Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme med kolvkompressor, var  (läst 14650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #45 skrivet: 20 mars 2015, 17:46:58 »
Varför byta vp när den går så bra är du osäker på kompressorn går det säkert att byta endast den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #46 skrivet: 20 mars 2015, 21:56:45 »
Vi har genomströmningsvvb här Sverige ocksÃ¥,  visst kan det spara energi om man har lÃ¥nga vvledningar eller liten vvbförbrukning. Effektbrist har jag däremot inte hört talas om.  I USA har de däremot ofta enfas har jag hört. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #47 skrivet: 20 mars 2015, 22:04:39 »
Dessutom är förlusterna i centralt placerade varmvattenberedare rätt försumbara i ett hushålls energiförbrukning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #48 skrivet: 20 mars 2015, 23:24:06 »
I USA har de däremot ofta enfas har jag hört. ..

De flesta ställen jag har bott i USA har tvÃ¥fas (180 grader) sÃ¥ man kan fÃ¥ 120+120=240 V mellan faserna.  De flesta med genomströmningsvvb använder gas för varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #49 skrivet: 21 mars 2015, 08:42:36 »
Liknande tänk förmodar jag gäller för min pump. Den är mkt sällan igång!

Men om du har en kompressor på, t ex, 3 kW. Menar du att den skulle ge mer bara för att den får vila lite längre mellan starterna? Kompressorn har ju en given effekt oavsett om du startar den nu eller om en timme...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #50 skrivet: 21 mars 2015, 09:27:32 »
De flesta ställen jag har bott i USA har tvÃ¥fas (180 grader) sÃ¥ man kan fÃ¥ 120+120=240 V mellan faserna.  De flesta med genomströmningsvvb använder gas för varmvatten.

OK, det ger ju också en annan effektbild...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #51 skrivet: 21 mars 2015, 10:33:11 »
Men om du har en kompressor på, t ex, 3 kW. Menar du att den skulle ge mer bara för att den får vila lite längre mellan starterna? Kompressorn har ju en given effekt oavsett om du startar den nu eller om en timme...
Hej, detta blir det sista inlägget definitivt. Verkar som om 50% i detta forum är som du, käcka, intresserade och att dela med sig till andra. Och 50% skall tvunget ha sista ordet och gärna sågar det som andra har skrivit när man egentligen inte förstår eller inte vill förstå. Oj oj oj!

Alltså, när pumpen min är av med dygnsregleringen fungerar den separata dubbelmantlade tanken som en akumulator, enbart när man inte är hemma och på natten. Temperaturen kan då sänkas till en valfri min.temp. Tex 20 c Då kan man inte använda något varmvatten eftersom det sätter allt ur spel. Temperaturen inne sänks inte, såvida inte nattsänkningen inte är inkopplad. Möjligtvis kl 4 på natten en kall vinterdag kanske det kan bli lite kallt i huset. . Men det märks aldrig av för då sover man ändå.
Pumpen jobbar därför sällan och energibesparingen sker genom kortvarigt högt effektuttag istället för ett jämnt effektuttag. Ok?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #52 skrivet: 21 mars 2015, 10:57:07 »
Pumpen jobbar därför sällan och energibesparingen sker genom kortvarigt högt effektuttag istället för ett jämnt effektuttag. Ok?

Det är inte riktigt OK faktiskt. Huset behöver en viss energi för att hållas varmt. Om det är högt effektuttag kortvarigt eller lägre, mera långvarigt, spelar inte så stor roll.
Din "höga" effekt är ju inte mera än vad kompressorn ger (8kW) när det är riktigt kallt ute så kan det inte vara "kortvarigt" utan kompressorn måste gå nära konstant för att hålla värmen i dina 200 kvadrat, annars kommer värmen någon annan stans ifrån.
Jag förstår att det är jobbigt att bli ifrågasatt men du har inte på ett trovärdigt sätt lyckats förklara varför din värmepump är så bra.

Som jag ser det så har du tre val:
1. Behålla din gamla värmepump.
2. Be en leverantör om offert på helhetsleverans av ett modernt system.
3. Vara aktiv och själv sätta dig in i hur värmepumpar fungerar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #53 skrivet: 23 mars 2015, 05:58:28 »
Pumpen jobbar därför sällan och energibesparingen sker genom kortvarigt högt effektuttag istället för ett jämnt effektuttag. Ok?

Men om huset t ex behöver 48kWh per dygn vid en viss utetemp för att hålla konstant innetemp. På vilket sätt sparar man energi genom att tillföra 8kW i 6 timmar jämfört med att tillföra 2kW i 24 timmar?
Eller som du skriver så skulle det räcka med mindre energi om man tillför den under kortare tid. Skulle det räcka att tillföra 20kW i en timme för att kompensera husets värmeförluster?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!