Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Arbetstank, enda lösningen?  (läst 20973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Arbetstank, enda lösningen?
« skrivet: 05 februari 2014, 06:39:49 »
Vi har ett rörsystem som uppenbarligen är känsligt för variationer i temperatur på framledningen. Vi har satt in en vp och kompletterat med 100l volymtank. Men det blir ändå för "stora" variationer på systemet.

Vp ger 6kW och hela systemet är ca 130 liter inklusive volymtanken. Tidigare tickade det bara när pannan chuntade varmvatten när det behövdes värme till elementen sedan var det tyst.

Nu svänger temperaturen 5-6 grader två gånger /h.

Hur ska jag bära mig åt? Jag funderar på större volymtank, eller en arbetstank som får gå separat eller kräva en annan panna som jobbar med konstant temp. som CTC eller Weismann. Det sistnämnda blir säkert inte aktuellt.
Hjälper det med större volymtank eller ska jag gå direkt på arbetstank?
« Senast ändrad: 05 februari 2014, 07:03:59 av Rodge68 »
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2014, 08:43:23 »
Du har alltså problem med knäppande rör/radiatorer?
Har du gjort allt som står i din makt för att komma runt problemen?

Smörjt radiatorkonsollerna?
Sett till att rör i ledningssystemet inte ligger an mot vägg/golvskivor eller andra träkonstruktioner?
Satt in gummi eller annat i rörsvep/konsoller där knäppningarna uppstår?

Om rören går dolt, och det är där du får problemen så är det ju dyrt/svårt att åtgärda, men kommer knäppningarna från synliga/åtkomliga ställen så borde det väl gå fixa?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2014, 09:04:25 »
Rören går dolt och som du nämner är det ingen enkel lösning att ändra på rördragningen. Jag utgår från att innan vi bytte så var det inga knackningar i rörsystemet, mer ett tickande i elementen just som det började att skicka ut värme på systemet.
Enklaste lösningen borde vara att få minimalt med svängningar i systemet och mindre variation i framledningstemp och då är frågan om en arbetstank är den bästa lösningen eller om det kan fungera med en stor volymtank (200-300l).

Radiatorerna upplever jag inte vara något problem, utan det ligger i rördragningen som troligen ligger an på några ställen i bjälklaget.

Några knäppningar kan jag leva med (1 gång/2 h max) men det är på tok för ofta som det är nu. När VP startar så knackar det var 30-60 sekund i ungefär 10 minuter. Jobbigt när man vaknar av ljudet mitt i natten.
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2014, 10:04:18 »
du kan ju ha en semifastkondensering och shunta ut från tank.

Då använder man thermias buffert styr. Du jobbar mot kurva men värmepumpen överladdar ett antal grader, 0-5. En shunt skickar ut samma temp hela tiden, utifrån kurvan. Allt styrs av värmepumpen.

Thermia har en systemlösning för detta i kombination med deras egen bufferttank thermia extender. Men det går ju att använda en UKV tank också, rimligen. Då pratar vi 300l.


Utan shuntlösning borde en volymtank ge minsta knäppning. Alltså att framledningen kopplas på toppen och radiatorer kopplas i botten. Ju större tank desto större utjämning, långsammare svängning.

Även en vanlig arbetstank utan shunt skapar en mindre svängning givet att temperaturen inte faller brant när värmepumpen slår av. man får en långsam ökning av temp och en långsam sänkning av temp.

Så ett alternativ är att köra med arbetstank först och om det inte fungerar koppla på en shunt. Dock tror jag att samtliga alternativ skulle må bra av en större tank.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2014, 10:23:39 »
Du är super David med dina utförliga svar!  tummenupp

Vi ska prova att koppla om tanken idag och leda in värmen i toppen och ut i botten. Thermia har också bekräftat att det ska kopplas så.

Men jag ser redan nu att även när pumpen slÃ¥r ifrÃ¥n och temperaturen sjunker lÃ¥ngsamt sÃ¥ kommer det knackljud ocksÃ¥ frÃ¥n rören. Det kanske är lika bra att fÃ¥ dit en 300l tank med en gÃ¥ng och först koppla som knäpptank och som sista lösning köra med shunt.  dontknow
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2014, 10:35:25 »
om inte nuvarande fungerar, med mindre knäpptank, rätt kopplad. Så skulle jag välja en 300l tank kopplad som arbetstank.
Om inte heller den fungerar skulle jag välja att shunta från den och därmed köra semifast kondensering.

Som du ser på bilden så faller inte temperaturen på framledningen när kompressorn stoppar. Den går ner lite långsammare över tid.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2014, 10:50:07 »
Är det den gröna som är framledning?

Thermias buffertank ser rätt ok ut, lika så är UKV också.

Det råder inget tvivel om att en 100l tank räcker för radiatorerna, men jag är inte säker på om rören klarar att vara tysta med den volymen. Kanske lika bra att byta med en gång till något större.
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2014, 11:03:28 »
Jag skulle nog försökt få till rördragningen istället, det kostar inte mer än en tank, shunt och allt som följer med det.
Kanske är det bara på några ställen du behöver åtgärda problemen?

Har väldigt svårt att tro att någon styrning alls skall göra det hela knackningsfritt, temperaturen svänger ju även om regleringen är 100% optimal.
Inte minst i samband med tappvarmvattenproduktion kommer du att få toppar och dalar temp temptrenden.
Och naturligtvis vår och höst när utetemperaturen varierar kraftigt över dygnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2014, 11:13:11 »
Med semifast överladdning på 5 grader och shunt bör det inte bli några större dippar än under VVproduktion.

Rodge68. Den gröna linjen är börvärdet. den röda är framledningen. Men jag har en annan typ av inkoppling än en vanlig arbetstank därutöver har jag väldigt mycket effekt. Oftast kring 18kW. På grafen drar huset 4,5kW....

Med din värmepump och en lika stor tank, 300l, så skulle du få mycket mindre svängningar.

Om du skulle komplettera din tank med shunt skulle framledningen vara som den gröna linjen. 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2014, 11:20:04 »
Självklart blir problemen mindre, det kanske räcker att vända på flödet genom volymtanken för att komma nära det optimala.
Det jag menar är bara att OM man är beredd att det i princip får kosta vad det vill att bli av med knackningarna så tror jag man kan bli besviken om man lägger ut tiotusentals kronor på något som har väldigt små möjligheter att lösa problemen helt.

Åtgärdar man rörsystemet så är problemet är världen.
Garanterat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2014, 11:34:47 »
Helt riktigt Rickard, men jag utgår från att innan bytet så var det inga knackningar. Då bör det gå att få det nära på helt tyst. Då kan det vara värt med några tusingar extra jämfört med att bryta upp golv och justera rören.

300l arbetstank är nog tillräckligt och kanske att det till och med kan fungera med enbart 300l som volymtank.
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2014, 12:07:34 »
ja man kan ju ta det steg för steg.

En tank behöver du oavsett givet den lilla volymen du har. Om du kan få en 300l i stället för 100l så är du förberedd för arbetstank om så krävs.

1. Se om det går att få tanken uppgraderad. 100l tankar är vanligare än 200/300 och därför borde det inte vara något problem för rörisen?
2. koppla den för knäppfunktion, tillupp i toppen och utlopp i botten.
3. Om det inte fungerar gå över till buffertstyr med arbetstank. Detta kommer kosta 2 temperaturgivare och en extern cirkulationspump och lite rör och arbetstid.
4. om det inte fungerar lägg till shunt

Med lite tur klarar du dig med punkt 2. Annars får du beta av längre på listan. går väl säkert på 5000kr per punkt 3 och 4. inte så bra koll på priserna.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2014, 14:54:38 »
Helt riktigt Rickard, men jag utgår från att innan bytet så var det inga knackningar. Då bör det gå att få det nära på helt tyst. Då kan det vara värt med några tusingar extra jämfört med att bryta upp golv och justera rören.

300l arbetstank är nog tillräckligt och kanske att det till och med kan fungera med enbart 300l som volymtank.

Du kan vara säker på att det knackat även tidigare, om de haft någon form av reglering av värmen.
Sånt där kommer inte från värmepumpsinstallationen, det har alltid funnits där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2014, 17:09:53 »
Tror inte shuntning hjälper så snabbt brukar inte shuntar reglera ner tempen och efter tex vv laddning kommer lite varmare vatten som shunten i så fall skulle behöva reglera ner och sen reglera upp nej försök fixa till radiatorerna/rören i första hand och i andra hand en större tank. Knäpper det varje gång vp startar eller en stund efter hur blir det när vp gjort vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2014, 18:54:32 »
Luftade elementen och det gjorde rätt stor skillnad.

Bara min installatör för tid och koppla rätt tanken också så ska jag rapportera hur det går.
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!