Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert vilken utrusting behöver jag?  (läst 1573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffe74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Offert vilken utrusting behöver jag?
« skrivet: 07 november 2007, 14:09:32 »
Hejsan, efter att ha tjuvläst här pÃ¥ detta trevliga/sakkunniga forum, en tid var det dags att registrera sig. Har väl aldrig riktigt tänkt mig värmepump men  :D 

Har egen skog så vedeldning har jag alltid planerat men eftersom jag måste bygga nytt pannrum + kulvert mm så börjar jag tvivla pga dagens byggkostnader. Jag har 1köksspis 1 kakelugn + 2 runda plåtkaminer att stödelda med inne i huset så jag börjar överväga jordvärme + stödeldning i dessa.

Huset är byggt sent 1800 tal, naturligtvis dÃ¥ligt isolerat men det andas ju  >:D, gamla fönster mm. Huset är ca 190m2 i nedre vÃ¥ningen (500m3), övre vÃ¥ningen bibehÃ¥lls oinredd/sommarrum. Golvvärme kommer jag att installera oavsett. Jordvärmeslinga har jag tänkt mig eftersom jag har Ã¥kern rakt nedanom huset med passande jordmÃ¥n i söderläge + att grävandet gÃ¥r att fixa billigt. Tidigare förbrukning känner jag inte till eftersom  man eldat med ved tidigare.

Nåå nu till min egentliga fråga, finns det nån slags utrustning som berättar för mig när jag behöver stödelda ? (när elförbrukningen stiger över en bestämd mängd/dygn etc, allra senast när elpatron börjar jobba) eller ställer man in lägre rumstemperatur på golvvärmesystemet och stödeldar för att uppnå trevlig temperatur eller hur beter man sig. Elmätare på pumpen vill jag definitivt ha.

Joo förresten...huset ligger i de sydligaste delarna av Finland typ i höjd med Stockholm

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Offert vilken utrusting behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2007, 14:16:21 »
När sensorerna i kroppen börjar detektera att det inte är tillräckligt varmt så börjar du stödelda, alternativt när processon där uppe har lärt sig vid vilken utetemperatur det är dags...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert vilken utrusting behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2007, 16:02:57 »
Eltillskottet går till med automatik, så om du inte har det avstängt så kommer du aldrig att märka att det finns behov av vedeldningen.
Stänger du av eltillskottet så kommer du att märka när det behöver eldas genom att det blir kallt i huset.

Om jag hade ved som komplement skulle jag nog försöka köra med eltillskottet avslaget - glöm inte att starta det om du åker bort en längre tid.

Är du den händiga typen som gillar att pyssla kan du också koppla in en indikeringslampa som börjar lysa när tillskottet går på.
Lampan kan du sätta var du vill.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Offert vilken utrusting behöver jag?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2007, 18:49:19 »
Nu vet jag inte vad sotning av eldstäder kostar i Finland, men om du slutar elda så har du ju dessa pengar "över" till att köpa tillskottsel för.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Offert vilken utrusting behöver jag?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2007, 19:14:09 »
skit i elpatron över huvudtaget!
och använd dig av Ridax rÃ¥d !  du har ju obegränsat med ved...eller ?
ska du ha nån patron så välj en som används som frysskydd enbart, så har du ju en backup om du åker hemmifrån och slipper oroa dig över pumpen !

om du vill så finns det ju vattenmantlade kaminer, som du kan hjälpa upp systemet med de kallaste dagarna (eller när du vill snåla !)

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Raffe74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Offert vilken utrusting behöver jag?
« Svar #5 skrivet: 12 november 2007, 17:38:14 »
Eltillskottet går till med automatik, så om du inte har det avstängt så kommer du aldrig att märka att det finns behov av vedeldningen.
Stänger du av eltillskottet så kommer du att märka när det behöver eldas genom att det blir kallt i huset.

Om jag hade ved som komplement skulle jag nog försöka köra med eltillskottet avslaget - glöm inte att starta det om du åker bort en längre tid.

Är du den händiga typen som gillar att pyssla kan du också koppla in en indikeringslampa som börjar lysa när tillskottet går på.
Lampan kan du sätta var du vill.

Tack för alla svar. Om tillskottselen gÃ¥r att stänga av sÃ¥ är det ju väldigt enkelt  ::) trodde man inte kunde styra den, sÃ¥ det var därför jag undrade angÃ¥ende utrustning som indikerar detta. En indikeringslampa är ju inte heller fel.

Sotningen är relativt förmånlig, ca 500kronor / 3skorstenar. För det får man ju inte så mycket el så...vedeldningen skippar jag inte.

Prisskillnaden på olika elpatroner kan väl inte vara så stor, tänkte då på en "normal" jämfört med "frostskyddsvarianten"

Tack för alla svar hittills
mvh Raffe

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Offert vilken utrusting behöver jag?
« Svar #6 skrivet: 12 november 2007, 18:12:56 »
skulle inte tillskottet vara avslaget ??
en normal används för att slippa elda....dv.s bekvämlighets-elpatron men dyr !
en frostskydds används för att undvika sönderfrysningar vid ej hemma...dv.s skydds-elpatron !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!