Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX och eftervärme  (läst 3411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
FTX och eftervärme
« skrivet: 17 november 2011, 18:05:37 »
Hej,

Jag har en FTX med el-eftervärmare med ca. 50-60% återvinning. Hur lågt kan/skall man sänka tempen på eftervärmaren eller får man alls någon inbesparing med att göra det? Jag har lvvp och golvvärme som sköter om uppvärmningen. För tillfället tror jag den ligger på ca. +20 men det är svårt att säga när den inte har en vettig skala förutom att den påstås ligga mellan 0..+40. Kan det uppstå problem med kondens eller annat om man går för lågt i temp eller andra problem för hälsan förutom att det kan kännas lite dragigt?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: FTX och eftervärme
« Svar #1 skrivet: 17 november 2011, 18:13:13 »
Jag har termostaten på mitt aggregat ställd på12 grader, det har hos mig (oss) fungerat bra i ca 30 år.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: FTX och eftervärme
« Svar #2 skrivet: 17 november 2011, 18:29:11 »
Jag har termostaten på mitt aggregat ställd på12 grader, det har hos mig (oss) fungerat bra i ca 30 år.

Sköter termostaten sig själv dvs. går in endast vid behov för att uppnå 12 grader eller hur fungerar termostaten? Man kan väl inte behöva justera den vid olika utetemp?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: FTX och eftervärme
« Svar #3 skrivet: 17 november 2011, 20:02:42 »
Termostaten slår till elementet när temperaturen blir under det inställda värdet och slår sedan av elementet när temperaturen är någon grad över den inställda temperaturen. Elementet hjälper även till att avfrosta (platt)värmeväxlaren som vill isa igen när det är kallt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: FTX och eftervärme
« Svar #4 skrivet: 23 november 2011, 08:13:31 »
har man termostaten står så lågt, kan man inte få problem med kondens då? vanliga spirorör är väl inte isolerade för kyla?

vill man spara nÃ¥gra kronor sÃ¥ kan man ju installera ett vattenbatteri ist för elbatteriet och  koppla till värmepumpen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: FTX och eftervärme
« Svar #5 skrivet: 23 november 2011, 10:31:05 »
Man försöker väl lägga rören i isoleringen så nära den varma sidan det går och där det inte går brukar man isolera dom.
Isolerar man inte tappar man det mesta av den återvinning man vill ha. Samt värmaren sitter i tilluften och den ute luft som kommer är torr och blir än torrare när temperaturen efter växlaren höjs så där föreligger ingen risk för kondens.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!