Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.  (läst 2757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AlexL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« skrivet: 02 februari 2021, 20:05:59 »
Hej,
Jag har googlat mig tokig, så jag hoppas att jag inte missat svaret någonstans.

Vår Nibe Fighter 1215 kommer inte över 42 grader ut till elementen. Tidagare år har vi alltid klarat oss ner till ca - 10 innan vi behövt elpatronen, men senaste dagarna får vi inte upp temperaturen över 18 grader inomhus. Vi har utomhussensor, som visar rätt på någon grad.
Just nu tror jag kompressorn går oavbrutet. Enligt kurvan så vill den få ut 47-50 grader i värmekretsen, men den stannar som sagt på 42. Det är luftat överallt, noggrannt.
Det jag reagerat på är det bara skiljer någon grad mellan kb-f och kb-r, är inte det låg skillnad?

Vore tacksam för tips och säg gärna till vilka uppgifter jag missat.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2021, 20:25:19 »
Jo, det är ovanligt låg skillnad och tyder på att pumpen inte tar så mycket värme från borrhålet vilket leder till att den inte heller producerar så mycket värme. Förmodligen är köldbärartemperaturerna högre än vad de brukar vara, det blir ett resultat av lågt värmeuttag från borrhålet.

Tänkbara fel: Sliten kompressor, fel på expansionsventilen, köldmedieläckage.

Har senaste månadernas elräkningar varit normala jämfört med tidigare år?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AlexL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2021, 20:35:49 »
Jo, det är ovanligt låg skillnad och tyder på att pumpen inte tar så mycket värme från borrhålet vilket leder till att den inte heller producerar så mycket värme. Förmodligen är köldbärartemperaturerna högre än vad de brukar vara, det blir ett resultat av lågt värmeuttag från borrhålet.

Tänkbara fel: Sliten kompressor, fel på expansionsventilen, köldmedieläckage.

Har senaste månadernas elräkningar varit normala jämfört med tidigare år?

Tack Roland!
Det var lite så jag tänkte angående kb-f, kb-r.

Elräkningen ligger som vanligt, den har inte dragit iväg.

Jag antar att de tänkbara felen är svåra att kolla upp själv?
Eller finns det något mer jag kan kontrollera för att komma närmare lösning?

Har bara öppnat upp överallt och kollat efter läckage eller andra synliga defekter.

Kb-f är 1 grad och kb-r är - 1 grad just nu.
« Senast ändrad: 02 februari 2021, 20:38:54 av AlexL »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2021, 20:47:04 »
Sänk farten pÃ¥ KB-pumpen ett snäpp och prova, dÃ¥ ska det bli större skillnad. Sen om exapansionventilen  brÃ¥kar sÃ¥ är det bara nÃ¥gon med manometerställ som kan säga nÃ¥got, en kylgubbe. det behöver inte vara en av Nibetyp.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2021, 05:19:45 »
8kw pump ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2021, 07:11:45 »
Lite sådär började det för mig också ca ett år innan kompressorn skar ihop, Nibe 1015-7 kW, föregångaren till den du har. (Om du har en 8 kW värmepump)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AlexL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2021, 07:21:19 »
8kw pump ?

Ganska säker på att den är 6kw, men jag kan komma ihåg fel.

Nu har kb-pumpen gått ett snäpp ner. Kb-f +1grad, kb-r -2 grad.
Tempen är fortfarande 42 grader, men just nu är det -10 ute(18 inne).
Om det läcker köldmedium, var brukar det göra det, kan det ske överallt längst ledningen ner i marken? Kanske inte finns något enkelt svar, men jag ser framför mig att vi måste gräva upp trädgården ???

Lite sådär började det för mig också ca ett år innan kompressorn skar ihop, Nibe 1015-7 kW, föregångaren till den du har. (Om du har en 8 kW värmepump)
Va precis nere och kollade en extra gång. 6kw är den på.
Tack för ditt svar👍
Var det de enda symptomen?


« Senast ändrad: 03 februari 2021, 07:39:48 av AlexL »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2021, 08:13:43 »
Kan vara ventilerna som börjar bli dåliga

Utloggad AlexL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2021, 08:16:06 »
Kan vara ventilerna som börjar bli dåliga

Tänker du på någon annan ventil än expansionsventilen?
Tack för svar tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2021, 08:18:54 »
Läckande köldmedium har inget med KB-kretsen att göra, det är i så fall internt i den stora plåtlådan med kompressorn och värmeväxlarna det läcker i. Köldmedium R407A i ditt fall.

För oss började det med förlorad effekt, tog ett bra tag innan jag märkte det, sedan fick jag problem med att den löste ut på motorskyddet ett par gånger, till sist drog den över 4 kW (aldrig mer än ca 2 kW när den var frisk) innan motorskyddet löste ut.
Den hade då gått i 17 år och värmt huset på vintern och poolen på sommarn, så man kan väl inte direkt klaga.

Han tänker nog på ventilerna i kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AlexL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2021, 08:29:28 »
Läckande köldmedium har inget med KB-kretsen att göra, det är i så fall internt i den stora plåtlådan med kompressorn och värmeväxlarna det läcker i. Köldmedium R407A i ditt fall.

För oss började det med förlorad effekt, tog ett bra tag innan jag märkte det, sedan fick jag problem med att den löste ut på motorskyddet ett par gånger, till sist drog den över 4 kW (aldrig mer än ca 2 kW när den var frisk) innan motorskyddet löste ut.
Den hade då gått i 17 år och värmt huset på vintern och poolen på sommarn, så man kan väl inte direkt klaga.

Han tänker nog på ventilerna i kompressorn.

Nej så klart, nu när du säger det. Har kollat i plåtlådan och runt kompressorn och alla anslutningar jag kommer åt utan att hitta något läckage. Det betyder ju dock inte att det inte finns ändå.
Vårt motorskydd löste ett par gånger för något år sen, men det härleddes till att en inkommande fas hade skakat loss från en kontaktor.
Vår har ju suttit i 15 år, har jag för mig, inte vi som installerade. Så visst, det har skött sig galant så pass länge.

Ventilerna i kompressorn, tack!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2021, 09:00:27 »
En felsökning man kan göra själv och som är relativt enkel är att mäta temperaturen på utgående rör från kompressorn. På Nibes pumpar finns vad jag vet ingen givare för det men det går att montera en givare från en elektronisk ugnstermometer mot röret och isolera runt om. Temperaturen ska vara 75-80 grader när utgående värmebärare är 42 grader.

Steg 2 är att mäta temperaturen efter expansionsventilen. Den ska vara ca -5 grader.

Fast enklast är att ringa efter en servicetekniker.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2021, 09:12:03 »
Om det läcker i plåtlådan så är det gas.
Man kan möjligen så spar av olja som följer med gasen ut, men alltså ingen vätska från käldmediumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AlexL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2021, 09:46:42 »
Klantig som jag är har jag nu lyckats kortsluta motorskyddet när jag skulle mäta faserna...(det hade jag inte enligt elektriker) så nu får jag bara hp/ms-larm när jag sätter på pumpen. Det small till och säkringarna gick (dock bara 2 av 3, men det är sekundärt just nu).
NÃ¥gon som vet hur man kan kontrollera om motorskyddet fortfarande fungerar?
Sätter den i manuellt läge så ploppar den ut, i auto-läget sitter den kvar men ingen kontaktor klickar när man sätter igång pumpen. Det är inställt på 6A, vilket är max.

Har försökt att ställa in den på elpannedrift i meny 14, men då går inte pumpen till elementen.

Tillägg:
Är det inte märkligt att det går att tvångsköra kompressorn vare sig motorskyddet är utlöst eller inte?

Tillägg 2:
Blir många ändringar här.
Är det någon som vet vad den lilla gula "knapppen" är mellan den röda testknapppen och blåa återställningsknapppen på motorskyddet?

Tillägg 3:
Det akuta problemet löst iaf. Det var den lilla keramiska säkringen på mjukstarten(?) som smällt.
« Senast ändrad: 03 februari 2021, 14:05:01 av AlexL »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215 kommer inte upp i temp.
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2021, 18:42:38 »
kolla så inte lilla glassäkringen brunnit, finns på kretskortet med små reläer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!