Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläktavfrost intervall samt T8/T9 - IVT290/Optima 700  (läst 288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ekstrand

  • Gäst
Christian Ekstrand
Fläktavfrost intervall samt T8/T9 - IVT290/Optima 700
« skrivet: 16 januari 2024, 10:06:02 »
1. Hur ökar jag fläktavfrostningsintervallerna? Finns en skala mellan 1-10 men förstår inte riktigt i beskrivningen... Känns som att det är bakvänt? Det jag vill är att den skall avfrosta oftare än nu.

2. Det blir is/ligger kvar vatten under förångaren i bakkant på utedelen. Varför rinner det inte bort? Har försökt lokalisera avrinningshål men ser inget.

3. Diffen mellan T8/T9 Värmebärare in/ut. Den ligger oftast mellan 4-6 grader. Vill få upp den till 7-10. Har den främre CP på läge 2 och den bakre på läge 1. Är den främre till VP och den bakre till Element?

Imorser funkade allt när jag vaknade. -20 ute. Sedan någon minut senare så larmade "lågtryckspressostat".
Nu går den bara på el -22 ute.
Jag har hällt varmvatten nu och fått bort all is i utedelen både under fläkten och bakom/under förångaren och i dräneringsröret.
Inväntar att utetempen stiger lite för att se om den går igång.

Siffror från larmlogg -

T1 Framledning.   47
T2 Utegivare.      -20
T3 VarmVatten     58
T5 Innegivare.     18,4
T6 Kompressor.    66.   
T8 VB UT.             45.   
T9 VB IN.             41
T10 Kondensorn   43
T11 Köldmedie.    -24

Utloggad Crelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktavfrost intervall samt T8/T9 - IVT290/Optima 700
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2024, 10:23:58 »
Fläktavfrostning intervall och Fläktavfrostningstid

Eftersom väderförhållandena varierar mellan olika orter kan vissa fabriksinställningar för avfrostning behöva justeras. Detta gäller framförallt områden med fuktig väderlek där det fi nns risk att fl äkten isas ned. Fläktavfrostning innebär att varm luft blåses uppåt genom fl äkten.

Funktionen fläktavfrostning är aktiv när värdet på Fläktavfrostning intervall ligger mellan 1 och 10, fabriksvärde är 1. Värdet 1 anger att fl äktavfrostning ska ske vid varje ordinarie avfrostning.
Om värdet sätts till 3 ska fläktavfrostning ske vid var tredje avfrostning.
Välj även hur lång tid fläktavfrostningen ska pågå. Fabriksvärde är 1 min. Min = 1 och max = 5. Funktionen avaktiveras genom att ange 0 på Fläktavfrostning intervall.
Temperaturgräns för fläktavfrostning är satt till -5ºC. Under denna temperatur sker ingen fl
äktavfrostning. Detta värde kan ändras under Fläktavfrostning i den Avancerade menyn.

Utloggad Crelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktavfrost intervall samt T8/T9 - IVT290/Optima 700
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2024, 10:29:42 »
Jag må vara svagt begåvad när det kommer till manualer...

Men jag läser att läge 1 är oftast och läge 10 är mer sällan. Stämmer det?

Sedan läser jag att under -5 grader sker ingen avfostning??? Stämmer verkligen det?
Är det inte då man vill ha avfrostning?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fläktavfrost intervall samt T8/T9 - IVT290/Optima 700
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2024, 10:33:59 »
Luften blir snabbt torrare när utetemperaturen sjunker och då minskar risken radikalt för att någon fukt kan sätta sig på fläkten. Säkert därför de satt en gräns på -5 °C. Runt 0-an kan det däremot vara mycket besvärligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktavfrost intervall samt T8/T9 - IVT290/Optima 700
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2024, 15:46:53 »
Som tidigare nämnts 1 är varje gång och 10 är var tionde gång.

Cp längst in till höger sett framifrån är till pumpen, den närmre till vänster till radiatorerna. Läge 1 och 2 som du har är det som ger störst delta. Kolla så att alla ventiler/termostater på radiatorerna är öppna.
Gjort rent filtret?

Din 700 är första generationen optima med fläkten uppåt, den har kolvkompressor och är satt till att stanna vid -10 vill jag minnas. Så att den går på el vid -22 är inte konstigt.
Min 1100 går på stöttning av tillskott från ca -8 även fast själva pumpen går med till -20.
Nu när jag har runt -15 i Skåne avfrostar min varannan var tredje timme. Alltså ”vanliga” avfrostningen, fläktavfrostning upphör som redan nämnts vid -5.

https://cdn.jseducation.se/files/pages/optima500-700-22.pdf

https://cdn.jseducation.se/files/pages/optimaair.pdf


Ps/ kollade mina värden nu.
-15 och jag ligger nu på Delta T på mellan 4,5 - 5,0, elpatronen går in med 1,5 - 2,0 kW

Att läsa värden ur larmloggen kan ge en fingervisning om vad som orsakat larmet men säger inget om normalvärden under drift.
Det läser du av i sevicemenyn/avancerat läge/temperaturer.
« Senast ändrad: 16 januari 2024, 17:17:29 av MickeHusse »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!