Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?  (läst 48648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #210 skrivet: 17 februari 2012, 16:49:19 »
Jag tror det saknar betydelse, som du ser så får du lite kortare körningar med stabilare elförbrukning när du kör med -60, men när du kör med -150 så startar den på en lägre nivå tack vare att radiatorkretsen hunnit kyla ut sig, och kollektorn ladda upp sig.
Den slutar lite högre, men som sagt, rent ekonomiskt tror jag det har en mer eller mindre obetydlig påverkan.
Har du bra värmekomfort i huset kan du köra med 150 anser jag, i vart fall under varmare delen av året, annars får du rätt många start/stopp på pumpen.
När det är kallt gör det mindre skillnad.

Plocka bort KB-tempen från bilden, och skapa en 4-timmarsgraf med bildstorlek 600 X 400 px så ser man ännu tydligare hur elförbrukningen påverkas av de olika inställningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #211 skrivet: 17 februari 2012, 19:01:34 »
Ja då syns det tydligt hur förbrukningen ökar den sista kvarten av körningen, även om det på det stora hela är marginellt Thumbsup

Jag låter inställningen vara kvar så får jag se hur det blir vid olika utetemperaturer.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #212 skrivet: 18 februari 2012, 00:13:47 »
Det som är intressant är hur mycket VB-temperaturen varierar kring börvärdet med olika gradminutsinställningar. Har du ingen graf för det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #213 skrivet: 18 februari 2012, 09:21:53 »
Ja då syns det tydligt hur förbrukningen ökar den sista kvarten av körningen, även om det på det stora hela är marginellt Thumbsup

Jag låter inställningen vara kvar så får jag se hur det blir vid olika utetemperaturer.

Stegringen av elförbrukning som sker runt 08.50 i din graf är en tappvarmvattenkörning, det är anledningen till den höga elförbrukningen som ofta kommer i samband med att en värmecykel avslutas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #214 skrivet: 18 februari 2012, 09:35:50 »
Det som är intressant är hur mycket VB-temperaturen varierar kring börvärdet med olika gradminutsinställningar. Har du ingen graf för det?

Jag förstår inte riktigt vad du menar? :-

[
Stegringen av elförbrukning som sker runt 08.50 i din graf är en tappvarmvattenkörning, det är anledningen till den höga elförbrukningen som ofta kommer i samband med att en värmecykel avslutas.

Så om inget varmvatten skulle behövt göras så skulle körningen ha avslutats istället för att "stegras"?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #215 skrivet: 18 februari 2012, 09:38:03 »
Citera
Så om inget varmvatten skulle behövt göras så skulle körningen ha avslutats istället för att "stegras"?

Precis, vid varje avslutning av en värmecykel kontrollerar reglerdatorn om tappvarmvattentempen ligger under börvärde, eller inom 2 grader över, ligger tempen i det intervallet så avslutas körningen med en tappvarmvattenvärmning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #216 skrivet: 18 februari 2012, 09:49:40 »
Det påminner mig om något jag skall göra, utloppet från pumpens VVB mynnar ut uppepå pumpchassit och går sedan ut till nätet medelst nakna kopparrör. Det är bara något år sedan jag tänkte på detta men dessa rör är väldigt varma även om ingen varit hemma och använt varmvatten på många många timmar.
Jag kan inte se att denna värme skulle vara något annat än en förlust från pumpen, och det är onödigt i min ouppvärmda källare.

Jag isolerade förvisso någon meter direkt (hade en bit rörisolering hemma), men det är fortfarande väldigt varma rör efter dessa. Jag hade glömt bort detta tills nu Thumbsup

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #217 skrivet: 18 februari 2012, 10:01:45 »
Det som är intressant är hur mycket VB-temperaturen varierar kring börvärdet med olika gradminutsinställningar. Har du ingen graf för det?

Jag förstår inte riktigt vad du menar? :-

Du undrade vilken gradminutinställning som var bäst. För att svara på det så är det bra att veta hur mycket temperaturen svänger kring börvärdet med olika inställningar.


Vilken inställning är att föredra, på den bifogade dumpen visas -60 till vänster och -150 till höger. Man ser tydligt var omställningen gjordes.

Skall jag kanske ändra till ett tredje alternativ för bästa inställning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #218 skrivet: 18 februari 2012, 10:09:49 »
Ah, jag var lite kort i huvudet där :)

Jag har ju givare även på VB, så visst kan jag se det.

Men kan man inte se två riktiga inställningar beroende på vad man vill, jag menar många vill nog eftersträva en så rak kurva som möjligt för bästa komfort, medan jag inte har problem med svängningar på någon grad om jag vet t ex att pumpen inte behöver starta några ggr extra/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #219 skrivet: 18 februari 2012, 10:24:50 »
Man kan ha ganska stora variationer på framledningen innan man upplever nån sämre komfort. Både huset och det vattenbaserade distributionssystemet har ju en inbyggd tröghet.

Det som avgör är snarare dels att man vill ha ett rimligt antal starter per dygn och rimliga gångtider och dels att man inte vill ha så hög övertemperatur att man får problem med för hög temp när börvärdet är högt.

Vart man sen landar med gradminuter och temperatursvängningar beror ju helt på systemets förutsättningar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #220 skrivet: 07 december 2012, 16:39:30 »
Jag uppdaterar min gamla tråd eftersom det var här jag fick hjälp förra vintern...

Jag har som jag skrivit i GDS-forumet i "fönstertråden" satt plast mellan mina rutor, och även bytt ut samtliga tätningslister. Detta har gjort att jag fått ett märkbart skönare inomhusklimat, men också att elförbrukningen verkar vara lägre än tidigare.

Igår vid den här tiden ökade jag på värmekurvevredet 1 ° eftersom det var lite svalare inne än önskvärt. Jag har också sett att denna vintern så har deltat över värmesidan i pumpen bara legat på 4 °C (ut 40- 36 tebax), så jag sänkte även ned CP ett hack och kör nu på lägsta fart.

När jag nu kom hem för dagen sprang jag ned för att se så deltat inte blivit för högt istället, men det låg fortfarande på bara 4 °C (ut 42- 38 tebax). Det här var i slutet av en körning.

Varför ändrar det sig inte? Sc:,h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #221 skrivet: 07 december 2012, 17:25:33 »
kanske är även läge 1 lite väl hög fart. Har du en övergripande injusteringsventil typ STAD eller MMA?

Ett alternativ är att ställa ner radiatorerna. Om du har danfoss justering är det ju ganska enkelt att dra ett snäpp på alla raddar och se vad skillnaden blir. Har du flytande justering är det lite knepigare kanske.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #222 skrivet: 07 december 2012, 17:37:39 »
På fråga A svarar jag: Vet inte. Vad är det? dontknow

Fråga B är likadan, mina raddar är nog sent 40-tal tror jag. Finns nog inte många grejer att trixa med på dom.
Steglös pump kanske skall sättas upp på önskelistan?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #223 skrivet: 07 december 2012, 19:58:11 »
a = någon typ av möjlighet att justera flödet. ofta någon typ av justeringsventil på returen till VP.

b = och om man inte har den möjligheten så kan det ju vara så att i förhållande till cirkpumpens storlek är radiatorerna för öppna.


Nu tycker jag iofs inte man ska trixa i onödan i fall man har ett varmt och gött hus
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #224 skrivet: 07 december 2012, 20:03:51 »
ok, jag har kranar både på utlopp och inlopp. Där skulle jag kunna strypa, men det kanske är bättre att låta bli om jag tycker det är behagligt inne?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!