|
Sveriges största forum om värmepumpar!
Missa inte Värmepumpsforums oberoende kostnadsfria Offerttjänst! www.energioffert.se
SV: Nibe F730 OLJUD!! av DonPablo
[Idag kl. 05:41:58] SV: F1255 slutar ge värme av zwempa [Idag kl. 00:15:08] Nibe F730 OLJUD!! av 4fuzzyfurfeet [19 januari 2025, 22:58:14] Rumstermostat helt öppen? av jimmylimpa [19 januari 2025, 22:37:35] SV: Nibe F750 Rumsgivare eller kurva? av kWhalp [19 januari 2025, 21:38:03] SV: Nibe F750 Rumsgivare eller kurva? av Badboyyardie [19 januari 2025, 20:20:22] SV: För låg temperatur på golven av grovjobbarn [19 januari 2025, 20:13:24] SV: Nibe F750 Rumsgivare eller kurva? av Josth [19 januari 2025, 18:51:20] SV: Thermia Calibra Eco 12 effekt av lutorm [19 januari 2025, 18:35:53] Nibe F750 Rumsgivare eller kurva? av Badboyyardie [19 januari 2025, 18:34:20] SV: Installation och val av infällda fläktkonvektorer för frikyla (+värme?) av HansR [19 januari 2025, 18:16:18] SV: Installation och val av infällda fläktkonvektorer för frikyla (+värme?) av Hastings [19 januari 2025, 18:00:03] SV: Priser för elabbonemang och högeffektskostnad av TS Comfort AB [19 januari 2025, 17:46:33] SV: Installation och val av infällda fläktkonvektorer för frikyla (+värme?) av HansR [19 januari 2025, 17:22:56] IVT Vent 202 - Får inte upp temperaturen på varmvattnet, larmar varje värmning av th3l33t [19 januari 2025, 17:01:00] SV: Leda ut kondensslang från FTX bra eller dåligt? av vespaman [19 januari 2025, 15:42:21] SV: Leda ut kondensslang från FTX bra eller dåligt? av Zyberdude [19 januari 2025, 15:35:40] Leda ut kondensslang från FTX bra eller dåligt? av vespaman [19 januari 2025, 15:30:47] SV: Vi som kör elbil av Zyberdude [19 januari 2025, 15:24:52] SV: Priser för elabbonemang och högeffektskostnad av Rickard [19 januari 2025, 14:34:01] SV: Vi som kör elbil av Rickard [19 januari 2025, 14:31:51] SV: Priser för elabbonemang och högeffektskostnad av 25fOCUS [19 januari 2025, 14:30:29] SV: Priser för elabbonemang och högeffektskostnad av Rickard [19 januari 2025, 14:20:01] SV: Priser för elabbonemang och högeffektskostnad av Rickard [19 januari 2025, 14:15:19] SV: Mindre än 1 grad skillnad på in/ut köldmedium vid minus 8 grader av 25fOCUS [19 januari 2025, 13:57:30] SV: För låg temperatur på golven av Carl N [19 januari 2025, 13:26:55] Kan någon hjälpa mig hur man beräknar energiuttag från mitt borrhål av Nocoll1948 [19 januari 2025, 13:08:06] SV: Byte 360P till S735 av Josth [19 januari 2025, 13:05:39] För låg temperatur på golven av grovjobbarn [19 januari 2025, 13:00:36] SV: Tände i kamin av BiggerDigger [19 januari 2025, 12:49:45] 19 januari 2025, 22:58:14 av 4fuzzyfurfeet | Views: 33 | Comments: 1
Nu får det va nog! Värmepumpen ligger konstant och surrar på genomsnitt 65 dB och går bara ner då och då. Högre oljud när den jobbar hårdare. Har stått ut i 2 års tid med en ny Nibe F730, har haft kontakt med Nibe och installatör som nog mest tycker att jag överdriver och har gett förslag på att ställa in spärrband på vissa frekvenser. Maken lyssnar helst bara till värmepumpskännare och inte till sin googlande ljudkänsliga fru och anser inte att problemet är värt att lägga mer tid på… (Kanske har något att göra med att vissa av oss spenderar mer tid i tvättrummet, där Niben står, än andra …) Jag har googlat mig till detta som jag tycker stämmer överens med mitt problem: ”…i det här fallet så meddelar Nibe att det är plåten som ska trycka fläkten upp mot "taket" inte håller fläkten tillräckligt bra. Då kan packningen (som ska täta fläktutloppet) skapa ett oljud. Vissa tycker att det låter som ett getingsvärm. Detta oljud behöver inte vara hela tiden, utan kan uppstå vid vissa temperaturer och tryck. Ibland kan det vara svårt att lokalisera ljudet, eftersom det kan höras både inne och utomhus. Men detta är ett enkelt fel som varken kostar mycket att åtgärda eller särskilt svårt. Det som behöver göras är att justera 2 skruvar som trycker fläkten. Då tätar packningen bättre och därmed försvinner oljudet.” Källa: https://xn--gavrmepump-p5ad.se/sidor/later-mycket-fran-flakten-pa-nibe-f750-och-f730 Till min fråga: Finns det någon vänlig och kunnig själ här som skulle vilja beskriva för mig var dessa två skruvar sitter och hur jag går tillväga för att försöka åtgärda detta? Andra råd kring hur man får ner ljudnivån mottages såklart också gärna. Tack på förhand! 19 januari 2025, 22:37:35 av jimmylimpa | Views: 26 | Comments: 0
Har förstått det som att för att uppnå bästa resultat med Nibe 730 med golvvärme ska samtliga rumstermometrar vara ”helt öppna” eller stå på ”max”. Är osäker på om jag vridit tillräckligt eller om jag ska vrida mer mot +. Vänligen se bild 19 januari 2025, 18:34:20 av Badboyyardie | Views: 91 | Comments: 3
Hej. Har en fråga till forumet. Har en Nibe F750 i ett stenhus byggt 2015 med 150 mm extra isolering på utsidan, 1 mil utanför Ängelholm i Skåne, ligger i en skogsglänta. Vi har golvvärme i hela huset, som egentligen är ett 1,5 plans men bara nedervåningen används (vinden kraftigt isolerad) och är på 135 kvm. Vi är 2 personer Satte dit en rumsgivare när vi även satte in en kamin, som vi eldar i för mysfaktor. Tänkte att det även kunde hjälpa till att minska förbrukningen, då vi får väldigt varmt i hela huset (23-25 grader) när vi eldat i ett par timmar. Har ställt in Niben efter inställningen här på forumet men undrar: Vilket är mest ekonomiskt att använda sig av: Rumsgivare eller kurvan? För som jag har förstått så är det antingen det ena eller det andra. Tacksam för input och ev. rättelse om jag har fel. Ps. Undrar även vad hastigheten på värmebärarpumpen bör ligga på, vår ligger på 30% Ds. Henrik 19 januari 2025, 17:01:00 av th3l33t | Views: 36 | Comments: 0
Hej! Detta är mitt första inlägg i forumet men jag har läst igenom i princip alla trådar kring vent 202 sedan jag flyttade in i min nuvarande villa i september 2024 och insåg att den nuvarande värmepumpen inte fungerar så bra. Jag har haft servicetekniker från företaget som installerade frånluftsvärmepumpen över vid två tillfällen utan att de kunnat bidrag med någonting, och innan jag ringer en tredje gång så vill jag be er om hjälp. Mitt problem är följande: Jag får inte varmvattentemperaturen att överstiga ca 50 grader. Varje gång varmvattnet ska värmas går elpatronen in på 6 kw (aldrig sett någon annan siffra) och när framledningstemperaturen när ca 50 grader får vi larm A01/5269 (eltillskott hög temperatur) följt av A01/5271 (hög framledningstemperatur). Varmvattnet slutar då värmas och tanktemperaturen ligger generellt kring 40 grader. Detta sker alltså upp till 10 ggr per dag och är i sig inget problem för oss (varmvattnet räcker). Det går dock inte att göra någon legionella-körning eller daglig uppvärmning till 60 grader (bägge blir avbrutna av larmen) och det är just legionellatillväxt som oroar mig. Det ska sägas att vi också har vattenburen golvvärme som fungerar som det ska. Partikelfiltret är rengjort och cirkulationspumpen verkar fungera. Jag har tagit massor med bilder på olika inställningar och temperaturer om någon efterfrågar mer information. Skulle det kunna vara fel på eltillskottet? Eller möjligen trevägsventilen? Jag tar tacksamt emot alla råd! Om inte annat så vet jag kanske vad jag kan be serviceteknikerna att titta på nästa gång de är här 19 januari 2025, 15:30:47 av vespaman | Views: 60 | Comments: 2
Hej, Jag håller på att installera en liten FTX (Recom 2) (Motströmsvärmeväxlare), och funderar på hur jag ska göra med kondensslangen.. Alternativen är: 1. Jag har precis under ventilationsaggregatet, sedan tidigare, ett hål genom ytterväggen, och det är bara att sticka ut slangen där, så är det klart. 2. Borra ett hål genom en tjock innervägg av betonghålsten in till badrummet (kakel ytskikt), och göra hål i avloppsröret från handfatet (nedanför vattenlåset!), och ansluta slangen där. För att göra saken värre, så måste jag baxa ut bänkar och underskåp, samt koppla bort blandaren. Självklart är jag inte så jättesugen på alternativ två .. Så frågan är hur dåligt alternativ ett är? Jag gissar att huvudproblemet är att det kan frysa under vintern (och att det är just på vintern som det blir kondens). Tänker att man kan köra in en värmekabel som håller isfrit om så är fallet. Är jag ute och cyklar? 19 januari 2025, 13:00:36 av grovjobbarn | Views: 99 | Comments: 2
Jag har installerat en Comfortzone RX95 nyligen och även bytt cirkulationspumpen i shunten samt installerat flödesmätare på golvvärmefördelaren. Jag har Uponor Smatrix som styrsystem. Övre våning har radiatorer och där fungerar värmen som den ska, det är 22+ där. Om man ser till min bifogade illustration så har jag ställt VP på 24 grader inomhustemperatur. Med kurva 7.0 och +2 ute så ger det en temp ut från pumpen på 36 grader och det räcker som sagt för att ge 22+ på övervåningen. Men termostaterna i rummen med golvvärme blir bara drygt 20+. Än mer märkligt är att om yttertemperaturen sjunker så följer temp i rummen med. Blir det -10 ute så är det kanske 18+ på termostaterna. Det känns som att det är en fast mängd energi som går ut i systemet. Det känns också som ett lågt delta på slingorna (det är dock svårt att mäta dem för temp diffar mycket beroende på mätpunkten på röret). Man kunde tänka sig att flödet är för högt så att energin inte hinner avges i rummet men jag har testat betydligt lägre flöden med utan att det hjälper. Om jag vill ha 22+ i rummet så kräver det minst 24+ på golvet och det kommer jag inte upp i. Vad kan det mer vara? Är det shunten som har fastnat i något strypt läge? 19 januari 2025, 12:37:05 av Jocef | Views: 86 | Comments: 1
Vår nuvarande 360P är nog inne på sista sucken så det börjar bli dags för ett byte. Frågan är hur stor besparing man kommer att göra. Nibes tabeller är ju inget som jag kan lita på för jag skulle spara ner än vi gör av med idag. 1,5 plans villa från 2009 på 195 kvm med innertemperatur på 21,5° och värmepumpen tar 7100 kwh per år. Huset ligger mitt i Skåne och har radiatorer. Så frågan är vad kan besparingen bli? Tror att vi ligger rätt lågt redan som det är? |
|
|