Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?  (läst 48648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #180 skrivet: 04 februari 2012, 17:32:36 »
55º.

Jag kollar lite i elschemat till pumpen nu, enligt detta så finns där en kontaktor för varje steg. Det vore kanske ide då att sätta en arbetsbrytare till kontaktor 2 att för att kunna slå på i nödfall om kompressor och steg 1 inte räcker i det värsta scenariot.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #181 skrivet: 04 februari 2012, 17:36:51 »
Rickard du tror nog rätt, för när det gäller VVM300 så räknar den ner till 0 innan el-spetsen slår ifrån helt. Man kan väl antaga att Nibe använder samma princip övervägande.
Funktionen erfordras antar jag för att eliminera pendlingar i regleringen för el-tillskottet.

Jag noterade det förra vintern när det blev ner mot -10 ºC och tyckte det var lite irriterande att pumpen inte fick köra hem gradminuterna själv.
Jag har valt -1000 gradminuter för tillslag av el-tillskottet och kör -120 till pumpstart.

Man brukar ju rekommendera 5x gradminutervärdet för pumpstart här på forumet, men jag valde att låta pumpen jobba så länge som möjligt.

Det innebär då tyvärr att åt motsatta förhållandet när dygnstemperaturen åter stiger så dröjer det onödigt lång tid tills gradminuterna för el-tillskottet räknats ner och låter pumpen ta över.
Jag vet inte vilket förhållande man bör välja, men funderar på att gå ner avsevärt. Vad anser ni?

Jag har i anknytning till detta funnit ett extra läge i Driftväljaren som inte beskrivs i manualen "Automat (Vinter)".
Lägen som kan väljas är -Sommar- Vår/Höst-Automat (Vinter)-Vinter.
Det verkar som att detta val, "Automat (Vinter)", endast kopplar in steg I och att läge "Vinter" väljer inkoppling av erforderlig effekt. NÃ¥gon som vet om det stämmer? 

I min anläggning går pumpen hela tiden så jag har inget problem med elpannesyndrom.

/Peter

Rev. med avseende på begreppet elspets tili mera adekvat el-tillskott.
« Senast ändrad: 04 februari 2012, 18:36:18 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #182 skrivet: 04 februari 2012, 17:37:31 »
Om elsteg 1 inte räcker, och elsteg 2 gör att vb-f kommer så högt att kompressorn löser ut på driftspressostaten så är det ingen ide att aktivera eltillskott steg två, du får inte varmare i huset, eller varmare vatten - bara högre elräkning.

Du måste göra något åt värmesystemet, eller istället värma med en elradiator de dagarna det är så kallt att värmepumpen hamnar i detta läge.

Rent generellt vore det alltid bättre att spetsa direkt med elradiatorer i huset istället för i värmesystemet eftersom COP blir lidande av elspets i vattenkretsen, men det är ju en helt annan fråga...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #183 skrivet: 04 februari 2012, 17:42:16 »
Rickard du tror nog rätt, för när det gäller VVM300 så räknar den ner till 0 innan el-spetsen slår ifrån helt. Man kan väl antaga att Nibe använder samma princip övervägande.
Funktionen erfordras antar jag för att eliminera pendlingar i regleringen för el-spetstillslaget.

Jag noterade det förra vintern när det blev ner mot -10 ºC och tyckte det var lite irriterande att pumpen inte fick köra hem gradminuterna själv.
Jag har valt -1000 gradminuter för tillslag av el-spetsen och kör -120 till pumpstart.

Man brukar ju rekommendera 5x gradminutervärdet för pumpstart här på forumet, men jag valde att låta pumpen jobba så länge som möjligt.

Det innebär då tyvärr att åt motsatta förhållandet när dygnstemperaturen åter stiger så dröjer det onödigt lång tid tills spetsgradminuterna räknats ner och låter pumpen ta över.
Jag vet inte vilket förhållande man bör välja, men funderar på att gå ner avsevärt. Vad anser ni?

Jag har i anknytning till detta funnit ett extra läge i Driftväljaren som inte beskrivs i manualen "Automat (Vinter)".
Lägen som kan väljas är -Sommar- Vår/Höst-Automat (Vinter)-Vinter.
Det verkar som att detta val, "Automat (Vinter)", endast kopplar in steg I och att läge "Vinter" väljer inkoppling av erforderlig effekt. NÃ¥gon som vet om det stämmer? 

/Peter

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "Spetsgradminuterna" räknats ned.
Det som händer om/när en värmepump hamnar i elpanneläge är att den ligger kvar i detta läge ändå tills elpatron själv klarar av att beta av alla gradminuterna, alltså till 0.
Fram tills dess kommer elpatron gå hela tiden, och kompressorn så ofta den kan - tills vb-f når 55 grader.
Om det är kallt en längre tid kan alltså värmepumpen gå som elpanna (med stöd av kompressor då och då) i VECKOR, vilket naturligvis blir förödande för årsmedel-COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #184 skrivet: 04 februari 2012, 17:43:12 »
Nej jag tror som du att steg ett ihop med kompressorn fixar biffen, att ha steg två tillgängligt via arbetsbrytare är för två sakers skull:

1 Kompressorn går sönder, då räcker kanske steg ett inte till.
2 Det blir betydligt kallare än vad det är nu, även om det är osannolikt är det inte uteslutet.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #185 skrivet: 04 februari 2012, 21:17:48 »
Jag slog av och återaktiverade läget där tillsatsel tillåts för några timmar sedan, för att kunna se hur uppstegningen av spetsen betedde sig.

Enligt kopplingsschemat skall det vara 2 steg, men på min loggkurva ser det ut som om effekten trappats upp i tre steg. Det förbryllar mig något Sc:,h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #186 skrivet: 04 februari 2012, 21:26:01 »
Jag är lite nyfiken. Är det specifikt för den här pumpen att den inte kan skicka ut en framledning över 55?
55 brukar ju vara gränsen på returen väl, inte framledningen?

Och det måste väl finnas någon hysteres för elsteget? Styrs det bara av gradminuter?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #187 skrivet: 04 februari 2012, 21:32:30 »
Bra fråga, hoppas någon kan svara på den. Jag har inte den blekaste ::)

I morgon skall jag rycka ur tåtarna till steg 2 och sänka GM till 0 enligt Rickards recept. Blir det inte bra är det ju bara att ändra tebax. Men ikväll ids jag inte springa ut och leta efter min elväska, därtill är det för kallt :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #188 skrivet: 04 februari 2012, 21:36:27 »
Jag är lite nyfiken. Är det specifikt för den här pumpen att den inte kan skicka ut en framledning över 55?
55 brukar ju vara gränsen på returen väl, inte framledningen?

Och det måste väl finnas någon hysteres för elsteget? Styrs det bara av gradminuter?
55 grader är nog max med kompressorn på en äldre Nibe och returen tror jag är maxad till 48 grader det är först med 1245 dom tål 58 grader på returen tror jag i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #189 skrivet: 04 februari 2012, 21:39:59 »
ahh ok det låter ju rimligt. Tänkte inte på att maskinen är lite äldre.

Hur är det med hysteresstyr för patron dÃ¥? För inte har väl nyare maskiner sÃ¥ att den mÃ¥ste upp i 0 GM för att  sluta patrona
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #190 skrivet: 05 februari 2012, 09:33:19 »
Jag märkte nu på morgonen att många av mina element är rent ut sagt kalla i botten, jag har funderat och funderat, men det är inget jag kan minnas att jag upplevt förut. JAg drog därför slutsatsen att det kan ha att göra med att jag sänkte VB-CP till lägsta steget för ett tag sedan. Jag har nu gått upp till steg 3 igen för att se om det ändrar sig.

Men i väntan på förändring så har jag sökt lite på forat här om vad det kan vara, jag vet att jag har läst om detta här, men som vanligt kommer jag inte ihåg vad orsakerna kunde vara. Det är jobbigt att börja bli gammal :( ,och nu hittar jag inte heller vad jag letar efter. Jag får avvakta och se.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #191 skrivet: 05 februari 2012, 09:56:00 »
ahh ok det låter ju rimligt. Tänkte inte på att maskinen är lite äldre.

Hur är det med hysteresstyr för patron dÃ¥? För inte har väl nyare maskiner sÃ¥ att den mÃ¥ste upp i 0 GM för att  sluta patrona
På en 1245 så ligger inte tillskottet i tills GM 0 tror det första elsteget ligger i tills vp ligger på samma -GM som när det klev in Sc:,h Man kan ställa -GM mellan elstegen separat man kan även ställa hur mycket över bör som man tillåter vp att jobba med hjälp av elpatron och varje elsteg är på 1 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #192 skrivet: 05 februari 2012, 11:12:46 »
Strax efter kl 10 00 så gjorde jag som Rickard föreslog, jag kopplade ur steg två på spetsen och slog på VP:n igen.

Det räknade ned 4 min och sedan ungefär kl 10 15 startade den, först kompressorn sedan steg ett och efter några minuter drog även steg två, dock utan last. Allt kändes jättebra.

Nu gick jag in i menyn och satte ned VP-GM till minimum (5), och spets-GM fick vara kvar på max(2500).

GMunderskottet var vid tillslag hela 2669, (men då hade jag haft allt ifrånslaget lite tidigare under morgonen också)

Sedan var det kaffe, och jag kollade mina loggrafer. Och strax för 11 00 gick jag åter ner för att se vad som sker:

Kompressorn går för fullt nu, kontaktorn för spetssteg ett är off, men kontaktorn för steg två är dragen, som om spetsel vore önskvärt. Jag tittade då igen på GM, och nu verkar underskottet ha ökat till 2805.

Är det något jag tolkat fel med det här, eller kanske gjort fel, eller är det så att jag inte kan kringgå problemet på detta sätt? Sc:,h

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #193 skrivet: 05 februari 2012, 11:15:52 »
Jag svarar mig själv: Kanske skall man rycka steg 1 istället, och låta steg 2 vara kvar? Sc:,h

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #194 skrivet: 05 februari 2012, 12:36:36 »
Jag förstår inte det här riktigt. Jag ändrade så att steg 1 är utan last, och att steg 2 istället har för ungefär 35 min sedan.

Allt startade som det skulle och steg 1 slog till ganska omgående, men steg 2 går inte i. Jag tycker att om inte GM sjunker med steg 1 i borde steg 2 följa, är det fel?

GM-underskott är nu är 2575, och har så varit i trettio minuter.

Kan det bero på att utetempen stiger, eller varför går inte steg 2 i nu?
Pumpen har gjort varmvatten största delen av denna halvtimme, skall det spela någon roll?
 Sc:,h

Edit: För bara en minut sedan släppte steg 1 och steg två drog, kompressorn går samtidigt. GM stod på 2624.

Nu blir det intressant att se om det blir elsteget eller kompressorn som tar pauser.
« Senast ändrad: 05 februari 2012, 12:48:03 av Fattiglapp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!