vit termostat nÃ¥gonstans, den andra hänger bulben upplindat pÃ¥ termostaten, reglerar värme pÃ¥ elelement.

potatisstan_hugo

  • Gäst
potatisstan_hugo
SV: Vad är detta?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2020, 10:14:14 »
kapilärrörstermostater, den första bilden , en s,k. bulb med ett  metallrör till en vit termostat nÃ¥gonstans, den andra hänger bulben upplindat pÃ¥ termostaten, reglerar värme pÃ¥ elelement.
Tack för svar! Så de kommunicerar inte på något sätt med själva pumpen? De reglerar bara värmen på själva elementet?

Som jag förstått det ska samtliga termometer stå på max och sen ska man reglera på ut-flödet i resp element. Stämmer det?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad är detta?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2020, 10:42:19 »
Ja, termostater kan få sitta kvar och fungera i rum som man vill ha lite kyligare, i övriga rum kan man plocka bort dom helt samt justera in flödena. Termostater bruka ju vara endera stängda eller öppna och inte öppna/stängda delvis. Det gör att flödet i slingorna helt plötslig kan upphöra och det tycker en VP inte om utan den vill ha ett jämt flöde. Blir det för varmt sänker man kurvan och har ventilen helt öppen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!