Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron  (läst 3199 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Första huset för mig och första inlägget här på forumet.

Huset är från 1943, ca 100+100+källare och oinredd vind och ligger i Stockholm.

Har en:
• Nibe vvm 300, max effekt elpatron:7,5 kWh
• Fighter 2020-8

Service november 2020 av firma, inga anmärkningar.

11 element totalt
Extra cirkulationspump till radiatorerna (Grundfos UPS 25-40 130)

Inställningarna är som följer;

Inställningar på pannan:
Kurva: 9
Kurvförs.: 0
Start temp. VV: 45 ºC
Stopp temp. VV: 50 ºC
Startvärde VP: -60 (gradminuter)
Startvärde EL: -1000 (gradminuter)

Varmvattentemp: 48,3 (49,6)
Framledningtemp: 40,1 (41,1)
Utetemp: 0,8

Förångartemp:  16,6 ºC
Suggastemp:  2,2ºC
Vätskeledningstemp:  35,5ºC
Hetgastemp:  60,1ºC
Returtemp:  34,9ºC
Diff fram/retur:  0,6ºC ( 15%)

9.3.13.1: 15%
13.2: 95%
13.3: 70%
13.4: 8 grader

Just nu går
Kompressor med fläktsteg B
Tillsats: III

Min fundering är att varje gång jag tittar till innedelen så är en tillsats aktivera. Även i skrivande stund när temperaturen är +0,8.

Senaste räkningen landade totalförbrukningen på 5200kWh för januari, snitt temperatur enl Ellevio (-1,2) men då vet jag att stundtals var temperaturen nere på -17,-18. Hushållet är två vuxna och 2 barn. Är detta verkligen rimligt? dontknow Sc:,h


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2021, 16:04:42 »
Underdimensionerad värmepump. Huset är dessutom byggt under krigsåren då man fick vara extra sparsam med byggmaterialet och snåla in på det mesta. Det är också ett stort hus på ca 300 kvm även om källaren får en något lägre temperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2021, 16:19:33 »
Så här i efterhand så ser jag att jag avrundade uppåt lite, men kanske inte spelar ngn roll på 20-30 kvm +/-. Huset är tilläggsisolerat på 90-talet och tänker att man då gjorde lite research innan man 2005 gjorde sitt val och köpte denna uppsättning. Men kan också vara pengar som styrde...

Är inställningarna rimliga?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2021, 16:33:10 »
Äldre värmepumpar är ofta underdimensionerade med dagens mått och synsätt. Man var tidigare nöjd om årsförbrukningen halverades. Är inte expert på Fighter 2020 men kan inte se något direkt fel med inställningarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2021, 16:47:11 »
Just där du visar driftdata ser det ut som att den nyss stannat eller nyss påbörjat avfrostning. Kan du skriva ner värden en gång till?
Ser du värde på kondensor också?
Hur har du det med isbyggnad på utdelen? Bygger det på och försvinner var 40-60:e minut?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2021, 18:34:47 »
Vet inte var man kan se när den senast körde en avfrostning, symbolen för avfrostning lyste inte iaf.
Inställningen är:
Start avfrostning: 1 grad
Stopp avfrostning: 10 grad
Max avfrostningstid: 7 min
Min gångstil: 50min
Stopptemp: -20 grad
Tid mellan start: 20min

Ingen isbildning på utedelen.

Återkommer imorgon med ny data, har ändrat lite parametrar så blir nog inte rättvist.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2021, 18:38:52 »
Tack förresten för engagemanget, uppskattas!
Inte lätt att komma från lgh och aldrig behövt tänka på en panna. Tur att forum som dessa finns! tummenupp

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2021, 19:58:16 »
Avfrostning borde höras väl in i huset, låter som en gasläcka av något slag och fläkten stannar medan kompressorn fortsätter gå. Efter några minuter kommer det vattenånga från utedelen. 30 sekunder senare så varvar fläkten upp igen och normal drift är tillbaka.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2021, 19:14:32 »
Inget jag hört men å andra sidan hör jag inte varken inne- eller utedelen inne i huset. Det har snöstorm del och varit kallt i Sthlm men det har aldrig bildats is på den, förutom lite frost på baksidan på ”lamellerna”.

Dagens data med några ändringar i inställningarna;

Kurva: 9
Kurvförs.: -2
Start temp. VV: 45 ºC
Stopp temp. VV: 50 ºC
Startvärde VP: -80 (gradminuter)
Startvärde EL: -750 (gradminuter)

Varmvattentemp: 48,5ºC (50,5)
Framledningtemp: 38,6ºC (39,4)
Utetemp: - 0,5ºC

Förångartemp:  15,5 ºC
Suggastemp:  0,5ºC
Vätskeledningstemp:  34,7ºC
Hetgastemp:  59,6ºC
Returtemp:  34ºC
Diff fram/retur:  0,8ºC ( 15%)

9.3.13.1: 15%
13.2: 95%
13.3: 70%
13.4: 8ºC

Totalt sen ny 2007;
Antal starter -28662
Drifttid kompressor -26878h

Just nu går
Kompressor med fläktsteg B
Tillsats: III

Varje gång jag tittar till innedelen så är en av tillsatserna aktiverad, oftas I+II eller III. Utedelen har varit igång i några dagar, har inte upptäckt att den stått still vid de tillfällen jag tittat till den.

Kan det vara så att något är fel, misstänker då utedelen. När den servades i slutet av förra året så gjorde dom inget på utedelen (så här i efterhand kanske det var lite konstigt).  Sc:,h

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2021, 19:38:19 »
Utedelen behöver egentligen ingen mer service än se om det fastnat löv i lamellerna. Eventuellt tråg kan kontrolleras inkl värmekabel, inget man brukar ha för det är tillval.
Om det är kallt ute kan driftdata kontrolleras. Service överlag ger jag inte mycket för, ofta en falsk trygghet där det viktigaste hoppas över. Det som faktiskt görs bör vara normalöversyn som ägaren ska kunna. Tycker jag.

Samma diff som sist ungefär. Kan du se om du hittar laddpumpen och kan sänka hastigheten på den tills diff blir cirka 5-6 grader (i denna väderlek). Om den sätts på lägsta bör du vara vaksam att den faktiskt startar nästa gång pumpen har tagit en pause. Gamla pumpar som ställs på låg hastighet kan få problem med uppstartögonblicket. Om pumpen inte funkar blir det frysrisk för utedelen. Är diffen låg med lägsta hastighet så gör inte utedelen ett tänkt jobb.

Preliminärt tror jag det finns ett kyltekniskt problem som en kyltekniker bör hitta snabbt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2021, 22:06:52 »
Efter att ha sett vad han gjorde på servicen kändes det hanterbart, men tryggt att se iaf en gång hur det görs.

Vekar inte som att man kan ställa ner laddpumpen, verkar vara typen som är varvtalsstyrd (det jag sett och även läst mig till). Men jag kan ha fel. Däremot kan jag ställa cp, men det kanske inte gör nån skillnad för differensen.

Återstår då att ta hit en kyltekniker? Vad kan denne upptäcka för potentiella fel som orsakar att pumpen inte värmer?

Frustrerande sånt här men kanske biter i det sura äpplet och börjar titta på något nytt. Denna uppsättning skapade förra ägaren en hel del huvudbry.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2021, 22:38:31 »
Vanliga cirkulationspumpen kommer inte göra någon skillnad för just hur värmepumpen ser ut att arbeta.

Om det är en PWM-styrd laddpump från innedelen så kanske det går reglera på något vis. Låter som du har en rätt ny innedel. Om du har panelen med vit runt ratt så kan du hålla inne bakåtpilen 7 sekunder och få upp servicemenyn. Då får du lite mer menyer att gräva i.

Jag känner kanske inte att det är helt åt skogen när det fungerar som tänkt. Men luft/vatten tappar verkningsgrad när det blir kallare och blir då ganska dåligt med värme från pumpen. När du tröttnar på systemet så bör du satsa på bergvärme istället. Kanske 2x 150-200 meter borrhål och en 12-16 kW bergvärmepump på ett ungefär. Viktigt: Se till att du får injusteringsventiler för flödesbalans av borrhål, ställbart i pannrummet.

Kanske lika bra att genomföra istället för lägga 10-20-30 tusen på den gamla? Banklånets ränta är nog billigare än elräkningen även efter reparation.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2021, 14:54:32 »
I väntan på att nån ska komma och titta så lyfte jag på locket till pumpen och såg det turkosa på kopparrött, se bild. Ser ut som ngn form av oxidation, men kan det vara ngt annat?

Kan man undersöka själv på något sätt undersöka om det är fel på det ”kyltekniska”?

Sen tycker jag att det låter lite ”metalliskt” när den är igång, det är ett sus i hög ton, alltså inte det vanliga dova luftsuset, utan mer som när man fyller en ballong med helium (om ngn förstår vad jag menar).

Projekt ”Rädda Niben” fortsätter...



« Senast ändrad: 17 februari 2021, 15:00:21 av SnickarAlex »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2021, 19:43:25 »
Känner du någon temperaturskillnad före och efter torkfiltret i svart? Finns det någon oljefukt kring något rör, läst ner efter kopparoxiden?
Kan ju vara gasläcka, expansionsventil kass eller att det gått med låg gas för länge så kompressorn skadats. Lågtryckspressostaten kanske inte fungerar, den kanske egentligen borde ha brutit.
Det ska vara ett ganska tydligt kylskåpsljud, men inte metalliskt så. En viss hårdhet på ljudet möjligen. Men din utför inte direkt något arbete så då kan den låta lite "löst" antar jag även om den är ok egentligen. Relaterar till hur min låter när den växlar mellan avfrostning och uppvärmning, då låter den lite "löst".
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE vvm 300 + Fighter 2020 - hög användning av elpatron
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2021, 20:36:31 »
Ingen vidare temperaturskillnad eller oljefläckar.

Känner för att avboka tekniker och ta ett beslut att den ska pensioneras.

Bergvärme är inte ett alt, blir för dyrt. Men hur skulle det se ut om man återanvänder VVM 300 och kompletterar med en F2040-12/ F2120-12, går det? Kanske inte optimalt men då kan VVMn leva ett tag till och byts ut till en ny Nibe när den kroknar. Har inte satt mig in än, men spontant lutar det åt det hållet.

Men då uppstår lite frågor, Om det går att koppla ihop, hur mycket påverkar pannan negativt på grund av sin ålder?

Eller så blir det ett helt nytt paket, men då från en annan tillverkar, ingen Nibe i det fallet, lite besk eftersmak wave

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 606
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!